Tragiczny wypadek polskiego autokaru. Mocne słowa byłego kierowcy GROM

Były kierowca Jednostki Wojskowej GROM, po tragedii z polskim autokarem na chorwackiej autostradzie zadaje trudne pytania, z którymi warto się zmierzyć.

Po każdej tragedii z autokarem wracają pytania o pasyPo każdej tragedii z autokarem wracają pytania o pasy
Źródło zdjęć: © licencja/GettyImages

W ostatnią sobotę (6 sierpnia 2022 r.) na odcinku chorwackiej autostrady A4, na północ od Zagrzebia miał miejsce tragiczny wypadek autokaru z polskimi pielgrzymami, który jechał do Medjugorie. Wskutek wypadku śmierć poniosło 12 osób, 32 zostały ranne w tym 19 ciężko. Okoliczności wypadku są wciąż badane.

- Czy podróżujący tym autobusem mieli zapięte pasy bezpieczeństwa?- Pyta, w przytoczonej przez portal Prawodrogowe.pl wypowiedzi Tomasz Kulik - instruktor nauki jazdy i techniki jazdy, były kierowca JW GROM. Instruktor stawia tezę, że podróżujący mogli nie mieć zapiętych pasów. - Trzeba głośno mówić o tym, że liczba poszkodowanych byłaby mniejsza, gdyby pasy były zapięte - dodaje

Trudny temat pasów

Były kierowca GROM uprzedza też pytania o niestosowność podejmowanego przez niego tematu - trzeba stawiać niewygodne pytania, choćby dla uświadomienia społeczeństwa, jak ważną funkcję pełnią pasy bezpieczeństwa w pojeździe.

Badania przeprowadzone w 2016 r. przez jednego z komercyjnych przewoźników pokazują, że pasy w autokarze zapina 44 proc. Polaków. Z kolei 26 proc. badanych zazwyczaj pamięta o zapięciu pasów. Rzadko pasy zapina 16 proc. ankietowanych, a w ogóle tego nie robi 14 proc.

Praktyka i prawo

  • Niestety, niezapinanie pasów bezpieczeństwa w autobusach w nie wyposażonych jest powszechne i powszechnie tolerowane przez obsady tychże. Czy ten wypadek nauczy nas czegoś? Chciałbym, żeby nauczył - kwituje instruktor.

O obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa w pojazdach mówi Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym. Jeśli pojazd jest wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa, pasażerowie oraz (co do zasady) kierowcy mają obowiązek zapiąć pasy.

W 2007 r. wszedł w życie przepis, uniemożliwiający rejestrację autokaru, jeśli ten nie jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa.

Wybrane dla Ciebie
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Wideo: Po pijanemu skasował rogatki. Zapłaci dziesiątki tysięcy złotych
Wideo: Po pijanemu skasował rogatki. Zapłaci dziesiątki tysięcy złotych
Prezydent podpisał zmiany w rejestracji aut. Kierowcy czekali od lat
Prezydent podpisał zmiany w rejestracji aut. Kierowcy czekali od lat
2500 zł kary. Dotyczy nawet pieszego
2500 zł kary. Dotyczy nawet pieszego
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀