TestyToyotaTest wideo: Toyota Supra manual – zmian jest więcej niż myślisz

Test wideo: Toyota Supra manual – zmian jest więcej niż myślisz

Mateusz Żuchowicz

20.07.2023 10:50, aktual.: 08.12.2023 10:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak doskonale wiecie, Toyota Supra jest bliźniakiem BMW Z4. Ale w BMW nie ma możliwości zamówienia manualnej skrzyni biegów, co oznacza, że Toyota musiała tutaj działać samodzielnie. I tak właśnie się stało. Jeśli jednak myślicie, że Toyota po prostu wyjęła z Supry automatyczną skrzynię ZF i wymieniła ją na manualną, to grubo się mylicie.

Manualna skrzynia biegów zastosowana w Suprze została specjalnie zaprojektowana przez inżynierów działu Gazoo Racing i tak dostrojona, aby jak najbardziej płynnie współpracowała z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem. Na nowo wymyślono tutaj obudowę, wał napędowy i zestaw kół zębatych skrzyni biegów. Usunięto również wszystkie elementy, które nie były niezbędne, aby dodatkowo zmniejszyć masę. Dzięki temu manualna skrzynia biegów jest lżejsza od automatu o prawie 40 kg.

Toyota Supra manual
Toyota Supra manual© WP

Weźmy pod uwagę, chociażby drążek zmiany biegów. Inżynierowie Toyoty, aby idealnie wyważyć pracę drążka i sprawić, by operowanie nim było wręcz idealne, kombinowali z jego wagą i tak ostatecznie sama gałka nie dość, że ma konkretny kształt, to waży dokładnie 200 g. Co więcej, inżynierowie pomyśleli również o ergonomii. Nie wystarczyło zmienić lewarek, bo zaburzyłoby to korzystanie z panelu klimatyzacji, tak więc przebudowano cały tunel, aby ostatecznie uzyskać 42 mm prześwitu między lewarkiem a panelem klimatyzacji.

Toyota Supra manual
Toyota Supra manual© WP

Skrzynia manualna to zupełnie inne przełożenie mocy na drogę. W związku z tym wymiana skrzyni biegów to dopiero wierzchołek góry zmian, jaka stoi przed inżynierami. W Suprze sportowe zawieszenie stało się jeszcze bardziej sportowe przez zmianę amortyzatorów oraz tulei przednich i tylnych stabilizatorów na sztywniejsze. Czy to poprawia jakość jazdy? O tym wszystkim opowiadam wam w filmie powyżej. Zapraszam na seans.

Toyota GR Supracoupebenzynowy
Komentarze (1)