Zabijaka, zabijaka – Ruf CTR 3 (2011)

Od 2007 roku stajnia Aloisa Rufa wypuszcza model CTR 3. Ostatnio ten samochód z pogranicza tuningu i produkcji został odświeżony. Silnik bolidu otrzymał dodatkowe 50 KM mocy i obecnie może się pochwalić 750 KM!

Obraz
Olgierd Lachowski

Trudno powiedzieć, czy CTR 3 jest efektem zaawansowanego tuningu, czy już produkcji, bo z jednej strony auto korzysta z części instalowanych w Porsche Caymanie, ale z drugiej zastosowano w nim mnóstwo elementów, które z Caymanem nie mają nic wspólnego. Zatem kwestię, czy to tuning, czy produkcja, pozostawiam do rozstrzygnięcia każdemu Czytelnikowi z osobna.

Obraz

CTR 3 jest następcą legendarnych modeli CTR Yellow Bird i 911 CTR 2, ale w odróżnieniu do nich bazą do jego budowy nie jest żaden z obecnych modeli 911. Również w przeciwieństwie do dwóch wcześniej wymienionych aut CTR 3 silnik ma umieszczony centralnie, a nie z tyłu.

Jednostka napędowa pochodzi już jednak z 911 i została ostro stuningowana. Kotłem, w którym powstaje ogromna moc, jest jednostka M97/70S. Dokonano w niej szeregu zmian z powiększeniem o 2 mm średnicy cylindrów na czele. Dzięki temu objętość skokowa wzrosła z równych 3600 cm[sup]3[/sup] do 3746 cm[sup]3[/sup]. Oprócz rozwiercenia cylindrów są też inne modyfikacje.

Należą do nich na przykład nowe tłoki (wykonane przez Mahle) i korbowody ze stopów tytanu oraz wałki rozrządu i cała elektronika. Wreszcie zainstalowano dwie turbosprężarki KKK i system chłodzenia powietrza doładowującego za pomocą intercoolerów typu powietrze-powietrze.

Koniec końców źródło napędu CTR 3 miało moc 700 KM. W tym roku ekipa Rufa dokonała dalszych ulepszeń i moc podniosła się do imponujących 750 KM osiąganych przy 7100 obr./min. Moment obrotowy największą wartość (960 Nm) uzyskuje przy 4000 obr./min.

Obraz

Silnik i 6-biegowa, zautomatyzowana (ale nie dwusprzęgłowa) skrzynia przymocowane są do ramy pomocniczej (tak jak to często bywa w samochodach wyścigowych). Co interesujące, skrzynia biegów została zamontowana poprzecznie.

Z Porsche Caymana została przednia i środkowa część struktury nośnej. Są to elementy wykonane z blachy ocynkowanej. O bezpieczeństwo pasażerów dba klatka z rur przygotowana już samodzielnie przez projektantów z firmy Ruf. Podobnie ma się zresztą sprawa z nadwoziem, którego linie nakreślił Ben Soderberg.

Dla oszczędzenia na wadze karoseria w całości jest zrobiona z włókna węglowego. Korzystnym efektem ubocznym zastosowania kompozytów jest zwiększenie bezpieczeństwa, bo materiał ten odznacza się dużą wytrzymałością.

Tak samo jak Cayman CTR 3 ma z przodu zawieszenie z kolumnami McPhersona i stabilizatorem. Tuner nie informuje, czy jest to zestaw żywcem wzięty z samochodu seryjnego, czy nie. Z tyłu są rozwiązania stosowane w sporcie. Ruf użył zawieszenia typu PushRod z leżącymi amortyzatorami. Według inżynierów połączenie obu tych typów zawieszeń w przypadku CTR 3 jest absolutnie wystarczającym rozwiązaniem, aby zapewnić bolidowi należytą dynamikę i trzymanie się drogi.

Opony o rozmiarze 255/35 R 19 (na felgach 8,5 x 19”) z przodu i 335/30 R 20 (na felgach 12,5 x 20”) z tyłu mają zapewnić optymalną przyczepność do jezdni, natomiast za skutecznie zatrzymywanie wozu odpowiadają hamulce z ceramicznymi tarczami o średnicy 380 mm w każdym kole. Z przodu zaciski mają po 6 tłoczków, a z tyłu po 4.

Choć z nadwozia oryginalnego Caymana zostało niewiele (są m.in. tylne światła), bolid przypomina małe Porsche. Zaskakujący może być brak tylnej szyby w pokrywie silnika. Być może utrudnia to trochę parkowanie autem, ale poza tym szyba ta nie pełniłaby w zasadzie żadnej innej funkcji. Nie da się też pooglądać silnika, bo zasłania go ogromny airbox zaczynający się na dachu.

Obraz

Boczne szyby są dość małe, co sprawia, że CTR 3 wydaje się masywniejszy i cięższy niż jest w rzeczywistości, a według norm DIN waży tylko 1400 kg (wg norm UE będzie to ok. 1475 kg).

Bolid został wyposażony w ruchomy tylny spojler, którego zadaniem jest optymalizowanie przepływu gazów wokół tylnej części nadwozia.

Trzeba przyznać, że z zewnątrz samochód prezentuje się bardzo atrakcyjnie i można poczuć się nieco rozczarowanym, wsiadając do środka, bo nie licząc innych foteli, można odnieść wrażenie, jakby zajmowało się miejsce za sterami zwykłego Caymana. Sprawę co prawda w dużym stopniu ratuje jakość wykonania i spasowania części (zasługa Porsche) oraz wysokiej jakości materiały z Alcantarą[sup]®[/sup] na czele (to już działka Rufa), ale zdaje się, że auto zyskałoby jeszcze na atrakcyjności, gdyby pozostawiono wolną rękę projektantowi nadwozia.

Poprawiony CTR 3 nadal oczywiście powala na kolana osiągami. Co prawda przyspieszenia od 0 do 100 i 200 km/h pozostały na niezmienionym poziomie (odpowiednio: 3,20 s i 9,60 s), ale o 5 km/h podniosła się prędkość maksymalna i teraz wynosi niesamowite 380 km/h.

Dla uzupełnienia dodam, że według Rufa zużycie paliwa przez CTR 3 w mieście wynosi 20 l/100 km, na trasie 9,9 l/100 km, a w cyklu kombinowanym 13,5 l/100 km. Odpowiada to emisji 311 g CO2 na każdy kilometr. Ciekawe, na ile te dane odpowiadają rzeczywistości.

Alois Ruf nie limituje wielkości produkcji/tuningu swojego supersamochodu, ale żeby stać się posiadaczem CTR 3, trzeba dysponować grubym portfelem – w 2008 roku cena auta wynosiła 450 tys. euro. CTR 3 jest drogi, ale są samochody znacznie droższe, które mają podobne lub gorsze osiągi, więc ten zabijaka jest chyba wart swojej ceny.

Dane techniczne


  • Typ: B6
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3746 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 750 KM przy 7100 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 200,21 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 960 Nm przy 4000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, sekwencyjna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 8,5 x 19”
  • Koła tylne: 12,5 x 20”
  • Opony przednie: 255/35 R 19
  • Opony tylne: 335/30 R 20

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1475 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,97 kg/KM
  • Długość: 4445 mm
  • Szerokość: 1944 mm
  • Wysokość: 1200 mm
  • Rozstaw osi: 2625 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,60 s
  • Prędkość maksymalna: 380 km/hblock position=\inside7600/block

Źródło: Rufautowp (foto)

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯