Pontiac Firebird 4 generacji

Generacja
Pontiac Firebird 4 generacji

Produkcja modelu Firebird IV generacji rozpoczęła się w 1993 roku i trwała do roku 2002.

Podobnie jak w przypadku poprzednika nowy Firebird oferowany był z nadwoziami coupé i kabriolet. Zachowano też podobne rozmiary samochodu. Firebird ponownie był autem bardzo dużym, którego długość sięgała (a w niektórych latach przekraczała) 5 m.

Ogólna stylistyka była odzwierciedleniem konceptu Banshee IV. Firebird miał obłe linie nadwozia, a jego przód w pewnym stopniu nawiązywał do starszego modelu po liftingu. Zachowano też wysuwane reflektory główne.

Tak jak poprzednik nowy Firebird został opracowany z zachowaniem zasad ekonomii. Projektanci zwracali baczną uwagę na niski opór powietrza oraz ekonomiczne silniki. Zaprojektowany na nowej platformie F Firebird ponownie został gruntownie przebadany w tunelu aerodynamicznym. Tym razem jednak pozostawiono sobie więcej swobody w podejściu do stylistyki samochodu, co odbiło się na nieco większym współczynniku oporu powietrza. Pontiac mógł sobie na to pozwolić, bo na początku lat 90. ubiegłego wieku kryzys paliwowy był już tylko wspomnieniem.

Do łask wróciły mocniejsze silniki, jednak już nie tak paliwożerne jak niegdyś. Ograniczenie zużycia paliwa stało się możliwe dzięki zastosowaniu sterowanego elektronicznie wtrysku paliwa. W Firebird IV była to już kolejna generacja tego rodzaju wtrysku – przez lata produkcji non stop go poprawiano.

Od początku wytwarzania Firebirda IV dostępne były dwa silniki. Mniejszy, podstawowy, miał 3,4 l objętości skokowej zamkniętej w 6 cylindrach ułożonych w układzie widlastym. Ta jednostka napędowa rozwijała moc 160 KM. Większy motor to dobrze znane V8 o symbolu LT1, które miało objętość skokową 5,7 l i moc 275 KM.

W 1993 roku wypuszczono krótką, bo liczącą 201 sztuk serię Firehawk, która dostępna była tylko z wykończeniem nadwozia Formula. W tej odmianie Firebird miał motor LT1 o mocy podniesionej do równych 300 KM. Rok później w mniejszym, 3,4-litrowym silniku wprowadzono wielopunktowy wtrysk paliwa.

W 1994 roku Pontiac sprzedawał rocznicową (25-lecie) wersję Trans Am. W tym samym roku pojawiła się nowa 4-biegowa, automatyczna skrzynia biegów ze sterowaniem elektronicznym, która zastąpiła przestarzałą skrzynkę 700R4.

W 1995 rok Firebird wszedł bez większych zmian. W zasadzie jedyną różnicę stanowiło inne koło kierownicy oraz możliwość zainstalowania systemu ASR. Pojawił się dodatkowy pakiet modyfikacyjny, za pomocą którego na życzenie klienta moc 5,7-litrowego silnika była podnoszona do 315 KM.

Po 3,5 roku produkcji zniknął 3,4-litrowy motor, a zastąpiła go jednostka V6 o objętości skokowej 3,8 l, która miała moc 200 KM. Z kolei silnik LT1 po modyfikacjach został wzmocniony do 285 KM. Nie przeszkadzało mu nawet zamontowanie dwóch konwerterów katalitycznych.

W 1997 roku oprócz jednostek 3,8 l oraz 5,7 l LT1 w ofercie znajdował się też silnik LT4, a więc ulepszona odmiana LT1. Dzięki pakietowi SLP Performance moc tej jednostki napędowej wynosiła 330 KM.

W kolejnym roku Pontiac Firebird został poddany liftingowi. Nadwozie zmieniło się w niewielkim stopniu, dużo ważniejsza modyfikacja znalazła się pod maską samochodu. Silnik LT1 został zastąpiony motorem LS1 (znany z Corvette). Obie maszyny różniły się przede wszystkim tym, że w tej pierwszej kadłub był z żeliwa, a w tej drugiej ze stopów aluminium.

W kolejnych latach Firebird nie był tak intensywnie zmieniany jak wcześniej. Powoli zwiększano moc w silnikach i przeprowadzano drobne zmiany we wnętrzu. Jednostka LS1 najpierw miała 305 KM, potem 310 KM, aż wreszcie po 2000 roku rozwijała moc 325 KM. W odmianie Firehawk z pakietem SLP i Ram Air Firebird rozwijał nawet 345 KM.

Ze względu na wysokie koszty wytwarzania oraz niski popyt koncern GM zdecydował o zakończeniu produkcji w 2002 roku i niezastępowaniu Firebirda nowym modelem. Osiem lat później General Motors skasowało markę Pontiac.

3.57
Ocena na postawie 28 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPontiac
ModelPontiac Firebird
Produkcja od1993
Produkcja do1997

Wybrane wersje Pontiac Firebird 4 generacji

Inne generacje Pontiac Firebird

Inne modele Pontiac

Pontiac Firebird 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Kierowcy pilnują się przy oponach zimowych, ale o letnich już zapominają. To częsty i poważny błąd

Audi RS 4 Avant po liftingu. Zmienił się głównie wygląd

... Ma silnik V6 biturbo o mocy 450 KM i momencie 600 Nm, czyli nic w tym zakresie nie zmieniło się względem poprzednika. Jest natomiast nowa, bardziej zadziorna niż wcześniej stylistyka. Audi pokazało nowe RS 4 Avant, czyli jedno z najszybszych ...

2 miesiące temu

1991 Pontiac Protosport 4 [zapomniane koncepty]

... . Jednak podobne projekty nieśmiało zaczęły wkraczać w świat motoryzacji znacznie wcześniej pod postacią modeli koncepcyjnych. Dzisiaj przyjrzę się jednemu z nich - oto Pontiac Protosport 4. ... Porsche Panamera, Aston Martin Rapide - te nazwy ...

dawno temu

Frankfurt 2019: BMW Concept 4 budzi mieszane uczucia

... BMW lubi szokować pojazdami koncepcyjnymi. Wiadomo to nie od dziś. Bawarska marka przyjechała do Frankfurtu z imponującą zapowiedzią następcy obecnej Serii 4. Concept 4 - bo tak nazywa się studyjny projekt, zdecydowanie nie przypadnie do gustu ...

3 miesiące temu

Top 10 reklam Pontiaca

... Jak dobrze wiecie (wiecie, prawda?) marka Pontiac przeszła do historii. Po 83-latach produkcji samochodów General Motors postanowiło uśmiercić Pontiaca. Z tej okazji prezentowaliśmy Wam już galerię ... zdjęć pełną najciekawszych okazów Pontiaca. ...

dawno temu

Nadchodzi nowy SUV Mazdy. Możliwe, że będzie to CX-4

... Mazda ujawniła szkic nowego SUV-a, który zostanie zaprezentowany podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie. Wszystko wskazuje na to, że to druga generacja CX-3. Jednak to bardzo wcześnie. ... generacji miała miejsce ...

10 miesięcy temu

Pogoda dla kierowców na weekend (4-5 maja)

... Majówka kończy się w weekend 4-5 maja i nie mamy najlepszych informacji dla kierowców. Będzie padać i to całkiem solidnie. ... W sobotę 4 maja od samego rana deszcz pojawi się w zachodniej i północno-zachodniej części kraju, by w ciągu kilku ...

7 miesięcy temu

Kałasznikow UV-4 – samochód elektryczny od producenta broni

... Rosyjski producent najsłynniejszego karabinu na świecie, AK-47, zaprezentował w Moskwie kolejny model samochodu, który może wdrożyć do produkcji. Zgodnie z trendami jest elektryczny i nosi oznaczenie UV-4. ... rozpędzić go do 80 km/h. Masa ...

4 miesiące temu

R.I.P. Pontiac - ostatni egzemplarz sprzedany

... Agonia Pontiaca trwa już od czasu wielkiego kryzysu ekonomicznego, który uderzył z ogromną siłą w przemysł motoryzacyjny. Symboliczny akt zgonu ogłoszono wczoraj wraz ze sprzedażą ostatniej istniejącej "nówki" z logo legendarnej amerykańskiej ...

dawno temu

Nowy Seat Leon zadebiutuje już niebawem. Znamy datę premiery

... Był Golf i Octavia, teraz czas na Leona. Hiszpański kompakt to techniczny bliźniak wspomnianych modeli. Jego czwarta generacja zadebiutuje już za nieco ponad miesiąc - 28 stycznia 2020 roku. Czego powinniśmy się spodziewać? ... do produkcji. ...

22 godziny temu

Frankfurt 2019: Porsche 911 Carrera 4 z napędem na wszystkie koła

... Najnowsza odsłona Porsche 911 debiutuje w wersji Carrera 4. Łączy ona bazowy silnik i wyposażenie ze standardowym napędem na cztery koła. Taka konfiguracja wydaje się idealną opcją dla mniej ... Pod maską Carrery 4 pracuje trzylitrowy, ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie