Producenci aut odetchną. UE wycofuje się z planów

Zapowiadane zaostrzenie norm emisji CO2 dla aut osobowych i dostawczych w Unii Europejskiej, m.in. z powodu wysokich kosztów, może być tylko kosmetyczne.

UE najpewniej mocno zredukuje zmiany w Euro 7UE najpewniej mocno zredukuje zmiany w Euro 7
Źródło zdjęć: © VW mat. prasowe

Unia Europejska najpewniej radykalnie ukróci planowane zaostrzenie regulacji dotyczących emisji pojazdów mechanicznych.

Wysiłek i koszty

Unia tym samym weźmie pod uwagę obiekcje długo zgłaszane przez producentów samochodów, którzy określali normę Euro 7 jako "zbyt uciążliwą" i "kosztowną" – informuje portal Autocar.co.uk.

Nowe – wielokrotnie przekładane – regulacje mają zawierać podobne do obecnie obowiązujących przepisy odnoszące się do emisyjnych aut dostawczych i osobowych – wynika z raportu przygotowanego przez Politico.eu.

Wedle doniesień portalu UE ma ugiąć się pod "bezprecedensową presją" ze strony branży motoryzacyjnej, która – lobbując przeciwko zaostrzaniu regulacji – wskazywała na miliony euro dodatkowych kosztów generowanych przez Euro 7.

Zmiany bez celu

Z punktu widzenia branży nie potrzebujemy Euro 7, ponieważ wyczerpywałaby zasoby, które powinniśmy wydać na elektryfikację – powiedział dyrektor generalny Stellantis Carlos Tavares, cytowany przez Autocar.co.uk. Jego zdaniem Euro 7 powinno zostać po prostu anulowane.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA argumentuje, że proponowane zmiany w postaci Euro 7 są bezcelowe ze względu na tempo wprowadzenia zakazu sprzedaży aut spalinowych na terenie Unii Europejskiej (2035 r.).

Odmienne zdanie mają grupy ekologiczne, które postrzegają zmianę unijnych planów jako spolegliwość wobec przemysłu motoryzacyjnego.

Spolegliwość Komisji

Komisja Europejska ugięła się pod ich żądaniami. Zyski producentów samochodów mają pierwszeństwo przed zdrowiem milionów Europejczyków – powiedziała Politico Anna Krajińska z grupy Transport & Environment.

Według informacji posiadanych przez portal projekt normy Euro 7 ma zostać opublikowany 9 listopada 2022 r.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów