WRC 2012 - zapowiedź sezonu
Start do nowego sezonu WRC odbył się na dobrą sprawę już 17 stycznia o 8.00. O tej porze ruszyły samochody na testowy odcinek rajdu Monte Carlo. Najwyższa pora przedstawić zespoły i ich graczy w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata 2012.
19.01.2012 | aktual.: 07.10.2022 18:54
Zacznijmy od kalendarza, w którym dokonano niewielkich zmian, polegających głównie na innej kolejności niektórych rajdów. Tą najważniejszą zmianą jest bez wątpienia impreza, która właśnie trwa w Monte Carlo. Po 3-letniej przerwie najbardziej kultowy, klasyczny i historyczny rajd wraca do WRC. Kolejną istotną zmianą jest przeniesienie finału mistrzostw z Wielkiej Brytanii do Hiszpanii.
Kalendarz WRC 2012
Zmiany w mistrzostwach
Najlepszą wiadomością dla nas, kibiców, jest zmiana promotora WRC. Spółka North One Sports jest w poważnych tarapatach prawo-finansowych, o czym pisaliśmy tutaj. FIA ogłosiła, że NOS nie będzie w stanie wypełnić warunków kontraktu na promocję mistrzostw i zaczęło się poszukiwanie nowego promotora. Nietrudno było zgadnąć, że na taką okazję czekał Eurosport. Tak więc WRC wraca na antenę Eurosportu, czyli do kibiców.
Tym, co ma wpłynąć na rywalizację w rajdach szutrowych, jest ustalenie kolejności startu do odcinków specjalnych już przed rajdem. Ma to się odbyć na odcinku testowym, na którym zostaną zorganizowane zawody w formie kwalifikacji. Zawodnik, który uzyska najlepszy czas, może wybrać pozycję startową do kolejnych odcinków specjalnych. Tak będą wybierać kolejni zawodnicy. Jak wpłynie to na rywalizację? Zobaczymy w marcu podczas Rally Mexico.
Zespoły WRC
Obóz Citroena
Citroen World Rally Team
Największą niewiadomą tegorocznych mistrzostw jest to, jak Mikko Hirvonen poradzi sobie w zespole Sebastiena Loeba. Fin przyznał, że choć wszyscy mówią po francusku, bardzo szybko się zaaklimatyzował. Spędzał czas z członkami zespołu i wie, że przynajmniej na razie nikt nie będzie faworyzowany.
Czy Sebastien Loeb będzie miał trudniejsze zadanie do wykonania? Pokonanie Ogiera było tak trudne, że musiał interweniować zespół. Doszło do zwolnienia kierowcy za to, że chciał odebrać tytuł Loebowi. Jak będzie wyglądała współpraca na linii Loeb-Hirvonen? To się okaże nie prędzej niż po pierwszej wygranej Hirvonena.
Citroen Junior Team
W barwach juniorskiego zespołu Citroena zobaczymy Thierry'ego Neuville’a. Belg pojedzie w co najmniej 9 rundach WRC i będzie pod obserwacją zespołu fabrycznego. Neuville opuści Nową Zelandię i Włochy. Jego DS 3 WRC będzie w tej samej specyfikacji co auta Loeba i Hirvonena. Ciekaw jestem, czy jest szykowany na następcę Hirvonena, gdyby Fin spisał się… zbyt dobrze.
Qatar World Rally Team
Reprezentantem tego zespołu będzie Nasser Al-Attiyah. Katarczyk wystartuje po raz pierwszy w Szwecji i pojedzie we wszystkich pozostałych rundach. Choć Nasser wystąpi w barwach zespołu Qatar World Rally Team, raczej nie jest tajemnicą, że będzie dysponował Citroenem DS3 WRC w najwyższej specyfikacji.
Van Merksteijn Motorsport
Merksteijnowie ograniczają swój program startów do kilku rund WRC. Peter van Merksteijn senior zaliczy Monte Carlo, a w Szwecji samochód przejmie jego syn - Peter junior. Ogłosili również, że charakterystycznie pomalowany Citroen pojawi się w Portugalii i Niemczech. W planach mają też Włochy i Walię, ale to jeszcze nie jest pewne.
Obóz Forda
Ford World Rally Team
W Fordzie doszło do jednej ważniejszej zmiany. Miejsce Mikko Hirvonena zajął Petter Solberg. Norweg czekał na taką okazję 3 lata, męcząc się ze zbieraniem budżetu na starty w prywatnym (własnym) zespole. Podpisał roczny kontrakt na niezbyt korzystnych dla niego warunkach, ale lepszy rydz niż nic. Petter ma z góry ustaloną rolę kierowcy numer 2, a jego zadaniem będzie wspieranie Latvali w zdobyciu mistrzowskiego tytułu. Bardzo dobrze, że Malcolm Wilson tego nie ukrywał ani niczego nie udawał. Trzeba jednak przyznać, że odpowiadał dyplomatycznie:
Powiedzieliśmy Petterowi, że podczas dwóch pierwszych rajdów będzie dysponował samochodem tej samej specyfikacji co Latvala. Naprawdę chcemy, aby skoncentrował się na jeździe i nie obawiał się o ustawienia. Potem postaramy się zająć rozwojem samochodu. Wyjaśniliśmy już, że Jari-Matti jest naszym pierwszym kierowcą, ale nie jest powiedziane, że Petter nie może wygrać rajdu, jeśli zaistnieją sprzyjające warunki. Jeżeli dojdzie do tego, że Petter będzie pierwszy, a Jari-Matti trzeci, wtedy będziemy zadowoleni ze zwycięstwa Pettera.
Jest to krzywdzące dla jednego z najbardziej doświadczonych kierowców w stawce. Solberg zdobył mistrzostwo świata i - choć dyskusyjnie - wyrwał ten tytuł Sebastienowi Loebowi. Fani Solberga z pewnością liczą na to, że Latvala nie będzie w stanie dotrzymać mu kroku. Ja jestem ostrożny, bo choć Latvali często zdarzają się wypadki i drobne błędy, to myślę, że Fin bez Hirvonena może dostać skrzydeł.
M-Sport Ford World Rally Team
Drugi – czy raczej drugoligowy – zespół Forda jak zwykle ma bardzo rozbudowane plany na ten sezon i nie mniej kolorową stawkę kierowców. Zespół przygotuje przynajmniej trzy Fordy na każdy rajd. Etatowym kierowcą i jednocześnie kandydatem na następcę Pettera Solberga w fabrycznym zespole będzie Estończyk Ott Tanak. Plany Tanaka obejmują starty we wszystkich rundach WRC z możliwością zaprezentowania się w barwach ekipy fabrycznej. Ford zapewnia mu pełne wsparcie, a jego samochód z pewnością jest topową maszyną.
Drugim kierowcą drugiego zespołu Forda będzie Evgeny Novikov. Rosjanin zaliczy 8 rund WRC. Ciekawostką jest to, że obok tych dwóch kierowców w Rally Sweden zobaczymy Michała Sołowowa. Możliwe, że Polak dostanie auto w takiej samej specyfikacji jak Novikov.
W innych barwach - Go Fast Energy World Rally Team – ale korzystając z Fiest RS WRC M-Sportu, pojadą Matthew Wilson i Henning Solberg. Trudno dziś mówić o ich programie startów. Wiemy jedynie, że obaj jadą w Rajdzie Monte Carlo i z pewnością pojawią się w Szwecji.
Martin Prokop – trzeci kierowca SWRC w zeszłym roku – pojedzie Fordem Fiestą RS WRC w 10 rundach WRC na Starym Kontynencie. Czech wystąpi w barwach Czech Ford National Team.
We Fieście RS WRC zobaczymy także Madsa Ostberga, który bardzo zawiedziony decyzją Malcolma Wilsona o zatrudnieniu Solberga, długo zastanawiał się nad wyborem auta. Ostatecznie Mads rozpocznie sezon od Rally Sweden i pojawi się najpewniej w 11 rundach WRC.
Kolejnym kierowcą, który wybrał Forda, jest Jari Ketomaa. Jego karierę wspiera Marcus Gronholm. Fin najprawdopodobniej pojawi się w 5 rundach WRC, rozpoczynając od Rally Sweden. Kolejne starty zapowiedział w Portugalii, Grecji, Finlandii i Walii. Ketomaa pojedzie samochodem pomalowanym w barwy DMACK Tyres – znane z ubiegłorocznego Rajdu Walli i prezentowane przez Otta Tanaka.
Obóz Prodrive-Mini
Mini WRC Team
Mini po wielu problemach, o których już pisałem, wreszcie znalazło sponsora. David Richards niemal natychmiast podjął decyzję o przekazaniu pałeczki. Nowym szefem zespołu będzie Dave Wilcock, wspierany przez team managera Campbella Roya. Sponsorami będą koncern BP/Castrol, L'auto E.Leclerc i Nokia.
Mini zostało zgłoszone – za zgodą pozostałych zespołów – do mistrzostw świata producentów, choć nie ma w planach startu we wszystkich rundach WRC. Tak naprawdę wszystko jest jeszcze płynne, wiele będzie zależało od wyników i budżetu. Nie jest do końca przesądzone, że nie zobaczymy Mini we wszystkich rajdach.
Za kierownicą samochodów ze stajni Prodrive zasiądzie Dani Sordo. Drugi kierowca to wielki znak zapytania. Choć Kris Meeke ma jeszcze dwuletni kontrakt z Prodrive, ostatnio w ogóle się o nim nie mówi. W Rajdzie MC drugim kierowcą zespołu został Pierre Campana.
W Rally Sweden obok Sordo zobaczymy Patrika Sandella, który ma w planach start w kilku rundach w zespole Mini. Szwed pojedzie w barwach Sweden World Rally Team utworzonego przy współudziale takich legend, jak: Bjorn Waldegard, Stig Blomqvist, Thomas Radstrom, Jan Pettersson, Leif Asterhag i Staffan Parmander.
Niewykluczone jest, że drugi kierowca czerwonych samochodów będzie musiał wnieść budżet do zespołu. Z jednej strony to dobre, bo Mini zagości w większej liczbie rajdów. Będzie też okazja do zaprezentowania swoich umiejętności przez kilku nowych kierowców w pełnowartościowym, fabrycznym aucie. Z drugiej strony szkoda Krisa Meeke – młodego, obiecującego rajdowca z Wielkiej Brytanii. Nietrudno zauważyć, że ostatnimi liczącymi się w WRC kierowcami z Wysp byli nie żyjący już Colin McRae i Richard Burns.
Motorsport Italia
To drugi obok fabrycznego zespół wystawiający Mini w mistrzostwach. W przeciwieństwie jednak do fabrycznego zobaczymy go we wszystkich rundach WRC. Tak przynajmniej ogłoszono przed sezonem. Kierowcami będą Armindo Araujo i Paulo Nobre, pojawią się oni jednak w różnych barwach. Araujo będzie reprezentował Armindo Araujo World Rally Team, a Nobre Palmeirinha Rally.
Mistrzostwa zapowiadają się niezwykle interesująco, a liczba zgłoszonych załóg przerasta najśmielsze oczekiwania. W Rajdzie Monte Carlo na liście zgłoszeń pojawiło się 17 samochodów WRC. Poza wyżej wymienionymi na listę wpisali się Francois Delecour i Julien Maurin. Pewnie nie mniej aut najwyższej kategorii zobaczymy w Szwecji.
SWRC
W SWRC o obronę mistrzowskiego tytułu powalczy Juho Hanninen. Jednym z tych, którzy spróbują swoich sił w tej klasie, będzie Maciej Oleksowicz. Polak z nieciekawych mistrzostw Europy przenosi się do mistrzostw świata - to się nazywa postęp. Maciej pojedzie sprawdzoną w bojach Fiestą S2000.
Największymi rywalami w SWRC poza Finem będą Hayden Paddon i Craig Breen. Ubiegłoroczny zwycięzca w PWRC, Paddon, wybiera Skodę Fabię S2000. Craig, zwycięzca WRC Academy 2011, pojedzie Fiestą S2000.
Nie jest jeszcze na 100% pewny program Bryana Bouffiera, ale miejmy nadzieję, że „francuski Polak” wystartuje w pełnym cyklu. Na razie wiadomo, że możemy go oglądać obok wyżej wymienionych w Rajdzie Monte Carlo w Peugeocie 207 S2000. Francuz na razie jedzie z tzw. dziką kartą.
Zespół Proton Motorsports z IRC przenosi się do SWRC. Protonem Satrią-Neo S2000 będą startowali Per-Gunnar Andersson i Giandomenico Basso. Poza Monte Carlo zespół zapowiedział Szwecję, Nową Zelandię, Finlandię, Francję, Katalonię i Walię.
Pewnie zastanawiacie się, co z VW Motorsport, wystawiającym na razie Fabie S2000? Sebastien Ogier – nowy nabytek VW – niestety nie będzie walczył o mistrzostwo SWRC z Juho Hanninenem. Owszem, zobaczymy niebiesko-białe Skody we wszystkich rundach WRC, ale VW zapowiedział, że nie zamierza rywalizować ze Skodą o tytuł.
Przyczyną jest regulaminowy limit testów dla uczestników SWRC. VW chce mieć nieograniczone możliwości testowe w tym roku, żeby prowadzić prace rozwojowe nad Polo R WRC. Obok Sebastiena Ogiera zobaczymy na zmianę dwóch juniorów kandydujących do zespołu fabrycznego na sezon 2013 - Andreasa Mikkelsena i Kevina Abbringa.
PWRC
W cyklu PWRC nadal będziemy obserwowali zmagania naszego rodaka – Michała Kościuszki. Trzeci w klasyfikacji PWRC 2011 Kościuszko ponownie zasiądzie za sterami Mitsubishi Lncera Evo X przygotowanego przez włoski oddział RALLIART.
Największym rywalem Polaka będzie Marcos Ligato. Startujący w pojedynczych rundach WRC Argentyńczyk może nie jest szybszy od Michała, ale z pewnością bardziej doświadczony. Poza nim, do walki – na razie w Monte Carlo – włączą się Nicolas Fuchs Sierlecki, Lorenzo Bertelli i Louise Cook.
Na koniec wprowadzenie w atmosferę WRC 2012: