Ostrzeżenie dla Donalda Trumpa: "podniesienie cła na auta z Unii Europejskiej nie ma sensu"

Departament Handlu ostrzega USA przed podniesieniem cła na samochody i części z UE. Oszacowano straty dla amerykańskiego PKB na 13 mld dolarów.

BMW X5 to jeden z samochodów, którego cena może wzrosnąć po podwyżce cła.BMW X5 to jeden z samochodów, którego cena może wzrosnąć po podwyżce cła.
Źródło zdjęć: © fot. Materiały prasowe/BMW
Krystian Rola

Wojna handlowa

W ubiegłym tygodniu prezydent Stanów Zjednoczonych zagroził podniesieniem cła do 20 proc. na pojazdy i części zamienne importowane z krajów UE. Była to reakcja na wprowadzenie przez Unię Europejską karnych ceł na towary importowane z USA o wartości 2,8 mld do. (równowartość 10,5 mld zł) rocznie. Departament Handlu w specjalnym dokumencie ostrzega prezydenta Trumpa przed podwyżką ceł. Będzie miała ona negatywny wpływ na koszty produkcji aut w USA.

Motoryzacyjny import

Mercedes, BMW i Volvo to marki, które zdecydowały się na produkcję swoich wybranych modeli w Stanach Zjednoczonych. Klasa C, X5, X6 oraz S60 to niektóre z aut, które podbijają amerykański rynek motoryzacyjny, a część z nich jest produkowana tylko w USA i stamtąd trafia też do Europy. Podwyżki cła zwiększą koszty na poziomie produkcji, a więc i podniosą cenę gotowych samochodów. Właściciele fabryk ostrzegają, że spowoduje to redukcję etatów. Jednak nie jest to tylko problem producentów ze starego kontynentu. Amerykański Fiat Chrysler Automobiles produkuje swoje samochody w krajach Europy. Nie sposób się tutaj nie zgodzić z Departamentem Handlu, że podniesienie cła na produkty własnych firm nie ma sensu.

Kto najbardziej straci na podniesieniu cła na auta z UE?

Jak zawsze przy podniesieniu podatków najbardziej ucierpią konsumenci. To oni muszą zapłacić za swój wymarzony samochód. Zwiększenie kosztów produkcji spowoduje wzrost cen i zmniejszy finansową atrakcyjność. Wielka polityka z motoryzacją w tle. Napięte relacje Białego Domu z UE nie wróżą świetlanej przyszłości dla przemysłu motoryzacyjnego.

Wybrane dla Ciebie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀