Toyota wzywa do serwisu 3,4 mln aut. Problemem są poduszki powietrzne

Toyota ogłosiła dużą akcję serwisową obejmującą niemal 3,5 mln pojazdów z całego świata wyprodukowanych w latach 2011-2018. Wszystko z powodu wadliwego sterownika poduszek powietrznych, który może przyczynić się do ich niewłaściwego działania. Zdecydowana większość przypadków dotyczy aut sprzedawanych na rynku amerykańskim.

Podzespoły firmy TRW mogą doprowadzić do niewłaściwego działania poduszek powietrznych.Podzespoły firmy TRW mogą doprowadzić do niewłaściwego działania poduszek powietrznych.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Elementy odpowiadające za bezpieczeństwo w ostatnich latach stanowią częstą przyczynę dużych akcji serwisowych. Wystarczy wspomnieć chociażby aferę z poduszkami powietrznymi produkowanymi przez japońską firmę Takata, która wybuchła w 2013 roku, a usuwanie jej skutków trwa do dziś. W opisywanym przypadku dotyczącym Toyoty nie mamy do czynienia z podzespołami Takaty, choć problem jest bardzo podobny.

Jak się okazuje, sterowniki poduszek powietrznych stosowanych przez firmę w niektórych modelach mogą być podatne na zakłócenia elektryczne. Istnieje więc możliwość, że poduszki nie zadziałają wcale lub napełnią się tylko w połowie, co w konsekwencji może przyczynić się do poważnych obrażeń kierowcy i pasażerów, a nawet ich śmierci.

Toyota wzywa do serwisu przede wszystkim właścicieli modeli Corolla, Avalon oraz Matrix. Problem dotyczy aut produkowanych w latach 2011-2019 sprzedawanych głównie na rynku amerykańskim - aż 2,9 mln z 3,4 mln pojazdów objętych akcją pochodzi z USA. W celu eliminacji wady zagrożone samochody odwiedzą serwis, gdzie zostaną doposażone w filtry zapobiegające zakłóceniom elektrycznym w modułach sterujących.

Według ustaleń amerykańskiej organizacji NHTSA zajmującej się kwestiami bzpieczeństwa drogowego, opisywana wada ujawniła się w co najmniej trzech przypadkach, z czego w jednym doprowadziła do śmierci pasażera jadącego modelem Corolla. Co ważne, moduły i poduszki dostarczone dla Toyoty przez firmę TRW były montowane także w pojazdach innych marek.

W poprzednich latach z podobnymi problemami borykały się m.in. koncerny: FCA, Hyundai/Kia, Honda, Toyota i Mitsubishi korzystający z tych samych podzespołów zamontowanych w łącznie ponad 12 mln pojazdów.

Wybrane dla Ciebie
Nowe zasady programu NaszEauto. Bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto. Bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa