Zasada 3P. Stosuje ją każdy doświadczony kierowca
09.03.2024 08:05, aktual.: 09.03.2024 09:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) alarmują, że kierowcy często zaniedbują stan swoich opon, co jest jednym z najczęstszych, ale nie jedynym błędem, jaki popełniają. Podkreślają, jak ważne jest przestrzeganie prostych zasad, które mogą znacząco wpłynąć na dłuższe i lepsze użytkowanie opon.
PZPO wskazuje na kluczową zasadę 3P, która obejmuje: porządne opony, profesjonalny serwis oraz prawidłowe ciśnienie. Nieprawidłowe wartości ciśnienia, zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie, mogą prowadzić do niekorzystnych konsekwencji. Mogą one objawiać się nie tylko w postaci zwiększonego hałasu czy wydłużonej drogi hamowania, ale także w postaci zwiększonego spalania. Badania przeprowadzone przez Moto Data wykazały, że aż 58 proc. kierowców zaniedbuje regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach.
Dodatkowo, badania przeprowadzone przez niemiecki organ Dekra dowiodły, że aż 36 proc. wypadków drogowych w Niemczech ma związek ze stanem technicznym pojazdu. Co więcej, nawet połowa z tych zastrzeżeń dotyczy stanu opon.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
PZPO zwraca uwagę, że nawet niewielki ubytek ciśnienia o 0,5 bara (co jest praktycznie niewidoczne dla oka) może wydłużyć drogę hamowania o 4 metry (co jest porównywalne do długości samochodu Volkswagen Golf) i skrócić żywotność bieżnika o jedną trzecią. Jest to spowodowane większym odkształceniem opony podczas jazdy i wyższą temperaturą pracy. Z drugiej strony, zbyt duże ciśnienie powoduje zmniejszenie powierzchni styku opony z nawierzchnią, co skutkuje pogorszeniem przyczepności.
PZPO zaleca, aby kierowcy sprawdzali ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu, najlepiej na "zimnych" oponach. Można również powoli przejechać 2-3 km do najbliższej stacji paliw, aby skorzystać z kompresora. Wystarczy sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejce na nadwoziu, jakie powinno być optymalne ciśnienie i odpowiednio napompować opony.
Jeśli samochód jest wyposażony w czujniki ciśnienia i opony typu run-flat, zaleca się również ręczne sprawdzanie ciśnienia raz w miesiącu. Uszkodzenie czujnika ciśnienia i grube ściany boczne tego typu opon mogą bowiem skutecznie ukryć niedobór powietrza.