Samochody używaneSubaruUżywane Subaru Forester III – awarie i problemy

Używane Subaru Forester III – awarie i problemy

Używane Subaru Forester III
Używane Subaru Forester III
Źródło zdjęć: © fot. Autokult
Artur Kuśmierzak
19.04.2014 23:19, aktualizacja: 30.03.2023 10:37

Pierwsze generacje Subaru Forestera, choć teoretycznie konkurowały z Toyotą RAV4 i z Hondą CR-V, tak naprawdę bardziej przypominały napompowane kombi niż kompaktowego SUV-a. W końcu jednak Japończycy dostosowali swojej auto do panujących trendów i wypuścili na rynek model SH. Według powszechnej opinii zakup Subaru to gwarancja świętego spokoju. Czy rzeczywiście nie ma się czego obawiać?

Używane Subaru Forester III – historia modelu

Subaru Forester to auto ze stosunkowo krótką historią, pierwsza generacja japońskiego SUV-a zadebiutowała w roku 1997. W latach 2002-2008 firma oferowała kolejną odsłonę auta, aż do początku roku 2008, kiedy to w salonach Subaru pojawiła się jego trzecia generacja. Oficjalna premiera samochodu miała miejsce rok wcześniej.

Używane Subaru Forester III
Używane Subaru Forester III© fot. Autokult

Forester SH (oznaczenie fabryczne) w przeciwieństwie do swoich poprzedników w końcu zaczął bardziej przypominać SUV-a niż podwyższone kombi. Był to też pierwszy SUV Subaru oferowany z silnikiem Diesla, dzięki czemu przyciągną większą rzeszę klientów. W 2011 roku konstrukcja została poddana modernizacji i od tego czasu bez zmian produkowano ją w jedynej japońskiej fabryce w miasteczku Gunma.

Używane Subaru Forester III – silniki

Benzynowe:

  • H4 2,0 l (150 KM)
  • H4 2,5 l (170 KM)
  • H4 2,5 l z turbosprężarką (230 KM)

Diesel:

  • H4 2,0 l (147 KM)

Napęd 4x4 i silnik typu bokser w wykonaniu Subaru to dla wielu osób marzenie, niestety wybranie nieodpowiedniej jednostki napędowej może skończyć się katastrofą. Najbardziej ryzykownym motorem jest bez wątpienia wersja wysokoprężna. Pali niewiele, świetnie przyspiesza, ale co 50 000 km trzeba wymieniać tutaj sprzęgło.

Jakby tego było mało zbyt mocno skręcono wał korbowy przez co może on pękać! Wtryskiwacze, turbosprężarka i dwumasowe koło zamachowe w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji również nie grzeszą trwałością. Problemy przysparza też filtr cząstek stałych.

Używane Subaru Forester III
Używane Subaru Forester III© fot. Autokult

Kolejną bombą z opóźnionym zapłonem jest turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,5 l i mocy 230 KM, gdzie może dojść do: uszkodzenia uszczelki pod głowicą, wypalenia tłoków czy zatarcia turbosprężarki.

Aby temu zaradzić, trzeba wymienić oryginalne śruby głowicy na specjalne szpilki, a tłoki seryjne zastąpić kutymi. W takie zabiegi mogą bawić się użytkownicy Imprezy WRX STI, ale nikt kto kupił Forestera raczej nie zdecyduje się na takie wydatki. Na szczęście egzemplarzy z takim motorem na polskim rynku jest niewiele i lepiej ich unikać.

Godne polecenia są za to wolnossące motory benzynowe o pojemnościach 2,0 l i 2,5 l. Wybór zależy tylko od zasobności Waszego portfela, ale trzeba pamiętać o tym, że podstawowy silnik niezbyt dobrze radzi sobie z Foresterem. Niestety i tu sporadycznie mogą wystąpić problemy z napinaczem łańcucha rozrządu lub z cewkami zapłonowymi.

Używane Subaru Forester III
Używane Subaru Forester III© fot. Autokult

Używane Subaru Forester III – dane techniczne

Niezależnie od wybranej wersji Subaru Forester III napęd zawsze przekazywany jest na koła obydwu osi. W przednim zawieszeniu auta zastosowano kolumny MacPhersona, a w tylnym układ niezależnych wahaczy. W podstawowej wersji benzynowej jest jeszcze reduktor.

Do wyboru są trzy skrzynie biegów: 4-stopniowa automatyczna oraz 5- i 6-biegowa manualna. Niestety samochód podobnie jak IV generacja Subaru Legacy nie brał udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, a szkoda.

Używane Subaru Forester III – dane techniczne

Przed zakupem Forestera III warto obejrzeć silnik pod kątem wycieków oleju, te najczęściej pojawiają się w okolicach uszczelki pokrywy zaworów oraz w pobliżu miski olejowej. Nieszczelności występują również w układzie klimatyzacji, najczęściej trzeba wymienić jeden z dziurawych węży.

Zaglądając pod spód auta zwróćcie uwagę na stan gumowych osłon przegubów, jeśli są uszkodzone będzie z nich wyciekał smar. Dłuższa jazda z taką pozornie niegroźną usterka może skończyć się koniecznością wymiany całego przegubu, a to już nie będzie tanie.

Używane Subaru Forester III
Używane Subaru Forester III© fot. Autokult

W zawieszeniu dość szybko podają się: elementy metalowo-gumowe, amortyzatory, tuleje oraz łożyska kół. Użytkownicy skarżą się jeszcze na nietrwały katalizator i intensywnie korodujący układ wydechowy. Na szczęście póki co nie słychać nic o rdzy nadwozia.

Co jeszcze może się popsuć? Przede wszystkim elektryka i elektronika. Odnotowano już kilka przypadków: uszkodzenia odtwarzacza CD oraz niedziałających głośników. Szwankują też elektrycznie otwierane szyby, centralny zamek oraz podgrzewanie foteli. Do czego jeszcze można się przyczepić? Między innymi do parujących tylnych lamp, rozlatującego się podłokietnika i do grzechoczącego wnętrza (nieprzyjemne dźwięki najczęściej dochodzą z drzwi, z deski rozdzielczej, a nawet i z dachu).

Używane Subaru Forester III
Używane Subaru Forester III© fot. Autokult

Używane Subaru Forester III – naszym zdaniem

Podsumowując, Subaru Forester SH to propozycja zarówno dla tych, którzy od lat jeżdżą modelami tej marki jak i dla tych, którzy jak dotąd nie mieli z nią do czynienia. Tym co najbardziej urzeka w japońskim SUV-ie jest rewelacyjne prowadzenie (głównie dzięki napędowi 4x4 i doskonałemu rozkładowi mas), piękne brzmienie benzynowych silników typu bokser oraz przestronne wnętrze. Mocną stroną Forestera jest też niezawodność – trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie silniki zapewniają bezproblemową eksploatację.

Wady? Przede wszystkim mało wyszukany design (zwłaszcza w środku), niezbyt dobra jakość materiałów wykończenia wnętrza, ubogie wyposażenie, rozczarowujące osiągi, przestarzała skrzynia automatyczna i brak w ofercie mocnego diesla.

Ze względu na trudny dostęp, wymiana niektórych podzespołów osprzętu silnika jest tutaj znacznie droższa niż w autach z konwencjonalnym motorem R4 (wymiana wtryskiwaczy w dieslu w ASO to wydatek około 9 000 zł). Unikajcie egzemplarzy sprowadzonych z USA, są zazwyczaj po poważnych wypadkach!

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)