Używane Subaru Legacy IV - typowe awarie i problemy
Większość fanów marki Subaru marzy o zakupie bezkompromisowej Imprezy WRX STI. Niestety, sytuacja finansowa lub zbyt liczna rodzina, a czasem jedno i drugie skłaniają do większego rozsądku. W takiej sytuacji cześć z nich jako alternatywę wybiera nieco większe Legacy.
03.12.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:37
Silniki
- B4 2,0 (137, 150- 165 KM)
- B4 2,5 (165- 173 KM)
- B4 2,5T (246 KM) wersja oferowana tylko w USA
- B4 2,5 (280 KM) limitowana wersja STI S402 1000 sztuk
- B6 3,0 (245 KM)
Diesel:
- B4 2,0 (150 KM)
Jednostki napędowe nie sprawiają większych problemów dlatego śmiało mogę polecić każdą z nich. Warto jednak dodać, że w niektórych egzemplarzach z jednostkami wysokoprężnymi ich użytkownicy narzekają na szybko zużywające się sprzęgła i niekiedy przedwczesne uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego, które nie radzi sobie z przeniesieniem dużego momentu obrotowego na 4 koła.
Trzeba również pamiętać o tym, że wersja Boxer Diesel została wyposażona w filtr cząstek stałych, który może się zapchać jeśli będziemy użytkowali auto wyłącznie w mieście. W jednostkach benzynowych nawet, w autach z początku produkcji nie spotyka się poważnych usterek dotyczących silnika ani jego osprzętu. Warto jednak po zakupie Legacy IV regularnie sprawdzać poziom oleju, bo czasem może go ubywać. W jednostce H6 zdarzają się awarie sprzęgła wiskotycznego i cewek zapłonowych.
Dane techniczne
Subaru Legacy wyposażone jest w jeden z nielicznych stałych napędów na 4 koła Symmetrical AWD, gdzie moment obrotowy przekazywany jest równomiernie na każde z kół. Spośród przekładni mamy do wyboru albo 5-biegowy i 6-biegowy manual lub 4- i 5-stopniowy automat. W przednim zawieszeniu Legacy zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu mamy do czynienia z zawieszeniem wielowahaczowym.
Auto oferowane było w 3 wersjach nadwozia jako sedan, kombi i wersja z większym prześwitem czyli Outback. Topowa wersja 3,0 H6 wyposażona jest w system SI-Drive, który pozwala zmieniać charakterystykę przepustnicy i skrzyni biegów. Z kolei najsłabsza odmiana silnikowa 2,0 (137, 150- 165 KM) posiada reduktor.
Awaryjność
Subaru wielokrotnie wygrywało różnego rodzaju rankingi na najmniej awaryjne auta dlatego większość usterek spotykanych w Legacy IV generacji nie należy do szczególnie groźnych. Najsłabszą stroną tego modelu jest przednie zawieszenie, gdzie uszkodzeniu ulegają gumy stabilizatorów i tuleje wahaczy. Zbyt delikatne okazują się być również amortyzatory. Zdarzają się też problemy z pompą wspomagania układu hamulcowego, która bywa zawodna.
Niekiedy zawodzi też jeden z synchronizatorów skrzyni biegów. Od czasu do czasu może dojść do uszkodzenia jednego z czujników odpowiedzialnych za właściwą pracę silnika, takich jak na przykład czujnik położenia wału korbowego. Do drobnych niedoróbek należy zaliczyć między innymi: sporadycznie zacinający się centralny zamek, defekt wentylatora klimatyzacji, parujące i przeciekające reflektory oraz trzeszczące plastiki wnętrza, a także skrzypiący mechanizm otwierania szyberdachu.
Naszym zdaniem
Subaru Legacy to przynajmniej teoretycznie rodzinny samochód ze sportowym charakterem typowym dla samochodów tej marki, w praktyce jest jednak zgoła inaczej i Legacy mimo rewelacyjnie brzmiących silników i niemal doskonałego napędu 4x4 nie wszystkim przypadnie do gustu. Jago praktyczne mankamenty to ciasna kabina i twardo działające sprzęgło, do którego nie wszyscy będą w stanie się przyzwyczaić. Najtańsze egzemplarze Subaru Legacy IV generacji kosztują około 26 000 zł. Na rynku jest wiele aut sprowadzonych ze Stanów, których ze względu na wypadkową przeszłość radzimy unikać.