W których pojazdach gumowe paski są obowiązkowe? Wyjaśniamy
19.01.2024 11:11, aktual.: 22.01.2024 18:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dawniej paski antystatyczne były standardowym wyposażeniem niemal każdego samochodu. Te gumowe elementy, które rozciągały się od zderzaka aż do nawierzchni drogi, były nieodzowne dla każdego pojazdu. Dziś jednak trudno byłoby znaleźć je w nowym samochodzie, chociaż istnieje pewna grupa pojazdów, dla których te paski są nadal obowiązkowe.
Często nazywane uziemieniem, paski antystatyczne były niegdyś niezbędnym elementem każdego samochodu. Dziś, w przypadku samochodów osobowych, można je spotkać głównie na starszych modelach. Paski antystatyczne są więc wciąż dostępne do kupienia w sklepach motoryzacyjnych, a ich koszt jest stosunkowo niewielki.
Zastanawiasz się, po co były paski antystatyczne w samochodach?
Ich głównym zadaniem było eliminowanie tzw. efektu kopnięcia, który pojawiał się podczas dotykania karoserii samochodu. Wielu użytkowników pojazdów skarżyło się na to zjawisko, które wynikało z gromadzenia się ładunku elektrycznego na karoserii. Zjawisko to było szczególnie widoczne zimą, kiedy powietrze było suche. Jak działał pasek antystatyczny? Jego zadaniem było ułatwienie pozbycia się tego ładunku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dlaczego paski antystatyczne nie są już używane?
Odpowiedź jest prosta. Nie spełniają one w pełni swojej roli. Chociaż paski te odprowadzają ładunki elektryczne z karoserii, podczas jazdy elektryzuje się także ubranie kierowcy i pasażerów. Nawet jeśli ładunki elektrostatyczne zostaną odprowadzone z karoserii pojazdu, to po wyjściu z auta wciąż mamy je na sobie. W związku z tym ewentualne kopnięcia są nadal możliwe.
W jakich pojazdach nadal montuje się paski antystatyczne?
Mimo że paski antystatyczne na dobre zniknęły z wyposażenia samochodów osobowych, nadal są one obowiązkowe w przypadku niektórych pojazdów, takich jak cysterny. W tym przypadku, zastosowanie pasków antystatycznych ma o wiele poważniejsze znaczenie niż samo unikanie tzw. efektu kopnięcia. Paski te mają na celu uniemożliwić pojawienie się jakiejkolwiek iskry podczas przelewania paliwa. Gdyby tak się stało, skutki mogłyby być tragiczne.