Znane auta nieznanej marki, czyli CUPRA od nowa.
"Na początku był chaos..." - tym zdaniem z mitologii greckiej można przedstawić obraz stworzenia świata. Chyba, że cały świat zwraca oczy ku nowej, motoryzacyjnej marce. Witajcie w świecie marki CUPRA.
25.02.2018 | aktual.: 01.10.2022 19:05
W każdej plotce jest ziarno prawdy. Gdy rok temu ogłoszono, że nowa generacja Seata Ibizy straci koronę w postaci sportowej wersji Cupra, wszyscy fani hiszpańskiej motoryzacji odchodzili z salonu ze spuszczoną głową. Zawiedzeni informacją, że w najnowszej Ibizie zagoszczą silniki o pojemności jednego litra w trzech wariantach mocy, poczuli się rozczarowani. Gdy przedstawicielstwo marki ogłosiło wprowadzenie silnika 1.5 TSI o mocy 150KM jednocześnie rozpaliło nadzieje klientów, u których płynie benzyna we krwi. Teraz możemy śmiało powiedzieć - Ibizy Cupry nie będzie. Będzie Cupra Ibiza!
Zacznijmy jednak od początku. Pierwsze wzmianki dotyczące wydzielenia Cupry jako osobnej marki pojawiły się pod koniec zeszłego roku. Niedługo później wyciekły rysunki patentowe związane z nowym logo. Teraz, gdy kurtyna ruszyła w górę wszystko stało się jasne. Cupra idzie śladami Abartha i DS-a - marek, których klienci nie chcieli już być kojarzeni z popularnymi producentami aut dla ludu.
Jako pierwszy samochód dostępny w oficjalnej sprzedaży nowej hiszpańskiej marki zadebiutował model Ateca.
Z zewnątrz samochód ten wyróżnia się zmienionymi zderzakami z większą ilością wlotów powietrza, charakterystycznym dla tego modelu brakiem świateł przeciwmgielnych, ogromnymi 19-calowymi felgami ze stopów cynku a całości dopełniają elementy lakierowane w lśniącej czerni, którą pokryto relingi dachowe, progi i wykończenie zderzaków. Najbardziej charakterystyczną cechą auta jest wydech, który przypomina ten z... Audi SQ5 pierwszej generacji. Nawiązań do sportowych wersji Audi jest więcej - czy Wam też napis na przednim zderzaku przypomina słynne "quattro" z modeli Audi RS?
We wnętrzu znajdziemy zamsz, skórę i niezbyt estetycznie wyglądające podczas użytkowania elementy lakierowane w kolorze piano black. Niezaprzeczalne jest natomiast wyposażenie samochodu. Na pokładzie znajdziemy m.in. adaptacyjne zawieszenie, system kamer 360º, wirtualny kokpit w rozmiarze 10,25 cala, 8-calowy ekran systemu infotainment z systemem nawigacji i pokrętło wybory trybu jazdy z 6 profilami - normalnym, sportowym, indywidualnym, śniegowym, terenowym oraz CUPRA. O pewny chwyt zadba kierownica z perforowanej skóry z logo marki, a dzięki siedzeniom kubełkowym jazda po torze będzie pewniejsza i zapewni czystą przyjemność z prowadzenia auta.
Do napędu najszybszego hiszpańskiego SUV'a posłuży znana z Seata Leona Cupra jednostka 2.0 TSI o mocy 300KM, która dzięki przeprojektowanej charakterystyce dwusprzęgłowej skrzyni biegów DSG-7 i napędowi 4Drive wystrzeli z ogromną mocą od zera do 100km/h w czasie 5.4 sekundy, by zatrzymać wskazówkę na elektronicznym ekranie TFT na prędkości 250km/h. Wszystko to w aucie, które wjedzie na miejski krawężnik i zapakuje rodzinę na weekendowy wyjazd za miasto.
Kolejnym modelem, który swoją premierę miał w internecie jest wspominana Cupra Ibiza - auto, które ma szanse utrzeć nosa zaprezentowanemu w zeszłym roku Volkswagenowi Polo GTI.
Mała Ibiza, która nie ma litrowego silnika a wielki motor 2.0 TSI o mocy 200KM jest ogromnym zaskoczeniem dla fanów marki Seat. Zaledwie pół roku temu oficjalnie ogłoszone informacje, że Seat Ibiza nie będzie miał więcej niż 150KM okazały się rozczarowaniem dla fanów mocnych wrażeń. Teraz jednak ma się to wszystko zmienić.
Prezentowana Cupra Ibiza to na chwilę obecną koncept, ale nieoficjalnie mówi się, że auto dostało zielone światło. Egzemplarz w szarym lakierze Pirineos Grey z miedzianymi dodatkami kontynuuje stylistyczną ofensywę zapoczątkowaną przez Leona Cupra R. Wyglądająca jak Ibiza FR na sterydach Cupra odróżnia się dodatkami wykonanymi z karbonu, a nowe logo uzupełnia grill o charakterystycznym wzorze.
Miedziane logo i czarne dodatki znajdziemy również we wnętrzu małego diabła. Kierownica z alcantary, kokpit wykonany z materiałów stylizowanych na karbon i wstawki o charakterystycznym kolorze dodają auto sportowego sznytu i pokazują, że to auto, którym nie jeździ się na zakupy w sobotę, tylko upala od rana do wieczora na torze wyścigowym.
Wraz z debiutem Cupry Ateci i Cupry Ibizy zostaną zaprezentowane Cupra Leon TCR - auto torowe oparte na Leonie, oraz... Seat Leon ST Cupra R o szacowanej mocy 335KM ! W kuluarach mówi się o dołączeniu do gamy Cupry najnowszego dziecka Seata - Arona podobno dostała zielone światło. Auta zadebiutują na najbliższych targach w Genewie, a Ateca do sprzedaży trafi po wakacjach.
Jeżeli chcecie zamówić Cuprę Atecę musicie poczekać na oficjalne wejście marki CUPRA na rynek, gdyż sprzedaż będzie odbywała się tylko w wytypowanych przed Seata salonach w wybranych krajach, również w Polsce. Trzymamy kciuki i czekamy na jazdę testową, po której opiszemy nasze wrażenia z jazdy. Póki co, pozostaje nam jedynie oglądać oficjalne zdjęcia nowej gamy modeli Cupra.
Nowa marka CUPRA - galeria zdjęć: