Toyota Proace (2016) - premiera
O zapowiedzi Toyoty Proace oraz jej francuskich braci, czyli Citroëna Spacetourera i Peugeota Travellera pisaliśmy trzy miesiące temu. Na salonie samochodowym w Genewie zaprezentowano te samochody. Na przykładzie Toyoty sprawdzamy z czym dokładnie mamy do czynienia.
03.03.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:33
Jakiś czas temu snułem domysły czym konkretnie ma być Toyota Proace oraz dwa bliźniacze modele z Grupy PSA. Teraz już to wiemy. Z długością od 4,6 do 5,3 metra i rozstawem osi od 2,9 do 3,2 metra może śmiało konkurować z Volkswagenem Multivanem czy Mercedesem Klasy V, czyli pełnowymiarowymi, dużymi vanami. W krótszych wersjach również z mniejszymi vanami, takimi jak Ford Galaxy czy Seat Alhambra, choć tu akurat mamy nieco wyższy komfort podróżowania w przedniej części kabiny. Zbudowana z pomocą koncernu PSA, ale bez udziału Fiata Toyota Proace, będzie dostępna w trzech wersjach długości nadwozia oraz dwóch rozstawach osi.
Funkcjonalność
Kabina oferuje funkcjonalne i przestronne wnętrze, które stworzono z myślą o potrzebach zarówno użytkowników prywatnych jak i biznesowych. Zajęcie miejsca wewnątrz samochodu jest łatwe dzięki odsuwanym po obu stronach drzwiom, a do bagażnika można się dostać przez unoszoną w górę klapę. Najpojemniejsza wersja mieści dziewięć osób, czyli po trzy w każdym rzędzie. Realnie samochodem może więc wygodnie podróżować ośmioro pasażerów.
Auto ma być dostępne w wersjach wyposażenia: Shuttle, Family i VIP. Dwie pierwsze będą łączone z trzema rodzajami nadwozia, natomiast VIP tylko z rozmiarami Medium i Long, czyli z dwoma większymi. W zależności od konfiguracji, auto może być wyposażone w dwie dzielone w proporcji 40:60 kanapy w drugim i trzecim rzędzie lub niezależne fotele. W tym drugim przypadku samochód będzie 6-miejscowy, a pomiędzy fotelami z tyłu znajdzie się składany stolik. Pomyślano również o możliwości odwrócenia foteli drugiego rzędu o 180 stopni. Tak jest, dokładnie jak w Mercedesie Klasy V czy Volkswagenie Multivanie. Ciekawi jesteśmy czy opracowano jakiś łatwy system, czy trzeba fotele wymontować do odwrócenia.
7-miejscowa kabina składa się natomiast z niezależnych foteli pierwszego i drugiego rzędu oraz składanej kanapy w trzecim. Zarówno fotele jak i dzielone kanapy można przesuwać wzdłużnie i regulować kąt pochylenia oparcia. Co więcej, na każdym z sześciu miejsc siedzących z tyłu znajdzie się zaczep ISOFIX.
Wyposażenie i bezpieczeństwo
Deska rozdzielcza jest łudząco podobna do kokpitu Volkswagena Multivana - prosta i przejrzysta. Może być wyposażona w stację multimedialną i dwustrefową klimatyzację. Nieduże koło kierownicy prezentowanego samochodu sugeruje, że auto chce rywalizować ze wspomnianymi konkurentami, a nie z klasycznymi autami dostawczymi do przewozu osób. Warto wspomnieć, że taka właśnie jest obecna jeszcze na rynku generacja Proace zbudowana wspólnie z koncernem PSA i Fiatem.
Samochody o poziomie wyposażenia Family wyróżniają się lakierowanymi zderzakami, chromowanym obramowaniem dolnego wlotu powietrza z przodu, światłami przeciwmgłowymi i otwieranym oknem w tylnych drzwiach. Natomiast wersja VIP jest wyposażona w przyciemniane szyby i wiele elementów z zakresu komfortu.
Na pokładzie nie zabraknie systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. W zeszłym roku samochód uzyskał 5-gwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych, w czym pomógł m. in. system zapobiegający kolizjom z automatycznym hamowaniem. Proace może być wyposażony również w układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, automatyczne światła drogowe lub adaptacyjne reflektory, system monitorujący zmęczenie kierowcy czy aktywny tempomat, którego nie ma nawet w Avensisie.
Silniki
Choć oficjalnych informacji na ten temat nie mamy, to domyślamy się, że cała gama jednostek napędowych może pochodzić z koncernu PSA. Są to silniki Diesla o pojemności 1,6 oraz 2,0 litra. Mniejsza generuje 95 KM i może współpracować z 5- lub 6-stopniową skrzynią biegów. Mocniejszy motor 1.6 D-4D osiąga 115 KM i jest łączony tylko z 6-biegową przekładnią manualną. 2-litrowy diesel jest dostępny w wersji 150-konnej z manualną przekładnią lub 180-konnej z 6-biegowym automatem.
Powyższe parametry idealnie pasują do gamy silników PSA. Popularny diesel 1.6 HDI występuje w wersjach 90-, 100- i 120-konnej w samochodach Peugeota, natomiast 2.0 HDI dokładnie w takich jak podaje Toyota, czyli 150- i 180-konnej. Co więcej, Peugeot w połączeniu z mocniejszymi dieslami stosuje automatyczne skrzynie biegów z sześcioma przełożeniami.