Żółtko – Brömmler GT-R Stufe 2 (2010)

Nissan GT-R to technicznie bardzo zaawansowana maszyna i do tego bardzo szybka. Zapewne znajdą się jednak tacy, dla których seryjny GT-R będzie za słaby, za wolny… Tacy, którym czegoś zabraknie. Właśnie do takich ludzi skierowane są oferty wielu tunerów, w tym Brömmlera.

Obraz
Olgierd Lachowski

Nissan GT-R to technicznie bardzo zaawansowana maszyna i do tego bardzo szybka. Zapewne znajdą się jednak tacy, dla których seryjny GT-R będzie za słaby, za wolny… Tacy, którym czegoś zabraknie. Właśnie do takich ludzi skierowane są oferty wielu tunerów, w tym Brömmlera.

Nissan GT-R kontynuuje chwalebną tradycję Nissanów Skyline. Tak jak jego poprzednicy, tak i GT-R jest (już obecnie) symbolem sportowych samochodów z Kraju Kwitnącej Wiśni.

GT-R jest napędzany silnikiem V6 (symbol VR38DETT) o objętości skokowej 3,8 l. Z jednostką współpracują dwie turbosprężarki IHI, efektem czego jest moc 485 KM przy 6400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 588 Nm (przy 3200-5200 obr./min). Motor współpracuje z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynią biegów o 6 przełożeniach (układ transaxle). Napęd jest rozdzielany na obie osie. Ważący 1740 kg GT-R (dane wg Nissana) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,10 s (bez „launch control”) i osiąga prędkość 311 km/h (dziennikarze magazynu Motor Trend rozpędzili auto do 314 km/h).

Brömmler zajął się wszechstronnie GT-R-em począwszy od silnika, a skończywszy na wnętrzu. Zacznijmy od jednostki napędowej.

Obraz

Niemiecka firma postanowiła skorzystać z programu sterującego silnikiem przygotowanego przez innego niemieckiego tunera – SKN. Program zwiększa m.in. ciśnienie doładowania z 0,8 do 1,0 bara. Przekłada się to oczywiście na wzrost mocy i momentu obrotowego. Wartość tego pierwszego parametru wynosi teraz 585 KM przy 6770 obr./min, zaś drugiego - 719 Nm przy 3100 obr./min.

Tuner wymienił układ wydechowy na sportowy ze stali nierdzewnej. Nie zapomniano też o zainstalowaniu regulowanego zawieszenia firmy Moton. Pozostawiono seryjny układ hamulcowy, ale wymianie uległy fabryczne klocki hamulcowe na klocki firmy Endless.

Pomiary przeprowadzone przez Auto Motor Und Sport wykazały, że GT-R z rozgrzanymi hamulcami jest w stanie wytracić prędkość 100 km/h po 33,5 m.

Felgi firmy OZ mają rozmiary takie jak w seryjnym Nissanie: z przodu 8,5 x 20”, a z tyłu 10,5 x 20”. Kontakt z asfaltem zapewniają opony Dunlop 255/40 (przód) i 285/35 (tył).

Gdy auto opuszczało bramę fabryki, było czarne, ale teraz jest oklejone żółtą folią (cena – 2500 euro). Inne zmiany w nadwoziu to nowe listwy boczne, tylny ‘fartuch’ i spojler na klapie bagażnika.

We wnętrzu znajdują się kubełkowe fotele Recaro. Oba fotele ważą łącznie 37 kg mniej niż siedzenia seryjne.

Skoro już przy masie własnej jestem, to wspomnę, że w wypadku tego auta zmniejszono ją o ok. 70 kg, a wóz teraz waży 1736 kg (pomiar AMuS). Błąd? Przecież 1740 kg – 70 kg = 1670 kg. Skąd więc ta rozbieżność? Być może stąd, że Niemcy (wg przepisów UE) doliczają 68-kilogramowego kierowcę i 7 kilogramów bagażu podręcznego do masy samochodu. Japończycy ważą samochód bez kierowcy.

Obraz

Różnice w osiągach między przerobionym a seryjnym samochodem? Krótko mówiąc – są. Mniejsze w przypadku prędkości maksymalnej, bo 6 km/h (Brömmler osiąga 317 km/h), a większe jeśli chodzi o przyspieszenia. Sprint do 100 km/h żółtemu Nissanowi zajmuje 3,40 s, a do 160 km/h tylko 7,00 s (seryjny - 8,70 s).

Nissan GT-R - model na rok 2012

Ile trzeba za wszystko zapłacić? Żeby stać się posiadaczem samochodu widocznego na zdjęciach trzeba najpierw mieć w Polsce 415 000 zł (w Niemczech 83 500 euro) na Nissana GT-R, a potem liczyć się z wydatkiem co najmniej 19 100 euro na przeróbki. Napisałem ‘co najmniej’ dlatego, że trzeba jeszcze dodać ceny (a tych nie podano) bocznych listew, siedzeń Recaro i klocków hamulcowych.

Na pierwszy rzut oka ‘Żółtko’ Brömmlera jest bardzo podobne do seryjnego Nissana GT-R (tylko kolor coś jaskrawy, choć może się podobać). I chyba właśnie w tym jest sedno TEGO tuningu – być bardzo podobnym, a jednak innym.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V6, VR38DETT
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki IHI
  • Moc maksymalna: 585 KM przy 6770 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 153,99 KM/l (seryjny - 127,67 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 719 Nm przy 3100 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa GR6
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 20\ OZ
  • Koła tylne: 10,5 x 20\ OZ
  • Opony przednie: 255/40 R 20 Dunlop
  • Opony tylne: 285/35 R 20 Dunlop

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1736 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,97 kg/KM (seryjny - 3,72 kg/KM)
  • Długość: 4650 mm
  • Szerokość: 1895 mm
  • Wysokość: 1460 mm
  • Rozstaw osi: 2780 mm

Osiągi (pomiary AMuS):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,40 s
  • Przyspieszenie 0-120 km/h: 4,40 s
  • Przyspieszenie 0-140 km/h: 5,60 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 7,00 s
  • Przyspieszenie 0-180 km/h: 8,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,90 s
  • Prędkość maksymalna: 317 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 37,7 m (opóz.: 10,2 m/ssup2/sup)
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 33,5 m (opóz.: 11,5 m/ssup2/sup)
  • Czas przejazdu okrążenia małej pętli na Hockenheim: 1.10,2 min

Koszty:

  • Tuning silnika: 1990 euro
  • Układ wydechowy: 2829 euro
  • Zawieszenie Moton: 3800 euro
  • Folia: 2500 euro
  • Tylny spojler: 1597 euro
  • Tylny 'fartuch': 1720 euro
  • Koła: 4599 euro
  • Boczne listwy, fotele Recaro, klocki hamulcowe Endless: ?

RAZEM: min.: 19 035 euro[block position="inside"]8691[/block]

Źródło: AMuSflickr (foto)

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej