Audi R8 LMX – pierwszy na świecie seryjny samochód z laserowymi światłami drogowymi

Audi R8 LMX – pierwszy na świecie seryjny samochód z laserowymi światłami drogowymi

Audi R8 LMX – pierwszy na świecie seryjny samochód z laserowymi światłami drogowymi
Marcin Łobodziński
09.05.2014 21:32, aktualizacja: 08.10.2022 09:24

Audi jako pierwsze wprowadza do produkcji seryjnej laserowe światła drogowe.

Audi wciąż jest jednym z pionierów oświetlenia w samochodach drogowych. Model R8 był pierwszym autem z diodowymi reflektorami, teraz R8 LMX jako pierwszy pojazd seryjny ma oświetlenie laserowe. Mówiąc ściślej światła drogowe generowane są przez wiązkę laserową.

Audi nie ukrywa swojego powiązania z doświadczonym zespołem fabrycznym z wyścigów długodystansowych. Kombinacja diodowych i laserowych świateł drogowych, zamontowana w nowym Audi R18 e-tron quattro, zostanie po raz pierwszy sprawdzona w akcji w dniach 14-15 czerwca, w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.

Obraz

W laserowych światłach drogowych znajdujący się w każdym reflektorze moduł laserowy generuje snop światła o zasięgu dwa razy większym niż ten generowany przez reflektory diodowe. W każdym module zastosowano cztery silne diody laserowe. Przy średnicy zaledwie 300 mikrometrów generują one niebieskie światło laserowe o długości fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 kelwinów, idealne dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej meczące wzrok. Światła laserowe w Audi R8 LMX, aktywujące się powyżej prędkości 60 km/h, są uzupełnieniem diodowych świateł drogowych i korzystnie poszerzają oraz wydłużają pole widzenia kierowcy, wydatnie podnosząc w ten sposób bezpieczeństwo jazdy. Inteligentny zespół sensorowych kamer rozpoznaje innych uczestników ruchu drogowego i odpowiednio dostosowuje długość i intensywność wiązki światła.

Obraz

Audi R8 LMX z laserowymi światłami dostępne będzie w limitowanej serii zaledwie

99 egzemplarzy. Będzie napędzany znanym silnikiem V10 o mocy 570 KM i momencie obrotowym 540 Nm. Ma przyspieszać do setki w 3,4 s i emitować do atmosfery 299 g/km dwutlenku węgla. Spalanie to według zapewnień producenta 12,9 l/100 km. Audi R8 LMX jest wyposażone w opony w rozmiarze 235/35 R 19 (przód) i 305/30 R 19 (tył). Pokryty jest lakierem z kolekcji Audi exclusive w kolorze niebieskim Ara z efektem kryształowym.

Również wnętrze będzie wyjątkowe. Kubełkowe fotele obciągnięto skórą Feinnappa ze stebnowaniem w kształcie rombów w kolorze niebieskim Sepang. Oparcia siedzeń mają niebieski kolor Ara. Szwy w kolorze niebieskim Sepang kontrastują z czernią. Ozdobiono nimi kierownicę, dźwignię hamulca ręcznego, konsolę tunelu środkowego i obudowę tablicy rozdzielczej. Podsufitke wyściełano Alcantarą, a obicia drzwi czarną skórą Feinnappa. Podobnie jak fotele, zdobi je stebnowanie w kształcie rombów w kolorze niebieskim Sepang.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (36)