Wypadki Peugeotów 908 [technika wyścigowa odc. 29]

Pod koniec marca FIA poinformowała, że zbada przyczyny wypadku nowego Peugeota 908 z lutego tego roku. To nie pierwszy taki wypadek bolidów francuskiej firmy.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski
Peugeot 908 HDi FAP fot.2
Peugeot 908 HDi FAP fot.2

„W lutym podczas testów nowego Peugeota 908 Nicolas Minassian stracił panowanie nad bolidem, po czym auto uległo poważnemu wypadkowi, odrywając się od jezdni” – mniej więcej tak właśnie brzmi oficjalna informacja podana przez Peugeota. Nieoficjalnie mówi się jednak o innych powodach wypadków wozów z Francji.

Nie jest znana dokładna przyczyna wypadku, ale najmniej prawdopodobne jest, że miałby nią być błąd kierowcy. Eksperci FIA szukają przede wszystkim kłopotów w zawieszeniu i aerodynamice aut.

To nie pierwszy wypadek 908. W 2008 roku Marc Gené skasował swojego 908. Auto oderwało się od toru przy prędkości ok. 309 km/h i rozbiło. Hiszpan przyznał, że to było najpoważniejsze zdarzenie drogowe na torze, jakie miał. Przyczyną było uszkodzenie zawieszenia, jednak bolid nie powinien oderwać się od ziemi w taki sposób.

Większość z Was albo pamięta, albo przynajmniej słyszała o wypadku Mercedesa-Benza CLR podczas 24H Le Mans w 1999. Po tamtym zajściu FIA zmieniła wymogi (chodzi o kształty) dotyczące podłogi bolidów, a ostatnio dodała „rekinią płetwę”, która miała znacznie zmniejszyć ryzyko wypadku. Jak widać, nie do końca się to udaje, przynajmniej jeśli chodzi o Peugeota 908.

Le Mans 99' Mercedes CLR-GT1 Crash Live

Nissan R91CP Rollover

Zobacz też:

W poprzednim odcinku:

Źródło: autosport

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.