Zimne powietrze przy włączonym ogrzewaniu na zakręcie. To zjawisko, a nie awaria

Zimą, gdy korzystacie z ogrzewania w samochodzie, być może zauważyliście dość ciekawe zjawisko. W niektórych samochodach, kiedy wykonujecie dynamiczny skręt, z kratek wentylacyjnych leci przez chwilę zimne powietrze, a nie ciepłe. Dlaczego tak jest?

Ogrzewanie włączone, a z kratek leci zimne powietrze. To nie musi być awaria.Ogrzewanie włączone, a z kratek leci zimne powietrze. To nie musi być awaria.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Zakładając, że auto ma w pełni sprawny układ chłodzenia i ogrzewania, a także nieuszkodzony układ przewietrzania wnętrza, teoretycznie nie powinno mieć to miejsca. Kiedy włączone jest ogrzewanie, z kratek ma wydobywać się ciepłe, a nie zimne powietrze. Niemniej jednak w wielu autach, zwłaszcza niższej klasy, zdarza się, że czasem zachodzi odwrotne zjawisko.

Dzieje się to z reguły wtedy, kiedy wykonacie manewr dynamicznego i trwającego kilka sekund skrętu, m.in. podczas wjazdu lub zjazdu ze skrzyżowania z ruchem okrężnym (tzw. rondo), a także na wjazdach i zjazdach z autostrad (tzw. ślimakach). Co jest przyczyną?

Wydawać by się mogło, że coś zamyka się lub otwiera w kanałach wentylacyjnych, ale nie musi tak być. Wyjaśnia to ekspert ProfiAuto.

  • Manewr skrętu nie ma wpływu na poruszanie żadnej klapy z układu rozdysponowania powietrza do przestrzeni pasażerskiej – tłumaczy Łukasz Cholewa. - Całkowity przepływ powietrza w układzie wentylacji jest sumą przepływu wynikającego z różnic temperatury i ciśnienia. W pewnych warunkach, takich jak dynamiczny skręt, część masy powietrza, nieprzepływająca przez parownik, wypiera ciepłe powietrze różnicą ciśnienia. Uzyskanie warunków do takiego zjawiska nie jest łatwe. Układ musi być odpowiednio zbudowany oraz musi być duże przeciążenie przy skręcie. Do tego dochodzi duża różnica między temperaturą zasysanego powietrza (na zewnątrz przyp. red.) a temperaturą zadaną w sterowniku auta - dodaje.

Jak widać, jest to zjawisko całkowicie naturalne i wynikające z praw fizyki, a nie awarii. Nie występuje we wszystkich samochodach, szczególnie od klasy średniej w górę. Natomiast w tanich autach niższych klas pojawia się nagminnie.

Jeśli szczególnie drażni was to w czasie jazdy, warto spróbować nakierować kratki wentylacyjne w taki sposób, by ciepłe powietrze nie trafiało bezpośrednio na was. Wówczas i zimne powietrze będzie mniej odczuwalne.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Najszybsza Škoda Fabia wyceniona w Polsce. Lepiej usiądź, zanim zobaczysz cenę
Najszybsza Škoda Fabia wyceniona w Polsce. Lepiej usiądź, zanim zobaczysz cenę
Nowe nieoznakowane radiowozy. Tym razem policja wybrała inna markę
Nowe nieoznakowane radiowozy. Tym razem policja wybrała inna markę
Nowy etap dla Century. Toyota chce zbudować markę konkurującą z Rolls-Roycem
Nowy etap dla Century. Toyota chce zbudować markę konkurującą z Rolls-Roycem
Długo nie pożegnają spalinówek. Prezes marki podał datę
Długo nie pożegnają spalinówek. Prezes marki podał datę
Auto ledwo odpala? Otwórz maskę i sprawdź "magiczne oko"
Auto ledwo odpala? Otwórz maskę i sprawdź "magiczne oko"
Nawet 45 gr na litrze taniej. Stacja ogłosiła dużą promocję
Nawet 45 gr na litrze taniej. Stacja ogłosiła dużą promocję
Chińczycy chcą podbić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Chińczycy chcą podbić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"