Technika oświetlenia Matrix OLED przygotowana do samochodów produkcyjnych Audi

Audi szykuje premierą swojego nowego oświetlenia Matrix OLED, która odbędzie się na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej IAA we Frankfurcie. Choć oświetlenie OLED nie jest nowością, to w rzeczywistości pozostało na razie w samochodach koncepcyjnych. Audi ma to zmienić.

Obraz
Marcin Łobodziński

Od konceptu do produkcji – na tej zasadzie podczas IAA we Frankfurcie Audi wykona kolejny krok w kierunku wdrażania koncepcyjnych rozwiązań do produkcji seryjnej. Na wystawie zostaną zaprezentowane światła Matrix OLED w formie, w jakiej pojawią się w samochodach produkcyjnych w przyszłości. Matrix OLED to kolejny etap rozwoju oświetlenia samochodowego Audi, które uzupełni takie technologie jak Matrix LED oraz Matrix Laser

Co to jest OLED?

Skrót OLED pochodzi od Organic Light Emitting Diode, czyli organiczna dioda elektroluminescencyjna. W klasycznych diodach stosuje się materiały półprzewodnikowe, przez które przepływa prąd wytwarzający energię w postaci światła. W OLED pojedyncze warstwy półprzewodników są organiczne, niezwykle cienkie (mniej niż 1 mikrometr), a prąd o bardzo niskim napięciu ok. 3-4 voltów wywołuje efekt w postaci światła. Największą, zauważalną różnicą pomiędzy LED a OLED jest to, że diody organiczne są płaskie i uzyskują najwyższy poziom jednorodności światła. Jasność światła OLED można płynnie regulować, a samo światło nie rzuca cienia. Co ciekawe, diody OLED nie wymagają nawet stosowania reflektorów czy jakichkolwiek elementów optycznych, a więc można je dowolnie „układać” na karoserii samochodu. Są do tego bardzo lekkie i nie uzyskują tak wysokich temperatur jak LED, więc nie wymagają skomplikowanych systemów chłodzenia.

Obraz

Audi rozwija diody OLED w kierunku wyższej wydajności i jasności, a już osiągnięto taki poziom, że można je z powodzeniem stosować do kierunkowskazów i świateł stop. To właśnie tylna lampa zespolona OLED zostanie zaprezentowana we Frankfurcie i należy się spodziewać debiutu techniki Matrix OLED właśnie w światłach tylnych. Ich niewielkie rozmiary i dowolność formowania otwiera duże możliwości przed stylistami. Diody OLED można dzielić na małe segmenty i w zależności od potrzeb regulować jasność w bardzo krótkim czasie, co również otwiera nowe możliwości dla oświetlenia typu Matrix.

Audi Q6 z oświetleniem Matrix OLED?

Jest całkiem prawdopodobne, że we Frankfurcie oświetlenie Matrix OLED w formie produkcyjnej pojawi się w koncepcyjnym pojeździe typu SUV o wewnętrznej nazwie C-BEV. Ma to być pojazd w pełni elektryczny o zasięgu około 500 km. Niemiecka redakcja Auto Motor und Sport zaprezentowała nawet szkic tego samochodu. Ma on mieć akumulator litowo-jonowy o pojemności energetycznej 90 kWh i trzy silniki elektryczne o łącznej mocy 500 KM i moment obrotowy 700 Nm.

Być może jest to zapowiadane jakiś czas temu Audi Q6, które ma być sportową odmianą SUV-a Q5, tak jak X6 wobec X5 w BMW. Niska sylwetka ma się charakteryzować współczynnikiem oporu powietrza poniżej 0,30. Platformą będzie płyta MLB2 z modelu Q7. Samochód zadebiutuje najpewniej w 2018 roku.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥