Toyota GR010 to nowa broń Japończyków w klasie Hypercar. Konkurencja ma powody do obaw

Toyota Gazoo Racing zaprezentowała gotowy bolid na tegoroczny sezon wyścigów WEC, w kultowym LeMans włącznie. Maszyna zapowiada się obiecująco. Ma wszystko, czego potrzeba, by powtórzyć sukces poprzednika.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Aleksander Ruciński

Toyota jest bez wątpienia jednym z najważniejszych graczy w świecie wyścigów wytrzymałościowych, a zwycięstwa w trzech ostatnich odsłonach 24-godzinnego wyścigu LeMans są tego najlepszym przykładem. Japończycy zaprezentowali właśnie nową odsłonę swojego bolidu, określaną jako GR010.

Jego budowa zajęła 19 miesięcy. W tym czasie udało się zaprojektować i wdrożyć większość elementów od podstaw. Nadwozie jest o 250 mm dłuższe, 100 mm szersze i 100 mm wyższe od poprzednika TS050, od którego mocno różni się też w kwestiach technicznych.

Za napęd odpowiada benzynowy, 3,5-litrowy motor V6 o mocy 680 KM. Jest on wspierany elektrycznym silnikiem umieszczonym nad przednią osią, pozwalającym wykrzesać dodatkowe 276 KM. Co jednak warte odnotowania, w świetle obowiązujących przepisów moc obu napędów nie może się sumować. Całością sterować ma oczywiście komputer decydujący o tym kiedy i jak mocno korzystać ze wsparcia prądu przy jednoczesnym ograniczeniu mocy jednostki spalinowej.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© mat. prasowe

Największą różnicę w stosunku do poprzednika stanowi jednak waga. W przypadku GR010 jest to "aż" 1040 kg. Dla porównania, TS050 ważył około 850 kg. Różnica wynika głównie z konieczności zastosowania ciężkich akumulatorów wykorzystywanych przez system hybrydowy.

O tym, jak nowy bolid Toyoty poradzi sobie w LeMans, przekonamy się 12 czerwca 2021 roku. Właśnie wtedy startuje jeden z najbardziej kultowych wyścigów w świecie motorsportu. Za kierownicą dwóch wozów zasiądzie sprawdzona ekipa: Brendon Hartley, Kamui Kobayashi, Jose Maria Lopez, Sebastian Buemi, Mike Conway i Kazuki Nakajima.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© mat. prasowe
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów