Ukryte wydatki, o których rzadko się mówi. Tak wyglądają obecnie koszty utrzymania samochodu

Współczesne samochody kuszą zaawansowaną technologią, komfortem i bezpieczeństwem. Jednak za tymi udogodnieniami kryją się rosnące, często nieoczywiste koszty eksploatacji. Mechanicy z sieci ProfiAuto ujawniają, jak bardzo zmieniły się realia utrzymania auta w ostatnich latach.

Serwis samochodowySerwis samochodowy
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Blank
Marcin Łobodziński

Jeszcze kilkanaście lat temu właściciel auta miał pełną swobodę wyboru warsztatu, a podstawowe naprawy mógł wykonać sam lub z pomocą lokalnego mechanika. Dziś samochód to komputer na kołach, naszpikowany systemami bezpieczeństwa i stale połączony z internetem.

Aktualizacje oprogramowania dotyczą już nie tylko nawigacji, ale również kluczowych modułów sterujących pracą silnika czy systemów bezpieczeństwa. Odmowa ich instalacji może skutkować ograniczeniem funkcjonalności lub nawet nieprawidłową pracą pojazdu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV4 i garść nowości. Najdziwniejszy sedan na rynku?

Bez certyfikatów ani rusz

Mechanik, który nie posiada odpowiednich uprawnień, dostępu do danych producenta (tzw. pass-thru) czy certyfikatu SERMI, często nie jest w stanie przeprowadzić nawet podstawowych napraw. Nawet wymiana prostej części może wymagać kodowania lub adaptacji, co oznacza konieczność wizyty w autoryzowanym serwisie lub warsztacie wyposażonym w specjalistyczny sprzęt. Koszty tych inwestycji są przerzucane na klientów, co znacząco podnosi cenę usług.

– Dziś już nawet dostęp do oprogramowania producenta to za mało. Nierzadko komputer diagnostyczny, by odpowiedzieć mechanikowi na konkretny problem, musi połączyć się online z serwerem producenta pojazdu. Bez tego nie można zacząć naprawy albo jej dokończyć. Nawet wymiana jednej części może wymagać kodowania czy adaptacji, co oznacza wizytę w ASO albo w warsztacie, ale takim, który ma odpowiednie uprawnienia. A one, jak i sam sprzęt kosztują niemało. Tymczasem, jak można się domyślić, koszty zostają przerzucone na klienta – wyjaśnia Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto Serwis.

Wymiana przedniej szyby w nowoczesnym aucie to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych – połowa tej kwoty to koszt samej szyby zintegrowanej z sensorami systemów bezpieczeństwa, a druga połowa to kalibracja systemów ADAS. Podobnie jest z naprawami układu jezdnego – po wymianie wahacza czy drążka kierowniczego nie wystarczy już tylko ustawić zbieżność; konieczna jest kalibracja systemów wspomagających kierowcę, co nie każdy warsztat jest w stanie wykonać.

Układ wydechowy i silnik – coraz bardziej skomplikowane i kosztowne

Nowoczesne układy wydechowe, wyposażone w liczne filtry, czujniki i wtryskiwacze (np. AdBlue), wymagają zaawansowanej diagnostyki i często połączenia z serwerem producenta. Ewentualne usterki mogą generować koszty sięgające kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – i to tylko za elementy ukryte pod samochodem.

– Wiele podzespołów, które kiedyś montowano oddzielnie, dziś stanowi jeden element, by jednostka szybciej osiągała temperaturę roboczą i włączała układ oczyszczania spalin. Na przykład, głowica jest zintegrowana z kolektorem wylotowym albo ten znajduje się w jej wnętrzu i łączy w całość z turbosprężarką. Chcąc naprawić lub wymienić jedną część w praktyce trzeba wymienić ich kilka, bo nie da się tego rozdzielić. Inny przykład to zarządzanie temperaturą w układzie chłodzenia – oznajmia Adam Lehnort.

Olej silnikowy – tylko zgodny z wytycznymi producenta

Współczesne silniki są bardziej wrażliwe na jakość i parametry oleju. Producenci zalecają często oleje dostępne wyłącznie w autoryzowanych serwisach, a normy lepkości (np. 0W-8) są podyktowane głównie wymaganiami emisyjnymi, niekoniecznie trwałością silnika. Oleje takie są drogie i już niejednokrotnie historia niektórych silników pokazała, że nietrafione.

– W wielu współczesnych silnikach po odkręceniu korka oleju czuć dokładnie ten sam zapach, jak po odkręceniu korka wlewu paliwa. A producenci silników wciąż nie podają norm na zawartość paliwa w oleju, jakby problem nie istniał. Tymczasem w jednostkach z wtryskiem pośrednim i normalną odmą, paliwo lepiej odparowywało z oleju i nie było go tak czuć – dodaje ekspert ProfiAuto Serwis.

Nowoczesne auta wymagają większej świadomości

Mimo że producenci kreują wizję samochodu bezobsługowego, w praktyce nowoczesne auta są bardziej wymagające niż kiedykolwiek. Częstsze wizyty w serwisie, konieczność korzystania z dużych (w domyśle dobrze dofinansowanych) warsztatów i drogie części zamienne sprawiają, że całkowity koszt eksploatacji rośnie. Kierowcy powinni być świadomi tych wyzwań, zwłaszcza planując zakup nowego lub kilkuletniego pojazdu.

Powinni też mieć świadomość, że jeśli kupią auto marki choćby trochę mniej popularnej niż z europejskiego top 5, albo zupełnie nowy model, to czas oczekiwania na części jest dość długi, a o zamiennikach można wyłącznie pomarzyć.

Serwisowanie nowego modelu poza ASO to nierzadko fikcja, bo aby robić to zgodnie z procedurą producenta, trzeba wybrać warsztat z odpowiednim zapleczem technicznym, dostępem do danych, certyfikowanymi mechanikami i specjalistycznym sprzętem. To wymagania, którym sprostać mogą jedynie duże, profesjonalne serwisy, które i tak nierzadko muszą zaopatrywać się w części oryginalne. Choć pole do oszczędności wciąż istnieje, bo i tak żaden warsztat niezależny nie wystawi rachunku za wymianę oleju w przeciętnym aucie na kwotę 1200-1500 zł. Dla ASO nie stanowi to większego problemu.

Wybrane dla Ciebie
Chińczycy chcą pobić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Chińczycy chcą pobić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Japończycy zaskoczyli. Silnik, jakiego nikt się nie spodziewał
Japończycy zaskoczyli. Silnik, jakiego nikt się nie spodziewał
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Wszystkie chińskie marki obecne w Polsce. Nie spodziewałem się, że jest ich aż tyle
Wszystkie chińskie marki obecne w Polsce. Nie spodziewałem się, że jest ich aż tyle
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał