Mechaniczna pomarańcza - Königseder GT‑R (2010)
Co to znaczy delikatnie podkręcić GT-R’a? To dodać mu 100 KM…
31.07.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:43
Co to znaczy delikatnie podkręcić GT-R’a? To dodać mu 100 KM…
Nim pierwszy GT-R ujrzał światło dzienne obrósł już legendą. Legendą, która nie dotyczy tylko obecnej generacji R 35, ale ciągnie się pokoleniami. Zaczęło się wieki temu od pierwszych Skyline’ów. Największą sławę chyba zyskały odmiany R 33 i R 34. I choć obecny wóz to nie Skyline, tylko GT-R, to wszyscy wiedzą, a szefostwo Nissana mówi wprost, czyim jest następcą.
Samochód zdążył zyskać grupę entuzjastów, jak i grupę wrogów. Do tej drugiej zaliczają się przede wszystkim właściciele Porsche. Zresztą fabryka z Zuffenhausen sama wątpi w wyśrubowany rekord Nissana na Nordschleife. W tym celu Porsche samo sobie zorganizowało test GT-R’a i jak się okazało nie było w stanie powtórzyć wyniku kierowcy japońskiej marki. Oczywiście wzbudziło to szereg kontrowersji na temat wiarygodności podawanego przez Nissana wyniku.
Trochę mniejszą sensację wzbudziły padające skrzynie biegów przy gwałtownym starcie i celowaniu w katalogowe 3.50 s w sprincie do 100 km/h. Podobno jednak Nissan uporał się już z problemem i w wersji Spec V nie ma żadnych problemów. Tak czy inaczej auto jest słynne ze względu swoje ‘drzewo genealogiczne’ i ze względu na doskonałe osiągi. A to wszystko podsumowuje niewygórowaną ceną, dlatego kolejka po własnego GT-R’a jest długa jak po niejedno Ferrari.
Audi RS5 - konkurencja dla GT-R'a?
Przechodząc do samego bolidu trzeba zacząć od silnika. A jest nim jednostka VR38DETT. Pod tym kryptonimem kryje się widlasty sześciocylindrowiec o objętości skokowej 3.8 l (R 34 miał silnik o obj. 2.6 l zaledwie). Silnik jest wspomagany dwiema turbosprężarkami firmy IHI. W rezultacie do dyspozycji kierowcy jest 480 KM przy 6400 obr./min. Moment obrotowy to 588 Nm w zakresie 3200-5200 obr./min.
Z motorem jest sprzężona automatyczna, 6-biegowa skrzynia biegów, która przekazuje moc dalej do wszystkich czterech kół. I tutaj zaczynają się cuda. Nissan opracował doskonały program sterujący napędem i połączył go z innymi elektronicznymi 'bajerami'. Właśnie dzięki temu GT-R uzyskuje takie rewelacyjne wyniki na drodze.
A ważący 1740 kg Nissan potrafi się rozpędzić w 3.50 s do 100 km/h, a 200 km/h uzyskać po 12.20 s. Równe 300 km/h to kwestia upływu 53.30 s. Prędkość maksymalna to 313 km/h.
Austriacki Königseder to firma, która kiedyś zajmowała się głównie przyklejaniem spojlerów to różnej maści samochodów, ale były to marki raczej uważane za tanie. Od paru lat tuner rozszerza kierunki swojej działalności o chiptuning i o lepsze samochody. Dowodem na tego typu działalność jest właśnie japoński bolid.
Nissana przerabia w spektakularny sposób wiele firm, a ten z Austrii wyróżnia się przede wszystkim kolorem. Ostry pomarańczowy aż razi w oczy i na pewno nie każdemu przypadnie do gustu. Na pewno jednak GT-R w ten sposób bardzo się wyróżni. Zresztą pomarańcz to chyba ulubiony kolor Königsedera, bo i przerabiana kiedyś Carrera GT też była właśnie nim potraktowana.
Wracając do Nissana trzeba wymienić, że posiada on zestaw spojlerów, co widać na zdjęciach. Każdy element wykonany z włókna węglowego. Do tego są większe koła z felgami o średnicy 21 cali. Opony dostarcza Yokohama.
Switzer GT-R E900 - na etanol
A teraz to co ciekawsze… Pod pokrywą silnika zmieniono moduł sterujący. Dzięki temu zabiegowi GT-R ma teraz 580 KM. Do wzrostu mocy przyczynia się też sportowy filtr powietrza oraz układ wydechowy, wykonany z użyciem tytanu, firmy Akrapovic. I wreszcie ostatnim akcentem jest nieco obniżone zawieszenie, do którego komponenty przygotowało niemieckie KW.
O osiągach ‘mechanicznej pomarańczy’ wiemy tylko tyle, że 200 km/h ma na liczniku po 9.80 s, a więc aż o 2.40 s szybciej niż w seryjnym aucie. Reszta to na razie zagadka.
Oddając GT-R’a w ręce Königseder na pewno nie dostaniemy tego co da nam HKS, Top Secret czy Switzer, ale za 12000 € i tak się wybijemy… przynajmniej kolorem. Czy na korzyść, to już kwestia indywidualnego gustu.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V6
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 580 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 152.67 KM/l (seryjny - 126.35 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Koła przednie: 21\
- Koła tylne: 21
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1740 kg
- Stosunek masy do mocy: 3.00 kg/KM (seryjny - 3.63 kg/KM)
- Długość: 4655 mm
- Szerokość: 1895 mm
- Rozstaw osi: 2780 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9.80 s
Koszty:
- Tuning: 12 000 €
Źródło: autoblog.nl