Więcej ofiar wypadków z pociągami. Wysokie mandaty nie działają

Na polskich drogach od lat niemal konsekwentnie spada liczba wypadków. Odwrotnie jest jednak pod względem liczby potrąceń pieszych przez pociągi w miejscach, gdzie niedozwolone jest przechodzenie przez tory, a także na przejazdach kolejowych. Tu nastąpił wzrost o 19 proc.

Czerwone światło poprzedza opuszczenie zapór, ale nie można już za nie wjeżdżaćCzerwone światło poprzedza opuszczenie zapór, ale nie można już za nie wjeżdżać
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

Od początku stycznia do połowy grudnia 2023 r. doszło do 190 wypadków z pieszymi potrąconymi przez pociągi, informuje Polska Agencja Prasowa. Zginęło w nich aż 135 osób, a 27 zostało ciężko rannych. Jednocześnie na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 168 kolizji, w których zginęło 38 osób. W całym 2022 r. było o 27 mniej takich wypadków. Choć rok 2023 jeszcze się nie zakończył, już teraz liczba zdarzeń na przejazdach wzrosła o 19 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV9 - niby z tygrysem mu do twarzy

Zgodnie z przepisami zabronione jest wjeżdżanie na przejazd, a także wchodzenie na torowisko, w czasie nadawania czerwonego sygnału czy opuszczania zapór. Co ważne, gdy pociąg już przejedzie, zgodnie z prawem można ruszyć dopiero wówczas, gdy podnoszenie zapór zostanie ukończone. Kierowca, a jak pokazuje praktyka również pieszy czy rowerzysta, który ruszy, zanim szlabany ustawią się pionowo, naraża się na mandat w wysokości 2000 zł. Kierowcy dodatkowo dopisuje się 15 punktów karnych.

Policja chętnie egzekwuje ten przepis. Powstrzymanie się przed ruszeniem, zanim zapory zostaną całkowicie uniesione, jest dobrym pomysłem nawet wtedy, gdy na miejscu nie widać policji. Przejazdy są monitorowane przez infrastrukturę kolejową, a policja nie wzgardzi materiałem wideo przesłanym przez kolejarzy.

Wybrane dla Ciebie
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯