Audi A3 Allstreet © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Test: Audi A3 Allstreet - pudrowanie rzeczywistości

Mateusz Lubczański

SUV-y sprzedają się na pniu, a Audi A3 może mieć lepsze wyniki – zapewne takie dwie myśli zderzyły się ze sobą w Ingolstadt, dając nam odmianę Allstreet, czyli "tę podniesioną". Spokojnie, to bardziej pakiet stylistyczny niż jakakolwiek rzeczywista zmiana.

Z tą terenowością Audi A3 Allstreet jest jak z torebką Louis Vuitton widzianą w autobusie linii 189 – nikt się na nią nie nabierze. Oczywiście, A3 Allstreet ma bojowy wygląd (masywnie narysowany tylny zderzak, matowy grill, relingi), ale to wszystko na pokaz. Zawieszenie jest podniesione o 15 mm, kolejne 15 mm to kwestia większych kół. Allstreet napęd na cztery koła ma tylko w jednej, najmocniejszej wersji. Można za to ustawić jeden z czterech kształtów świateł do jazdy dziennej. No cóż, nawet poprzedni Golf Alltrack miał osłony podwozia...

Zerknijmy do środka – lifting nie dał dużej możliwości manewru w kwestii stylistyki, ale też nie ma na co narzekać. Zmieniono np. poprzeczki nawiewów. Wnętrze to miks sztucznego zamszu (Audi nazywa to materiałem Dynamica, a są to zrecyklingowane butelki PET) i taniego plastiku piano black, z którego niestety nie zrezygnowano. Plusem są niezwykle wygodne fotele, w których pierwszy raz od dłuższego czasu znalazłem idealną pozycję. No i na szczęście pozostawiono w spokoju panel klimatyzacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!

Oczywiście są też wpadki – ładowarka bezprzewodowa nie jest chłodzona, niektórzy zwrócą uwagę na niczym nieosłonięte ramki drzwi. Pomimo liftingu dalej nie poprawiono słabego wyciszenia, zwłaszcza w tylnej części, które daje się we znaki, gdy wyjedziecie na trasę. Dziwne, zwłaszcza dla marki pozycjonującej się w segmencie premium. Bagażnik ma podręcznikowe 380 l, standard w "segmencie Golfa".

Audi A3 Allstreet
Audi A3 Allstreet © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Allstreet oferowany jest przede wszystkim w wersji "35", czyli 150-konnej benzynie (jest też odmiana 204-konna i diesel). Szczerze mówiąc, ta wystarczy wam w zupełności. Sprint do setki trwa 8,8 s, czyli nie porywa, ale też nie ma się czego wstydzić. Sama jednostka potrafi być superoszczędna (4,2 l/100 km przy 90 km/h), jednak wątpliwości można mieć w związku z czasem reakcji przekładni, co nie jest niczym nowym w Audi.

Audi A3 Allstreet 35 TFSI - wyniki spalania
Miasto7,2 l/100 km
Droga krajowa4,3 l/100 km
Droga ekspresowa6,4 l/100 km

Skrzynia pozostawiona sama sobie spisuje się zadowalająco, ale wystarczy zacząć ją poganiać łopatkami, by stała się apatyczna. Można to przeżyć w trasie, ale przy dynamicznym włączaniu się do ruchu lepiej się trzy razy zastanowić, zmienić tryb jazdy na sportowy, a najlepiej – odpuścić. Nie jest to pierwsza taka sytuacja w przekładniach Audi – są one ewidentnie ustawione na dobre wyniki emisji dwutlenku węgla w laboratorium.

Podniesienie zawieszenia wymusiło zmiany w użytych w sprężynach i amortyzatorach, ale musielibyście być inżynierami Audi, by rzeczywiście odczuć różnicę podczas codziennej jazdy. A3 jest przyjemnie sztywne, choć należy pamiętać, że mały profil opony może potęgować twardość jazdy. Samo wspomaganie kierownicy mocno filtruje informacje z kół, choć prowadzenie jest precyzyjne. Nie jest to jednak żadnym zaskoczeniem.

Audi A3 Allstreet
Audi A3 Allstreet © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Audi A3 startuje z poziomu 123 tys. zł. Odmiana Allstreet to kwestia przynajmnij 142 tys. zł. Trochę dużo jak za pakiet stylistyczny podnoszący auto o trzy centymetry. A jeśli weźmiecie pod uwagę, że ten egzemplarz ma dodatki za ponad 80 tys. zł (same fotele to 15 tys. zł), to może już lepiej poszukać "prawdziwego" SUV-a, a nie kompaktu przebranego w modne ciuszki?

Nie pozostaje nic innego jak potraktować odmianę Allstreet jako ciekawostkę stylistyczną. Być może trafi w gusta klientów południowych Niemiec i Austrii, ale nie ma co ukrywać, że dodatkowe 3 cm prześwitu nie zmieniają zasad gry. Dlatego jest to Allstreet, a nie Allroad.

Mateusz Lubczański
Nasza ocena Audi A3 allroad:
7 / 10
Plusy
  • Nieoczywista wersja, która będzie rzadkością na ulicach - jeśli ktoś chce się wyróżnić, to plus
  • Poza miastem da się zejść nisko ze spalaniem
Minusy
  • Wyciszenie tylnej części pozostawia wiele do życzenia
  • Plastiki piano black dalej nie wylądowały na śmietniku historii
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
[1/15] Audi A3 Allstreet Źródło zdjęć: WP Autokult | Mateusz Lubczański
Audi A3 8Y Allstreet 1.5 35 TFSI 150KM 110kW od 2024
Rodzaj jednostki napędowejSpalinowa
Pojemność silnika spalinowego1498 cm³
Rodzaj paliwaBenzyna
Typ napęduPrzedni
Skrzynia biegówAutomatyczna, 7-stopniowa
Moc maksymalna150 KM5000
Moment maksymalny250 Nmprzy 1500-3500 rpm
Przyspieszenie 0–100 km/h8.3 s
Prędkość maksymalna218 km/h
Pojemność zbiornika paliwa45 l
Pojemność bagażnika380/1200 l
Zobacz więcej
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

"Drift-Stop" na ulicach polskich miast. Posypały się mandaty
"Drift-Stop" na ulicach polskich miast. Posypały się mandaty
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka jak trzeba
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka jak trzeba
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni