Tunele w Polsce. Nie każdy zna obowiązujące tam zasady

Jeśli sądzisz, że w tunelu uda ci się uniknąć kary za łamanie przepisów, dlatego że "nikt nie widzi", to jesteś w błędzie. Najnowsze tunele są obserwowane znacznie pilniej niż zwykłe drogi. Co wolno, a co jest zakazane dla kierowców? I co najważniejsze – jakie są za to kary?

Tunel w przebiegu ZakopiankiTunel w przebiegu Zakopianki
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Krzysztof Nalewajko

Zakazy i nakazy

Podczas wakacji wiele osób musi przejechać drogami, którymi zwykle się nie porusza. Wśród nich znajdują się tunele. W ostatnich latach przybyło kilka dłuższych obiektów tego typu. Najważniejsze z nich to tunel między Naprawą a Skomielną Białą w ciągu zakopianki, tunel na południu Warszawy (droga S2) czy tunel w Świnoujściu.

Jakie zasady w nich obowiązują? W tunelu w przebiegu zakopianki (dwa pasy w każdą ze stron) dopuszczalna prędkość wynosi 100 km/h. Można wyprzedzać, ale wykluczone jest to dla pojazdów ciężarowych. W tunelu pod Świną obowiązuje ograniczenie do 50 km/h, ponieważ jednej nitce ruch prowadzony jest w dwóch kierunkach. Dlatego też nie wolno wyprzedzać. W tunelu w przebiegu S2, na warszawskim Ursynowie, ograniczenie prędkości wynosi 80 km/h i obowiązuje zakaz wyprzedzania pojazdami ciężarowymi. Tyle zasady szczegółowe, są jednak i ogólne, które obowiązują w każdym tunelu. Jakie?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV3 - premiera i pokaz statyczny

Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, w tunelu trzeba mieć włączone światła bez względu na porę dnia. Zaniedbanie tego obowiązku może kosztować 200 zł. Poza terenem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m kierowcy muszą zachować odstęp co najmniej 50 m od poprzedzającego pojazdu – dotyczy to pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz autobusów. Mandat za złamanie tego przepisu wynosi od 300 do 500 zł.

W tunelu nie wolno się zatrzymywać, o ile nie zmusza nas do tego sytuacja na drodze. Zawracanie i cofanie również są zabronione. Za te przewinienia przewidziany jest mandat w wysokości 200 zł.

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że w tunelu, gdy zatrzymanie się jest wymuszone przez warunki drogowe, muszą zachować odstęp wynoszący co najmniej 5 m od poprzedzającego pojazdu. Za naruszenie tego przepisu grozi mandat w wysokości 100 zł.

Monitoring tunelu w przebiegu zakopianki
Monitoring tunelu w przebiegu zakopianki © Materiały prasowe | GDDKiA, Krzysztof Nalewajko

Nie ujdzie na sucho

Jeśli wydaje ci się, że w tunelu – ze względu na jego zamknięty charakter – można liczyć na bezkarność, jesteś w błędzie. W otwieranych w ostatnich latach, dłuższych tunelach zastosowano odcinkowy pomiar prędkości. Na przykład w tunelu na zakopiance prędkość mierzy osiem kamer, a kierowcy przekraczający 100 km/h mogą spodziewać się listów z mandatami. To jednak nie wszystko.

Tunele są całodobowo monitorowane przez operatorów systemu wizyjnego, który obejmuje kamery zainstalowane wewnątrz nitek tunelów i przy wjazdach. W najnowszych tunelach stosuje się także kamerę termowizyjną, która skutecznie wykrywa pożary. Jeśli przyjęto rozwiązania podobne do tych w warszawskim tunelu, oprogramowanie analizujące obraz z kamer automatycznie powiadomi operatorów o zatrzymaniu pojazdów czy cofaniu.

Skuteczność takiego systemu udowodnił przypadek kierowców, którzy w styczniu 2022 r. w tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy zorganizowali sesję zdjęciową. Zdarzyło się to wiele razy, a najbardziej znanym przypadkiem były trzy volkswageny golfy. Kierowcy – mimo braku policji na miejscu – szybko otrzymali mandaty. Nowy tunel może przyciągać miłośników motoryzacji z zamiłowaniem do fotografii. Tę pokusę warto jednak zwalczyć.

Polska to nie Chorwacja. To wiedzą nie tylko turyści wypoczywający nad morzem, ale i kierowcy, którzy w drugim z tych krajów często muszą poruszać się tunelami. W Polsce to wciąż rzadkość i wielu zmotoryzowanych nie zna panujących w takich obiektach zasad. Nie ma jednak co liczyć na bezkarność.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟