Volvo 940
Volvo 940 to pojazd klasy wyższej produkowany od 1990 roku. Ogólnie można powiedzieć, że to model 740 po faceliftingu. Wykorzystano ten sam układ napędowy, elementy karoserii i deskę rozdzielczą. Konkurencją dla Volvo 940 były Mercedes W124 czy BMW 5. Auto występowało w dwóch odmianach: jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi.
Volvo 940 nadal jest proste i kanciaste, ale dzięki drobnym zmianom stylistycznym wygląda dużo nowocześniej od poprzednika. Z przodu zastosowano zderzak o zmodyfikowanym kształcie, nowe reflektory przednie oraz inny grill. Zmniejszono przetłoczenia na masce, dzięki czemu 940 nie wygląda topornie, jak 740. W tylnej części zmieniono zderzak, klapę bagażnika oraz lampy. Samochód zyskał na elegancji i nowoczesności. W 1995 roku został poddany faceliftingowi. Zmodernizowaną wersję można poznać po nowych reflektorach, tylnych lampach oraz zderzakach o zmienionym kształcie.
Wnętrze nie sprawia najlepszego wrażenia. Twarde plastiki są na szczęście przyzwoicie spasowane, więc podczas jazdy nie słychać żadnych niepokojących dźwięków. Dzięki długości ponad 4,8 m i szerokości niemal 1,8 m we wnętrzu udało się wygospodarować imponującą przestrzeń dla pasażerów. Typowe dla produkowanych wtedy Volvo obszerne fotele zapewniają wyjątkowy komfort. Duża, czteroramienna kierownica jest dość prosta, ale pewnie leży w dłoniach kierowcy. Na tylnej kanapie jest wystarczająco dużo miejsca zarówno nad głową, jak i na nogi. Dzięki znacznej szerokości usiądą tam wygodnie nawet trzy osoby. Również możliwości załadunkowe są mocną stroną tego pojazdu. W wersji sedan do jego bagażnika zmieścimy nawet 475 l bagażu. Po rozłożeniu tylnej kanapy kombi pomieści około 2100 l.
Egzemplarze z końca produkcji mają całkiem bogate wyposażenie (klimatyzacja, podgrzewane fotele, wspomaganie kierownicy, ABS, poduszki powietrzne). W roku 1995 na pokład trafiły boczne poduszki powietrzne.
Gamę jednostek benzynowych otwiera dwulitrowy motor o mocy 111KM. Mocniejszy silnik o pojemności 2,3 rozwija moc 131 KM, silnik 2,3 16v - 155 KM, a wolnossący motor V6 o pojemności 2800 cm3 147 lub 170 KM. Pod maskę 940 trafiały również silniki benzynowe wyposażone w turbosprężarkę. Motor 2,0 generował 190 KM, a silnik o pojemności 2300 cm3 165 KM. Oferowano również cztery silniki wysokoprężne. Najsłabszy 2,4 D dysponował mocą tylko 82 KM. Motor 2,4 TD oferowano w trzech wariantach: 115, 122 lub 165 KM.
Volvo 940 było dostępne z trzema przekładniami. Najbardziej popularna jest 5-biegowa skrzynia manualna. Montowano również przekładnię ręczną o 4 biegach i 4-biegową przekładnię automatyczną. Volvo 940 miało napęd na tylne koła.
Produkcję 940 zakończono dopiero w 1998 roku. Jak przystało na Volvo wytwarzane w tamtych latach, model 940 ma opinię trwałego. Eksploatację utrudnia niska dostępność części zamiennych; niekiedy trzeba je sprowadzać na zamówienie. Do częstych usterek zaliczają się problemy z maglownicą oraz wycieki oleju ze skrzyni biegów. W zawieszeniu częstym awariom ulegają amortyzatory tylne. Właściciele tego modelu narzekają na drgania wału napędowego przenoszące się na nadwozie samochodu. Przy odpowiednim użytkowaniu i serwisowaniu auto odwdzięcza się ponadprzeciętną niezawodnością. Mała liczba używanych egzemplarzy utrudnia zakup zadbanego egzemplarza.