Nissan Murano serii Z50 należy do segmentu średniej wielkości SUV-ów, a swoją premierę miał w 2002 roku w Stanach Zjednoczonych. Europejską sprzedaż rozpoczęto w roku 2004. Za zakończenie produkcji pierwszej generacji Murano uznaje się rok 2007, kiedy to zaprezentowano jego następcę o tej samej nazwie.
Pięciodrzwiowe, przestronne nadwozie Murano oparte jest na płycie podłogowej FF-L, którą wykorzystano także w innym modelu koncernu – Nissanie Altima. Opisywany SUV zyskał względem sedana na wysokości zawieszenia, jednak celem tego zabiegu nie było poprawienie jego możliwości jazdy w terenie. Murano jest typowym autem miejskim, którego większy od przeciętnego prześwit pomaga jedynie pokonać wyższe krawężniki. Zjazd z utwardzonej nawierzchni może skończyć się dla niego nieprzyjemnie. Charakterystyczny design jest dziełem projektantów Nissana z oddziału w Kalifornii. Muskularna, sprawiająca wrażenie solidnej bryła ma wiele wysmakowanych detali, a sam projekt nominowany był do wielu nagród w konkursach na całym świecie.
Mierzące 4770 mm długości, 1880 mm szerokości i w zależności od roku produkcji od 1705 mm (lata 2002-2005) do 1709 mm (2006-2007) długości Murano plasuje się między mniejszym modelem Qashqai a większym, obdarzonym sporymi zdolnościami terenowymi modelem Pathfinder. Konstrukcja w niezależnych testach zderzeniowych otrzymała maksymalną notę 5 gwiazdek.
Nissan Murano dostępny był tylko w jednej specyfikacji silnikowej. 3,5 l motor V6 o kodowym oznaczeniu VQ35DE, stosowany także w Maximie, Altimie i 350Z, w opisywanym modelu dysponował mocą 245 KM i współpracował tylko z jedną skrzynią biegów: bezstopniową przekładnią CVT. Cicha i precyzyjna praca przekładni, która dodatnio wpływa na komfort podróżowania, odbija się na niestety ekonomiczności. Spalanie w mieście na poziomie 16 l nie jest rzadkie. Bezstopniowa skrzynia bywa też często powodem kosztownych wizyt w warsztacie, a ze względu na stopień zaawansowania technologicznego przekładni mało jest wykwalifikowanych w jej naprawie warsztatów. Mechanizm jest jednak systematycznie udoskonalany.
Napęd w Murano przekazywany jest na wszystkie 4 koła. Nie jest to jednak system o charakterze terenowym. Auto nie ma żadnych blokad mechanizmów różnicowych. Opcjonalnie dostępna była także wersja z napędem jedynie na przednią oś.
Sztywno, choć komfortowo zestrojone, niezależne dla każdego koła zawieszenie świetnie radzi sobie zarówno podczas spokojnych podróży długodystansowych, jak i dynamicznych manewrów w mieście. Nad bezpieczeństwem czynnym i biernym pasażerów czuwa kontrola trakcji VDC, asystent hamowania oraz zestaw poduszek powietrznych.
Wnętrze Nissana Murano utrzymane jest spokojnym, komfortowym stylu. Dominują miękkie materiały dobrej jakości, a podróż uprzyjemnia wysokiej klasy nagłośnienie. Kabina bez najmniejszych problemów pomieści 5 pasażerów. Na uwagę zasługuje także bardzo dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, które poza poduszkami czołowymi i bocznymi obejmuje także system kurtyn powietrznych oraz układ kontroli trakcji.
W 2006 roku Nissan Murano przeszedł delikatny facelifting. Tylne światła i kierunkowskazy wyposażono w technologię LED, nieznacznie zmodyfikowano kształt przednich reflektorów i dodano kilka opcji do wyposażenia wnętrza.
Marka | Nissan |
---|---|
Model | Nissan Murano |
Produkcja od | 2002 |
Produkcja do | 2007 |