Technika jazdy, którą powinien znać każdy. Rzadziej będziesz w warsztacie wymieniać części
Każdy kierowca wie, że do zatrzymania pojazdu służy hamulec. Jednak doświadczony i odpowiedzialny kierowca powinien być świadomy istnienia i korzyści płynących z hamowania silnikiem. To nie tylko kwestia oszczędzania paliwa, ale również — jeśli jest stosowane prawidłowo — sposób na zmniejszenie zużycia części samochodowych.
12.10.2023 19:24
Hamowanie silnikiem to prosta technika, ale wymaga pewnego "wczucia" w samochód. Wystarczy zdjąć nogę z pedału gazu, nie zmieniając biegu. Kluczową zasadą jest tutaj to, że im niższy bieg, tym większe będzie spowolnienie pojazdu.
Załóżmy, że zjeżdżamy z górki. Zmiana z piątego na czwarty bieg spowoduje, że nasza prędkość zacznie maleć. Jeszcze większe spowolnienie nastąpi, jeśli zmienimy na trzeci bieg. Ale trzeba być ostrożnym, aby nie zwiększyć obrotów silnika zbyt mocno, co mogłoby skończyć się kosztowną naprawą. Dlatego tak ważne jest "wczucie" w samochód — każdy model ma przecież inną charakterystykę działania przekładni. Kluczem jest dostosowanie prędkości do biegu i na przykład nachylenia drogi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co ciekawe, w nowocześniejszych samochodach paliwo nie jest podawane do cylindrów podczas hamowania silnikiem, co oznacza, że jedziemy za darmo. Wyjątkiem są starsze modele, gdzie za dostarczanie paliwa odpowiada gaźnik. W takim przypadku oszczędność paliwa jest zerowa. To może być powodem, dla którego niektórzy starsi kierowcy są sceptyczni wobec hamowania silnikiem.
Mimo to warto korzystać z tej techniki, ponieważ dzięki niej zmniejszamy zużycie klocków hamulcowych. Jest to szczególnie przydatne w górach, gdzie podczas zjazdu ze wzniesienia możemy przegrzać cały układ hamulcowy — w zależności od jego stanu i wydajności.
Należy jednak pamiętać, że nieumiejętne hamowanie silnikiem może przynieść więcej szkód niż korzyści. Przede wszystkim zbyt gwałtowne hamowanie silnikiem (na przykład zmiana z drugiego na pierwszy bieg) może spowodować duże obciążenie i zużycie sprzęgła. Takie zachowanie może również negatywnie wpłynąć na stan koła zamachowego, które ma za zadanie redukować wibracje.
Bezpieczeństwo to kolejny aspekt, który należy wziąć pod uwagę, zwłaszcza w samochodach z napędem na tył. Mimo że większość nowszych modeli jest wyposażona w system ESP, który radzi sobie z nadmiernym poślizgiem tylnej osi, zawsze należy zachować ostrożność. Na przykład, podczas redukcji z wysokiego biegu na mokrym zakręcie lub na drodze pokrytej luźnym materiałem, może dojść do poślizgu tylnej osi. Elektronika to jedno, a zdrowy rozsądek to drugie. Poza tym nawet najbardziej zaawansowane systemy elektroniczne nie są w stanie przeciwstawić się prawom fizyki, które są nieubłagane.