Z tunelu na wystawę – Novitec 458 Italia (2011)
Na salon genewski specjalista od tuningu Ferrari szykuje przerobioną wersję 458 Italia. Na razie Novitec nie straszy gigantyczną mocą, bo koni mechanicznych w wozie tunera jest 609. Być może będzie miał za to zaletę w postaci świetnego trzymania się jezdni.
22.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:19
W swoim najnowszym projekcie niemiecka firma skupiła się na poprawieniu aerodynamiki. Jak widać na zdjęciach, tuner przerobił nieco elastyczne „wąsy” z przodu. Po powiększeniu mogą one zwiększać bardziej niż seryjne docisk przedniej osi.
Jednocześnie przemodelowano tylny dyfuzor oraz tylny spojler na pokrywie silnika. Nie widziałem zdjęć spodu samochodu po tuningu, ale z normalnej fotografii tyłu Noviteca można wywnioskować, że tuner wpadł na pomysł zainstalowania podwójnego dyfuzora, co może znacząco powiększyć docisk tylnych kół.
Pozostaje jeszcze kwestia, czy ekipie projektantów udało się zmienić nieco balans aerodynamiczny samochodu. Jak wiadomo, przód seryjnej Italii prawie wcale nie generuje docisku, natomiast tył owszem – 31 kg przy 200 km/h.
Samochód został gruntownie przebadany w tunelu aerodynamicznym Uniwersytetu w Stuttgarcie.
W bocznych małych okienkach pojawiły się żaluzje. Nie wiadomo jednak, czy to tylko atrapa, czy rzeczywiście zastąpiły one szyby. Zamiast 20-calowych felg Ferrari Novitec proponuje wyroby własne. Z przodu felgi mają średnicę 21”, a z tyłu są o cal większe. Kontakt z jezdnią mają zapewnić opony Pirelli 255/30 (przód) i 335/25 (tył). Mimo tych wszystkich zmian 458 Italia wygląda prawie tak samo jak samochód seryjny.
Mechanicy Noviteca pomajstrowali nieco w ustawieniach zawieszenia i samochód jest teraz obniżony o 35 mm. Pokonywanie progów ułatwia system unoszenia przodu (o 40 mm).
Opuszczające bramy fabryki w Maranello Ferrari 458 Italia ma moc 570 KM przy 9000 obr./min, która uzyskiwana jest w 4,5-litrowym silniku V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Maksymalny moment obrotowy wynosi 540 Nm i jest dostępny przy 6000 obr./min.
Po zmianie układu wydechowego na lżejszy o 21 kg (!) zestaw własnej produkcji i po przeprogramowaniu centralnej jednostki sterującej inżynierom ze Stetten udało się wycisnąć z jednostki napędowej dodatkowe 39 KM i 29 Nm. Ma to pozwolić przekroczyć bolidowi 330 km/h (w katalogach podaje się, że seryjne 458 pojedzie więcej niż 326 km/h). Jeśli wziąć poprawkę na fakt, że już seryjny wóz osiąga 331 km/h, to możliwe, że Novitec pomknie około 335 km/h.
„Żywe” auto będzie można podziwiać na stoisku Noviteca w Genewie.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4499 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 609 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 135,36 KM/l (seryjny – 126,70 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 569 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 398 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
- Koła przednie: 21”
- Koła tylne: 22”
- Opony przednie: 255/30 R 21
- Opony tylne: 335/25 R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1540 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,53 kg/KM (seryjny – 2,70 kg/KM)
- Długość: 4527 mm
- Szerokość: 1937 mm
- Wysokość: 1178 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2650 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: Ponad 330 km/hblock position=\inside8229/block
Źródło: autoblog