Ostrzeżenie dla Donalda Trumpa: "podniesienie cła na auta z Unii Europejskiej nie ma sensu"

Departament Handlu ostrzega USA przed podniesieniem cła na samochody i części z UE. Oszacowano straty dla amerykańskiego PKB na 13 mld dolarów.

BMW X5 to jeden z samochodów, którego cena może wzrosnąć po podwyżce cła.BMW X5 to jeden z samochodów, którego cena może wzrosnąć po podwyżce cła.
Źródło zdjęć: © fot. Materiały prasowe/BMW
Krystian Rola

Wojna handlowa

W ubiegłym tygodniu prezydent Stanów Zjednoczonych zagroził podniesieniem cła do 20 proc. na pojazdy i części zamienne importowane z krajów UE. Była to reakcja na wprowadzenie przez Unię Europejską karnych ceł na towary importowane z USA o wartości 2,8 mld do. (równowartość 10,5 mld zł) rocznie. Departament Handlu w specjalnym dokumencie ostrzega prezydenta Trumpa przed podwyżką ceł. Będzie miała ona negatywny wpływ na koszty produkcji aut w USA.

Motoryzacyjny import

Mercedes, BMW i Volvo to marki, które zdecydowały się na produkcję swoich wybranych modeli w Stanach Zjednoczonych. Klasa C, X5, X6 oraz S60 to niektóre z aut, które podbijają amerykański rynek motoryzacyjny, a część z nich jest produkowana tylko w USA i stamtąd trafia też do Europy. Podwyżki cła zwiększą koszty na poziomie produkcji, a więc i podniosą cenę gotowych samochodów. Właściciele fabryk ostrzegają, że spowoduje to redukcję etatów. Jednak nie jest to tylko problem producentów ze starego kontynentu. Amerykański Fiat Chrysler Automobiles produkuje swoje samochody w krajach Europy. Nie sposób się tutaj nie zgodzić z Departamentem Handlu, że podniesienie cła na produkty własnych firm nie ma sensu.

Kto najbardziej straci na podniesieniu cła na auta z UE?

Jak zawsze przy podniesieniu podatków najbardziej ucierpią konsumenci. To oni muszą zapłacić za swój wymarzony samochód. Zwiększenie kosztów produkcji spowoduje wzrost cen i zmniejszy finansową atrakcyjność. Wielka polityka z motoryzacją w tle. Napięte relacje Białego Domu z UE nie wróżą świetlanej przyszłości dla przemysłu motoryzacyjnego.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu