Tragiczny wypadek polskiego autokaru. Mocne słowa byłego kierowcy GROM

Były kierowca Jednostki Wojskowej GROM, po tragedii z polskim autokarem na chorwackiej autostradzie zadaje trudne pytania, z którymi warto się zmierzyć.

Po każdej tragedii z autokarem wracają pytania o pasyPo każdej tragedii z autokarem wracają pytania o pasy
Źródło zdjęć: © licencja/GettyImages

W ostatnią sobotę (6 sierpnia 2022 r.) na odcinku chorwackiej autostrady A4, na północ od Zagrzebia miał miejsce tragiczny wypadek autokaru z polskimi pielgrzymami, który jechał do Medjugorie. Wskutek wypadku śmierć poniosło 12 osób, 32 zostały ranne w tym 19 ciężko. Okoliczności wypadku są wciąż badane.

- Czy podróżujący tym autobusem mieli zapięte pasy bezpieczeństwa?- Pyta, w przytoczonej przez portal Prawodrogowe.pl wypowiedzi Tomasz Kulik - instruktor nauki jazdy i techniki jazdy, były kierowca JW GROM. Instruktor stawia tezę, że podróżujący mogli nie mieć zapiętych pasów. - Trzeba głośno mówić o tym, że liczba poszkodowanych byłaby mniejsza, gdyby pasy były zapięte - dodaje

Trudny temat pasów

Były kierowca GROM uprzedza też pytania o niestosowność podejmowanego przez niego tematu - trzeba stawiać niewygodne pytania, choćby dla uświadomienia społeczeństwa, jak ważną funkcję pełnią pasy bezpieczeństwa w pojeździe.

Badania przeprowadzone w 2016 r. przez jednego z komercyjnych przewoźników pokazują, że pasy w autokarze zapina 44 proc. Polaków. Z kolei 26 proc. badanych zazwyczaj pamięta o zapięciu pasów. Rzadko pasy zapina 16 proc. ankietowanych, a w ogóle tego nie robi 14 proc.

Praktyka i prawo

  • Niestety, niezapinanie pasów bezpieczeństwa w autobusach w nie wyposażonych jest powszechne i powszechnie tolerowane przez obsady tychże. Czy ten wypadek nauczy nas czegoś? Chciałbym, żeby nauczył - kwituje instruktor.

O obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa w pojazdach mówi Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym. Jeśli pojazd jest wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa, pasażerowie oraz (co do zasady) kierowcy mają obowiązek zapiąć pasy.

W 2007 r. wszedł w życie przepis, uniemożliwiający rejestrację autokaru, jeśli ten nie jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne