Międzynarodowy van i pickup roku 2016 wybrane - triumf Volkswagena i Nissana

Międzynarodowe jury wybrało zwycięzców plebiscytów International Van of the Year i International Pickup of the Year.

Międzynarodowy van i pickup roku 2016 wybrane - triumf Volkswagena i Nissana
Mariusz Zmysłowski

23.11.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:05

Konkurs na najlepszego vana roku zrodził się w 1992 roku z plebiscytu International Truck of the Year. Od tamtej pory regularnie nagradzane są najlepsze samochody użytkowe, które wybiera jury składające się z dziennikarzy motoryzacyjnych z różnych krajów. Ten sam zespół sędziowski przyznaje także nagrodę International Pickup of the Year.

International Van of the Year - zasady

Głównym kryterium wyboru nominacji i wyboru vana roku jest spełnienie standardów wydajności i trwałości przy przewozie towarów, które obowiązują w krajach pochodzenia członków jury, przy jednoczesnym uwzględnieniu dbałości o środowisko i bezpieczeństwo ludzi. W konkursie może brać udział każdy samochód użytkowy o całkowitej masie dopuszczalnej wynoszącej do 3,5 t. Auto, które zostaje zgłoszone do danej edycji plebiscytu musi mieć wprowadzone techniczne ulepszenia względem modelu z poprzedniego roku. Dlatego z konkursu wyłączone są samochody, które przeszły jedynie lifting. Produkcja danego vana musi odbywać się od przynajmniej trzech miesięcy przed początkiem roku, dla którego prowadzony jest konkurs.

Aut do plebiscytu nie zgłaszają producenci. Jury samo wybiera potencjalnych kandydatów do tytułu, nominując po jednym wozie na członka zespołu sędziowskiego. Każde zgłoszenie musi zostać przesłane do dyrektora konkursu nie później niż 50 dni przed wskazaną datą wyborów. Ten następnie wypisuje listę 6 najczęściej wskazywanych pretendentów do tytułu i przekazuje ją całemu jury 45 dni przed datą wyboru.

Zgodnie z regulaminem konkursu członkowie jury powinni dokonać jazd testowych pojazdami, spośród których dokonywany jest wybór. Powinni oni również nawiązać kontakt z użytkownikami danych modeli w celu poznania ich opinii na temat wozów. Następnie każdy członek jury przyznaje poszczególnym vanom punkty. Ma on ich do dyspozycji 12, ale nie musi wykorzystać wszystkich. Jeden samochód może otrzymać do 7 punktów.

International Van of the Year - członkowie jury

W skład jury wchodzi 24 dziennikarzy motoryzacyjnych z różnych państw. Obecnym dyrektorem jest Jarlath Sweeney z Irlandii. Jest on redaktorem magazynu Fleet Van & Utility. Pozostałe kraje, które są reprezentowane przez dziennikarzy w jury plebiscytu International Van of the Year to Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy i Słowacja (wspólny reprezentant), Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Grecja, Węgry, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Turcja. Polskę reprezentuje Aleksander Głuś, redaktor naczelny magazynu Polski Traker.

Laureaci International Van of the Year z wcześniejszych lat

1992 - Volkswagen T4

1993 - Nissan Sunny Van

1994 - Citroën Jumper / Fiat Ducato / Peugeot Boxer

1995 - Mercedes-Benz Sprinter

1996 - Citroën Berlingo / Peugeot Partner

1997 - Mercedes-Benz Vito

1998 - Renault Master

1999 - Opel Astra Van

2000 - Iveco Daily

2001 - Ford Transit

2002 - Opel Vivaro / Renault Traffic

2003 - Ford Transit Connect

2004 - Volkswagen Transporter T5

2005 - Mercedes-Benz Vito

2006 - Fiat Doblo

2007 - Ford Transit

2008 - Citroën Jumpy / Fiat Scudo / Peugeot Expert

2009 - Citroën Nemo / Fiat Fiorino / Peugeot Bipper

2010 - Nissan NV200

2011 - Fiat Doblo Cargo

2012 - Renault Kangoo Z.E.

2013 - Ford Transit Custom

2014 - Ford Transit Connect

2015 - Iveco Daily

International Van of the Year - tegoroczni laureaci

W tym roku triumfował Volkswagen Transporter T6. Można powiedzieć, że tradycji stało się za dość, bo niemiecki koncern zdobywa ten tytuł już po raz trzeci. Transporter sięga po zwycięstwo za każdym razem, gdy jego nowa generacja pojawia się na rynku. Mimo sukcesu do najlepszych niemieckiej firmie jeszcze trochę brakuje. Na liście króluje Ford i Fiat z 5 triumfami. Tu jednak warto zaznaczyć, że dwa ze zwycięstw Fiata były osiągnięciami dokonanymi wspólnie z Citroënem i Peugeotem.

Volkswagen Transporter T6 wygrał zdobywając w sumie 98 punktów. Drugie miejsce w plebiscycie zajął Fiat Professional Doblo Cargo z 68 punktami na koncie. Trzecie miejsce, zostając niewiele za włoskim wozem zajął Volkswagen Caddy. Niemiecki samochód użytkowy zdobył 63 punkty.

Międzynarodowe jury wybrało także pickupa roku. Został nim Nissan NP300 Navara. Auto zdobyło 80 punktów. Tym samym pobiło Mistubishi L200, któremu jury przyznało ich 47. Trzecie miejsce zajął Ford Ranger z 39 punktami na koncie.

Źródło artykułu:WP Autokult
NissanVolkswagenVolkswagen Transporter
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)