Volkswagen Corrado
Volkswagen Corrado jest sportowym samochodem segmentu "C", który zadebiutował na rynku w 1988 roku i produkowany był do 1995 roku w zakładach zlokalizowanych w Osnabrück, w Niemczech. Corrado to następca modelu Scirocco, który pod postacią dwóch generacji powstawał w latach 1974-1992 roku. Corrado jest owocem współpracy Volkswagena i firmy Karmann. Nadwozie zaprojektował Giorgetto Giugiaro. Do głównych konkurentów Volkswagena Corrado zaliczamy m.in. Ferrari 308 GTB, Toyotę Celicę, Hondę Prelude oraz Opla Calibrę.
Mierzący 4048 mm długości, 1674 mm szerokości i 1310 mm wysokości Volkswagen Corrado opiera się na komponentach z innych modeli VW, w tym na płycie podłogowej z Passata B3, Golfa oraz Jetty. Ponieważ Corrado miało w założeniu rywalizować m.in. z Ferrari, zastosowano materiały wykończeniowe lepszej jakości niż w pozostałych modelach Volkswagena. Z tego powodu cena Corrado była znacznie wyższa od poprzednika. Z przodu wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby, z tyłu zaś pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca na nogi i głowę. Nie zachwyca również pojemność bagażnika, która wynosi 300 l w egzemplarzach produkowanych do 1991 roku i 235 l w modelach po 1991 roku.
Początkowo Volkswagen Corrado oferowany był z 1,8 l jednostką benzynową o mocy 139 KM, która pozwala uzyskać 100 km/h po 9,1 s i prędkość maksymalną 213 km/h. Ten sam silnik dostępny był również w wersji wzmocnionej sprężarką o nazwie G60, która generuje 160 KM i 225 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz pozwala osiągnąć setkę po 8,5 s i prędkość maksymalną 225 km/h.
W 1991 roku paleta jednostek napędowych została powiększona o wariant o pojemności 2,0 l i mocy 136 KM oraz topowy 2.9 VR6 o mocy 190 KM i 245 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pierwszy motor potrzebuje 9,3 s, aby przyspieszyć do pierwszej setki, a silnik VR6 osiąga 100 km/h po 6,9 s. Prędkości maksymalne wynoszą odpowiednio 210 km/h i 235 km/h.
W 1994 roku zadebiutował wariant 2,0 8v o mocy 115 KM, który osiąga setkę po 10,5 s i prędkość maksymalną 200 km/h.
Volkswagen Corrado występował wyłącznie jako 3-drzwiowe coupé. Co ciekawe, został wyposażony w automatycznie podnoszony przy prędkości 120 km/h tylny spojler, zapewniający lepszy docisk nadwozia. Standardowe wyposażenie obejmowało również klimatyzację, podgrzewane fotele i tempomat.
W 1991 roku Volkswagen Corrado doczekał się pierwszego faceliftingu, który obejmował modernizację elementów stylistycznych, takich jak zderzaki, nadkola. Pojawiły się nowe reflektory, inaczej wyprofilowano przednią maskę.
Warto także wspomnieć o kilku edycjach limitowanych Volkswagena Corrado. Jedną z nich jest edycja o nazwie Jet, oferowana wyłącznie w wersji G60 w czterech kolorach nadwozia.
W USA Corrado dostępne było również w edycji SLC (Sport Luxury Coupe), której cechami charakterystycznymi są światła obrysowe i zmodyfikowana tylna blenda. Modele Corrado SLC miały 178 KM silnik VR6 o pojemności 2,8 l.
Co ciekawe, były także plany wprowadzenia do sprzedaży wersji Magnum, czyli Corrado w wersji kombi. Mówiło się, że Corrado Magnum zostanie wyprodukowane w liczbie 100 egzemplarzy, jednak ostatecznie zaprzestano rozwoju samochodu po drugim prototypie.
Do głównych zalet VW Corrado należą charakterystyczny design i bardzo dobre właściwości jezdne. Zastrzeżenia można mieć do słabej widoczności spalania.
Produkcja Volkswagena Corrado została zakończona w 1994 roku. Auto znalazło łącznie prawie 100 000 nabywców. Następcą Corrado jest Volkswagen Scirocco, który zadebiutował w 2008 roku.