Ostrzeżenie dla Donalda Trumpa: "podniesienie cła na auta z Unii Europejskiej nie ma sensu"

Departament Handlu ostrzega USA przed podniesieniem cła na samochody i części z UE. Oszacowano straty dla amerykańskiego PKB na 13 mld dolarów.

BMW X5 to jeden z samochodów, którego cena może wzrosnąć po podwyżce cła.BMW X5 to jeden z samochodów, którego cena może wzrosnąć po podwyżce cła.
Źródło zdjęć: © fot. Materiały prasowe/BMW
Krystian Rola

Wojna handlowa

W ubiegłym tygodniu prezydent Stanów Zjednoczonych zagroził podniesieniem cła do 20 proc. na pojazdy i części zamienne importowane z krajów UE. Była to reakcja na wprowadzenie przez Unię Europejską karnych ceł na towary importowane z USA o wartości 2,8 mld do. (równowartość 10,5 mld zł) rocznie. Departament Handlu w specjalnym dokumencie ostrzega prezydenta Trumpa przed podwyżką ceł. Będzie miała ona negatywny wpływ na koszty produkcji aut w USA.

Motoryzacyjny import

Mercedes, BMW i Volvo to marki, które zdecydowały się na produkcję swoich wybranych modeli w Stanach Zjednoczonych. Klasa C, X5, X6 oraz S60 to niektóre z aut, które podbijają amerykański rynek motoryzacyjny, a część z nich jest produkowana tylko w USA i stamtąd trafia też do Europy. Podwyżki cła zwiększą koszty na poziomie produkcji, a więc i podniosą cenę gotowych samochodów. Właściciele fabryk ostrzegają, że spowoduje to redukcję etatów. Jednak nie jest to tylko problem producentów ze starego kontynentu. Amerykański Fiat Chrysler Automobiles produkuje swoje samochody w krajach Europy. Nie sposób się tutaj nie zgodzić z Departamentem Handlu, że podniesienie cła na produkty własnych firm nie ma sensu.

Kto najbardziej straci na podniesieniu cła na auta z UE?

Jak zawsze przy podniesieniu podatków najbardziej ucierpią konsumenci. To oni muszą zapłacić za swój wymarzony samochód. Zwiększenie kosztów produkcji spowoduje wzrost cen i zmniejszy finansową atrakcyjność. Wielka polityka z motoryzacją w tle. Napięte relacje Białego Domu z UE nie wróżą świetlanej przyszłości dla przemysłu motoryzacyjnego.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟