Audi A3 Allstreet © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Test: Audi A3 Allstreet - pudrowanie rzeczywistości

Mateusz Lubczański

SUV-y sprzedają się na pniu, a Audi A3 może mieć lepsze wyniki – zapewne takie dwie myśli zderzyły się ze sobą w Ingolstadt, dając nam odmianę Allstreet, czyli "tę podniesioną". Spokojnie, to bardziej pakiet stylistyczny niż jakakolwiek rzeczywista zmiana.

Z tą terenowością Audi A3 Allstreet jest jak z torebką Louis Vuitton widzianą w autobusie linii 189 – nikt się na nią nie nabierze. Oczywiście, A3 Allstreet ma bojowy wygląd (masywnie narysowany tylny zderzak, matowy grill, relingi), ale to wszystko na pokaz. Zawieszenie jest podniesione o 15 mm, kolejne 15 mm to kwestia większych kół. Allstreet napęd na cztery koła ma tylko w jednej, najmocniejszej wersji. Można za to ustawić jeden z czterech kształtów świateł do jazdy dziennej. No cóż, nawet poprzedni Golf Alltrack miał osłony podwozia...

Zerknijmy do środka – lifting nie dał dużej możliwości manewru w kwestii stylistyki, ale też nie ma na co narzekać. Zmieniono np. poprzeczki nawiewów. Wnętrze to miks sztucznego zamszu (Audi nazywa to materiałem Dynamica, a są to zrecyklingowane butelki PET) i taniego plastiku piano black, z którego niestety nie zrezygnowano. Plusem są niezwykle wygodne fotele, w których pierwszy raz od dłuższego czasu znalazłem idealną pozycję. No i na szczęście pozostawiono w spokoju panel klimatyzacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!

Oczywiście są też wpadki – ładowarka bezprzewodowa nie jest chłodzona, niektórzy zwrócą uwagę na niczym nieosłonięte ramki drzwi. Pomimo liftingu dalej nie poprawiono słabego wyciszenia, zwłaszcza w tylnej części, które daje się we znaki, gdy wyjedziecie na trasę. Dziwne, zwłaszcza dla marki pozycjonującej się w segmencie premium. Bagażnik ma podręcznikowe 380 l, standard w "segmencie Golfa".

Audi A3 Allstreet
Audi A3 Allstreet © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Allstreet oferowany jest przede wszystkim w wersji "35", czyli 150-konnej benzynie (jest też odmiana 204-konna i diesel). Szczerze mówiąc, ta wystarczy wam w zupełności. Sprint do setki trwa 8,8 s, czyli nie porywa, ale też nie ma się czego wstydzić. Sama jednostka potrafi być superoszczędna (4,2 l/100 km przy 90 km/h), jednak wątpliwości można mieć w związku z czasem reakcji przekładni, co nie jest niczym nowym w Audi.

Audi A3 Allstreet 35 TFSI - wyniki spalania
Miasto7,2 l/100 km
Droga krajowa4,3 l/100 km
Droga ekspresowa6,4 l/100 km

Skrzynia pozostawiona sama sobie spisuje się zadowalająco, ale wystarczy zacząć ją poganiać łopatkami, by stała się apatyczna. Można to przeżyć w trasie, ale przy dynamicznym włączaniu się do ruchu lepiej się trzy razy zastanowić, zmienić tryb jazdy na sportowy, a najlepiej – odpuścić. Nie jest to pierwsza taka sytuacja w przekładniach Audi – są one ewidentnie ustawione na dobre wyniki emisji dwutlenku węgla w laboratorium.

Podniesienie zawieszenia wymusiło zmiany w użytych w sprężynach i amortyzatorach, ale musielibyście być inżynierami Audi, by rzeczywiście odczuć różnicę podczas codziennej jazdy. A3 jest przyjemnie sztywne, choć należy pamiętać, że mały profil opony może potęgować twardość jazdy. Samo wspomaganie kierownicy mocno filtruje informacje z kół, choć prowadzenie jest precyzyjne. Nie jest to jednak żadnym zaskoczeniem.

Audi A3 Allstreet
Audi A3 Allstreet © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Audi A3 startuje z poziomu 123 tys. zł. Odmiana Allstreet to kwestia przynajmnij 142 tys. zł. Trochę dużo jak za pakiet stylistyczny podnoszący auto o trzy centymetry. A jeśli weźmiecie pod uwagę, że ten egzemplarz ma dodatki za ponad 80 tys. zł (same fotele to 15 tys. zł), to może już lepiej poszukać "prawdziwego" SUV-a, a nie kompaktu przebranego w modne ciuszki?

Nie pozostaje nic innego jak potraktować odmianę Allstreet jako ciekawostkę stylistyczną. Być może trafi w gusta klientów południowych Niemiec i Austrii, ale nie ma co ukrywać, że dodatkowe 3 cm prześwitu nie zmieniają zasad gry. Dlatego jest to Allstreet, a nie Allroad.

Mateusz Lubczański
Nasza ocena Audi A3 allroad:
7 / 10
Plusy
  • Nieoczywista wersja, która będzie rzadkością na ulicach - jeśli ktoś chce się wyróżnić, to plus
  • Poza miastem da się zejść nisko ze spalaniem
Minusy
  • Wyciszenie tylnej części pozostawia wiele do życzenia
  • Plastiki piano black dalej nie wylądowały na śmietniku historii
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
  • Audi A3 Allstreet
[1/15] Audi A3 Allstreet Źródło zdjęć: WP Autokult | Mateusz Lubczański
Audi A3 8Y Allstreet 1.5 35 TFSI 150KM 110kW od 2024
Rodzaj jednostki napędowejSpalinowa
Pojemność silnika spalinowego1498 cm³
Rodzaj paliwaBenzyna
Typ napęduPrzedni
Skrzynia biegówAutomatyczna, 7-stopniowa
Moc maksymalna150 KM5000
Moment maksymalny250 Nmprzy 1500-3500 rpm
Przyspieszenie 0–100 km/h8.3 s
Prędkość maksymalna218 km/h
Pojemność zbiornika paliwa45 l
Pojemność bagażnika380/1200 l
Zobacz więcej
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie