Pontiac Firebird 4 generacji

Generacja
Pontiac Firebird 4 generacji

Produkcja modelu Firebird IV generacji rozpoczęła się w 1993 roku i trwała do roku 2002.

Podobnie jak w przypadku poprzednika nowy Firebird oferowany był z nadwoziami coupé i kabriolet. Zachowano też podobne rozmiary samochodu. Firebird ponownie był autem bardzo dużym, którego długość sięgała (a w niektórych latach przekraczała) 5 m.

Ogólna stylistyka była odzwierciedleniem konceptu Banshee IV. Firebird miał obłe linie nadwozia, a jego przód w pewnym stopniu nawiązywał do starszego modelu po liftingu. Zachowano też wysuwane reflektory główne.

Tak jak poprzednik nowy Firebird został opracowany z zachowaniem zasad ekonomii. Projektanci zwracali baczną uwagę na niski opór powietrza oraz ekonomiczne silniki. Zaprojektowany na nowej platformie F Firebird ponownie został gruntownie przebadany w tunelu aerodynamicznym. Tym razem jednak pozostawiono sobie więcej swobody w podejściu do stylistyki samochodu, co odbiło się na nieco większym współczynniku oporu powietrza. Pontiac mógł sobie na to pozwolić, bo na początku lat 90. ubiegłego wieku kryzys paliwowy był już tylko wspomnieniem.

Do łask wróciły mocniejsze silniki, jednak już nie tak paliwożerne jak niegdyś. Ograniczenie zużycia paliwa stało się możliwe dzięki zastosowaniu sterowanego elektronicznie wtrysku paliwa. W Firebird IV była to już kolejna generacja tego rodzaju wtrysku – przez lata produkcji non stop go poprawiano.

Od początku wytwarzania Firebirda IV dostępne były dwa silniki. Mniejszy, podstawowy, miał 3,4 l objętości skokowej zamkniętej w 6 cylindrach ułożonych w układzie widlastym. Ta jednostka napędowa rozwijała moc 160 KM. Większy motor to dobrze znane V8 o symbolu LT1, które miało objętość skokową 5,7 l i moc 275 KM.

W 1993 roku wypuszczono krótką, bo liczącą 201 sztuk serię Firehawk, która dostępna była tylko z wykończeniem nadwozia Formula. W tej odmianie Firebird miał motor LT1 o mocy podniesionej do równych 300 KM. Rok później w mniejszym, 3,4-litrowym silniku wprowadzono wielopunktowy wtrysk paliwa.

W 1994 roku Pontiac sprzedawał rocznicową (25-lecie) wersję Trans Am. W tym samym roku pojawiła się nowa 4-biegowa, automatyczna skrzynia biegów ze sterowaniem elektronicznym, która zastąpiła przestarzałą skrzynkę 700R4.

W 1995 rok Firebird wszedł bez większych zmian. W zasadzie jedyną różnicę stanowiło inne koło kierownicy oraz możliwość zainstalowania systemu ASR. Pojawił się dodatkowy pakiet modyfikacyjny, za pomocą którego na życzenie klienta moc 5,7-litrowego silnika była podnoszona do 315 KM.

Po 3,5 roku produkcji zniknął 3,4-litrowy motor, a zastąpiła go jednostka V6 o objętości skokowej 3,8 l, która miała moc 200 KM. Z kolei silnik LT1 po modyfikacjach został wzmocniony do 285 KM. Nie przeszkadzało mu nawet zamontowanie dwóch konwerterów katalitycznych.

W 1997 roku oprócz jednostek 3,8 l oraz 5,7 l LT1 w ofercie znajdował się też silnik LT4, a więc ulepszona odmiana LT1. Dzięki pakietowi SLP Performance moc tej jednostki napędowej wynosiła 330 KM.

W kolejnym roku Pontiac Firebird został poddany liftingowi. Nadwozie zmieniło się w niewielkim stopniu, dużo ważniejsza modyfikacja znalazła się pod maską samochodu. Silnik LT1 został zastąpiony motorem LS1 (znany z Corvette). Obie maszyny różniły się przede wszystkim tym, że w tej pierwszej kadłub był z żeliwa, a w tej drugiej ze stopów aluminium.

W kolejnych latach Firebird nie był tak intensywnie zmieniany jak wcześniej. Powoli zwiększano moc w silnikach i przeprowadzano drobne zmiany we wnętrzu. Jednostka LS1 najpierw miała 305 KM, potem 310 KM, aż wreszcie po 2000 roku rozwijała moc 325 KM. W odmianie Firehawk z pakietem SLP i Ram Air Firebird rozwijał nawet 345 KM.

Ze względu na wysokie koszty wytwarzania oraz niski popyt koncern GM zdecydował o zakończeniu produkcji w 2002 roku i niezastępowaniu Firebirda nowym modelem. Osiem lat później General Motors skasowało markę Pontiac.

3.57
Ocena na postawie 30 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPontiac
ModelPontiac Firebird
Produkcja od1993
Produkcja do1997

Wybrane wersje Pontiac Firebird 4 generacji

Inne generacje Pontiac Firebird

Inne modele Pontiac

Oceny użytkowników (2)

Pontiac Firebird 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Test nowej hybrydy Škoda: Superb iV

Toyota Yaris. Hybryda 4. generacji

... pierwszy trafił do sprzedaż w 2012 roku. Od tego czasu stał się wyjątkowo popularną odmianą miejskiego modelu Toyoty. To jednak przeszłość – wraz z debiutem Yarisa nowej generacji, pojawił ... się również całkiem nowy napęd. 420325 Warto ...

tydzień temu

Nowe BMW Serii 4 już w konfiguratorze. Ceny modelu w Polsce

... Jedno z najbardziej kontrowersyjnych BMW ostatnich lat właśnie wjeżdża do salonów. Nowa Seria 4 z charakterystyczną, dużą atrapą chłodnicy jest już dostępna w konfiguratorze. Jakie wersje przewidział importer i ile trzeba za nie zapłacić? ... ...

3 miesiące temu

BMW Serii 4 zadebiutuje 2 czerwca. Zapowiada się wielki grill

... Spekulacje na temat wyglądu nowego BMW Serii 4 nie cichną wśród fanów marki od wielu miesięcy, zwłaszcza po wycieku kolejnych zdjęć szpiegowskich. Teraz przyszedł czas na oficjalną prezentację wersji ... Półtora roku po premierze siódmej ...

4 miesiące temu

Używane Audi A4 (od B5 do B8) – która generacja dla kogo?

... Audi A4 to od wielu lat jeden z najpopularniejszych modeli na rynku wtórnym, cieszący się dobrymi opiniami i ogromnym wzięciem. Jeśli zastanawiasz się, którą generację wybrać, to postaram się podpowiedzieć. ... zainteresowaniem. Niestety nie ...

7 dni temu

Oto nowe BMW Serii 4. Plotki dotyczące grilla potwierdzone

... W końcu oficjalnie możemy zobaczyć gigantyczne nerki nowego BMW serii 4. O ile wygląd nadwozia może być zaskakujący, zaprezentowane coupe powiela rozwiązania znane już chociażby z Serii 3. ... Jaki jest nowy front BMW Serii 4, każdy widzi. ...

4 miesiące temu

1991 Pontiac Protosport 4 [zapomniane koncepty]

... . Jednak podobne projekty nieśmiało zaczęły wkraczać w świat motoryzacji znacznie wcześniej pod postacią modeli koncepcyjnych. Dzisiaj przyjrzę się jednemu z nich - oto Pontiac Protosport 4. ... Porsche Panamera, Aston Martin Rapide - te nazwy ...

dawno temu

Top 10 reklam Pontiaca

... Jak dobrze wiecie (wiecie, prawda?) marka Pontiac przeszła do historii. Po 83-latach produkcji samochodów General Motors postanowiło uśmiercić Pontiaca. Z tej okazji prezentowaliśmy Wam już galerię ... zdjęć pełną najciekawszych okazów Pontiaca. ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie