To nie koniec diesli. Poddostawca BMW ma pomysł, czym je tankować

W dobie elektromobilności i coraz ostrzejszych norm emisji spalin diesle są na cenzurowanym. Nie wszyscy jednak wieszczą ich koniec. Są firmy, które wciąż widzą szansę dla silników wysokoprężnych, które w przyszłości miałyby być napędzane wodorem.

Dumarey chce zacząć od diesli Duramax produkcji GMDumarey chce zacząć od diesli Duramax produkcji GM
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / GM
Aleksander Ruciński

Guido Dumarey to belgijski inżynier i biznesmen, który jest dyrektorem generalnym firmy Punch Group. Jednym z gałęzi jej działalności jest skupowanie podupadających przedsiębiorstw, które następnie są restrukturyzowane i przywracane do świetności.

Przykład ze świata motoryzacji stanowią dwa byłe zakłady General Motors - fabryka przekładni w Strasburgu i centrum rozwoju napędów w Turynie. Pierwsza, kupiona przez Punch Group w 2012 roku, na mocy dofinansowania w wysokości 250 mln euro odzyskała rentowność. Dziś dostarcza 6 i 8-stopniowe przekładnie dla BMW, ZF oraz kilku producentów w Indiach, Chinach i Rosji.

Druga z kolei specjalizuje się w jednostkach wysokoprężnych. Teraz Dumarey chce zaangażować ponad 700 byłych inżynierów do ogromnego wyzwania. Ma być nim przekształcenie diesli na zasilanie wodorem, co pozwoliłoby uczynić silniki całkowicie neutralnymi węglowo.

"Świat dąży do zerowej emisji w każdym rodzaju transportu. Pojazdy zasilane akumulatorami są jedną z opcji, ale nie jedyną. Szczególnie w przypadku pojazdów ciężarowych i użytkowych. Tu kluczową wartością jest ładowność, a ciężkie akumulatory wpływają na jej znaczące obniżenie. Rozwiązaniem mogłoby być pozostanie przy silnikach wysokoprężnych, tyle że zasilanych wodorem" - mówi Dumarey w rozmowie z Automotive News Europe.

Wbrew pozorom nie jest to takie trudne, choć wymaga wielu modyfikacji. Wodór spala się bowiem 7-krotnie szybciej niż olej napędowy, stąd konieczne jest obniżenie temperatury, np. poprzez wtrysk wody. Konieczne są też modyfikacje układu wtryskowego i smarowania.

Punch Group planuje rozpoczęcie produkcji takich jednostek już w 2024 roku. Początkowo byłyby to głównie duże silniki takie jak np. 6,6-litrowe GM Duramax V8. W planach jest też 3-litrowe V6 i 2-litrowa czterocylindrówka.

Dumarey zwraca tu uwagę nie tylko na aspekt ekologiczny, ale i społeczny. "Przemysł motoryzacyjny, zwłaszcza w Europie, poczynił ogromne inwestycje w rozwój technologii wysokoprężnych, począwszy od silników, po układy wtryskowe i osprzęt. Wszystkie te inwestycje i większość miejsc pracy w branży diesli są zagrożone wyginięciem, jeśli będziemy korzystać wyłącznie z zasilania prądem" - możemy przeczytać na łamach Automotive News Europe.

Wybrane dla Ciebie
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇