Smart Fortwo 2 generacji

Generacja
Smart Fortwo 2 generacji Zobacz 12 zdjęć
Smart Fortwo 2 generacji - test i recenzja

Samochód charakteryzuje niezwykle krótkim nadwoziem o długości 2,7 m, co pozwala zaparkować niemal wszędzie. Nowy wóz jest jednak dłuższy od swojego poprzednika o prawie 20 cm, co uniemożliwia zaparkowanie go w poprzek w miejscach, gdzie inne samochody parkowane są wzdłuż chodnika. Podobnie jak Fortwo I nowy Smart dostępny jest jako hatchback i kabriolet.

Fortwo wyróżnia się też innymi cechami, do których należą nietypowa ilość miejsc dla pasażerów, umiejscowienie silnika czy zastosowanie nietypowej jak na tę klasę aut skrzyni biegów.

Ponieważ Smart był zaprojektowany jako samochód tylko do użytku miejskiego, inżynierowie zdecydowali, że wóz będzie miał tylko dwa miejsca. Ma to jednak swoją zaletę w postaci dużej ilości przestrzeni na nogi i nad głowami dla kierowcy i pasażera. W nowej wersji powiększono ilość przestrzeni dla kierowcy i pasażera.

Fotele nie są zbyt duże, ale zapewniają wystarczający komfort podróży. Choć deska rozdzielcza, z której wystają dwa peryskopowe zegary, utrzymana jest w stylu deski z poprzedniego modelu, nabrała wyraźnie elegancji. Mimo tych nietypowych rozwiązań nie przypomina ona zabawki. Poprawiła się znacznie jakość wykorzystanych materiałów do wykończenia wnętrza oraz dokładność ich montażu.

Mimo niewielkich rozmiarów Smart jest samochodem stosunkowo bezpiecznym. Struktura bezpieczeństwa została opracowana tak, żeby była możliwie najsztywniejsza, ale też żeby podczas kolizji pasażerowie nie byli poddawani zbyt wielkim przyspieszeniom. Fortwo pomyślany był tak, że podczas wypadku część energii będzie odbierał wóz, z którym małe auto się zderzy. W badaniu przeprowadzonym przez Euro NCAP Smart Fortwo uzyskał 4 gwiazdki na 5 możliwych przy zderzeniu czołowym.

W wyposażeniu seryjnym Fortwo II znajdują się przednie oraz boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, a także system stabilizacji toru jazdy ESP.

Do napędu Smarta Fortwo służą dwa silniki. Pierwszy to zupełnie nowa jednostka napędowa 3B21 stworzona przez firmę Mitsubishi (silnik benzynowy), a drugi to ulepszony, ale znany już z auta poprzedniej generacji diesel.

Motor benzynowy występuje w dwóch wersjach (wolnossącej i turbodoładowanej) oraz czterech konfiguracjach. W najsłabszej wersji ten 3-cylindrowy silnik o objętości skokowej 1,0 l osiąga moc 61 KM i moment obrotowy 89 Nm. W drugiej odmianie rozwija 70 KM mocy maksymalnej i 92 Nm momentu obrotowego.

Jednostka napędowa wyposażona w turbosprężarkę generuje moc 84 KM oraz moment obrotowy 120 Nm, ale w odmianie Brabus (przerobionej przez inżynierów z Bottrop) ma 98 KM mocy maksymalnej i 140 Nm szczytowego momentu obrotowego. Najmocniejsza konfiguracja pozwala temu małemu autu przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 9,9 s i osiągnąć prędkość 155 km/h.

Na drugim końcu pod względem osiągów znajduje się motor wysokoprężny. Ma on jednak atut w postaci zużycia paliwa na poziomie 3,4 l/100 km. Silnik ten to turbodoładowana maszyna z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego o objętości 0,8 l. Ma ona moc 55 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 130 Nm.

Smart Fortwo jest dostępny z pięcioma poziomami wyposażenia, przy czym dwa z nich zarezerwowane są dla 98-konnej odmiany Brabus.

Obecnie po drogach porusza się też 100 egzemplarzy Fortwo ED, a więc aut wyposażonych w silniki elektryczne. Samochody będą w pełni dostępne dla klientów prawdopodobnie od 2012 roku. W tym samym roku firma Smart planuje wypuścić trzecią generację modelu Fortwo.

4.80
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSmart
ModelSmart Fortwo
Produkcja od2007
Produkcja do2010

Wybrane wersje Smart Fortwo 2 generacji

Inne generacje Smart Fortwo

Inne modele Smart

Smart Fortwo 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie