Ucieczka przed dziurami - pod prąd, czy na chodnik?
Po zimowych mrozach na drogach pojawiają się kolejne zatrważająco duże dziury. Głębokie, często bardzo szerokie, o kanciastych krawędziach – wszystkie z nich są niebezpieczne nie tylko dla felg, opon i zawieszeń. Stwarzają też zagrożenie dla ruchu drogowego. Przedstawiamy krótkie zestawienie statystyk niebezpiecznych sytuacji spowodowanych dziurami w drogach.
26.02.2013 | aktual.: 13.10.2022 10:17
Po zimowych mrozach na drogach pojawiają się kolejne zatrważająco duże dziury. Głębokie, często bardzo szerokie, o kanciastych krawędziach – wszystkie z nich są niebezpieczne nie tylko dla felg, opon i zawieszeń. Stwarzają też zagrożenie dla ruchu drogowego. Przedstawiamy krótkie zestawienie statystyk niebezpiecznych sytuacji spowodowanych dziurami w drogach.
Dla każdego kierowcy dziura, do której zbliża się jego auto to wizja znacznych uszkodzeń. Co więcej, to nie tylko problem związany z unieruchomieniem auta ze względu na zniszczenie zawieszenia, ale również straty finansowe. Bardzo trudno bowiem o uzyskanie odszkodowania od organów, które powinny troszczyć się o stan dróg. Dlatego kierowcy często omijają dziury w bardzo gwałtowny sposób. Niestety manewr ten wykonywany jest nierzadko bez wcześniejszego upewnienia się, czy będzie to bezpieczne w panujących warunkach.
Przez takie zachowania 20 proc. kierowców skręciło z tego powodu na przeciwny pas ruchu. W równie niebezpiecznej sytuacji znalazło się kiedyś 13 proc. osób kierujących pojazdami. Ta grupa zmuszona była do ostrego hamowania. 4 proc. kierowców w celu ominięcia dziury wjechało kiedyś na chodnik.
Obecnie liczbę dziur w polskich drogach szacuje się w milionach. Dlatego nietrudno o takie sytuacje jak te, przytoczone powyżej. Ci, którym nie uda się ominąć w żaden sposób wyrw w nawierzchni najczęściej zmuszani są do naprawiania felg, zawieszeń, układów wydechowych i wymiany opon. Dobrze jest być świadomym tego, że po wjechaniu w dziurę powietrze z ogumienia często schodzi powoli. Warto więc regularnie kontrolować ciśnienie w oponach.