Ford Probe 1 generacji

Generacja
Ford Probe 1 generacji Zobacz 5 zdjęć

Ford Probe pierwszej generacji w początkowym stadium rozwoju miał być kolejną generacją modelu Mustang. Ze względu na panujący wówczas kryzys paliwowy Ford musiał obniżyć koszty produkcji swojego pony cara, zaprojektował więc nowoczesne, aerodynamiczne auto bazujące na platformie GD stworzonej przez Mazdę. Niestety, zanim jeszcze nowy Mustang trafił na rynek, został mocno skrytykowany przez dotychczasowych odbiorców tej serii sportowych aut. Dlatego ostatecznie projekt ten wszedł do sprzedaży w 1989 roku jako Probe.

Gama dostępnych silników nie była bogata, ale wszystkie oferowane silniki gwarantowały przyzwoite osiągi. Najsłabszą jednostką był benzynowy, 4-cylindrowy motor o pojemności 2,2 l. Generował on moc 110 KM. Największym, ale nie najmocniejszym silnikiem, było 3-litrowe V6, rozwijające około 140 KM. Najlepsze osiągi zapewniała doładowana, rzędowa czwórka o pojemności 2,2 l. Ten silnik, wyposażony dodatkowo w intercooler, wytwarzał 145 KM oraz 258 Nm momentu obrotowego. Obydwa dostępne rzędowe motory skonstruowała i produkowała Mazda. Jedynie 3-litrowe V6 Vulcan było produkcji Forda.

W zależności od wersji Probe pierwszej generacji mógł mieć w wyposażeniu hamulce tarczowe we wszystkich kołach oraz ABS. Dodatkowe wyposażenie stanowił układ kierowniczy, który swoją czułość dostosowywał do prędkości, z jaką poruszał się aktualnie pojazd. Inną opcją w Probe I było regulowane zawieszenie. Jego konstrukcja pochodziła od japońskiego producenta, z którym Ford współpracował podczas powstawania tego coupe – Mazdy. Mimo to ustawień fabrycznych dokonywał Ford.

Wnętrze Probe’a nie rozpieszczało luksusem, ale dostępne opcje spełniały zazwyczaj podstawowe zachcianki nabywców. I tak to nieduże coupé można było wyposażyć fabrycznie w klimatyzację, centralny zamek, elektrycznie sterowane lusterka oraz szyberdach.

Pierwsza generacja Probe’a nie doczekała się faceliftingu. Jej krótka produkcja zakończyła się już po trzech latach – w 1992 roku. Nie odniosła ona sukcesu, na który liczył zarząd Forda. Klienci wybierali marki cieszące się większym prestiżem, mające osiągi i cenę zbliżone do mniej luksusowego Forda.

Probe pierwszej generacji to dobry wybór dla osób szukających taniego coupé, których nie odstrasza nieco archaicznie i nieciekawie wyglądające wnętrze. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na stan blachy. Nie zaszkodzi zbadać go czujnikiem grubości powłoki lakierniczej – ponieważ najczęściej jest to auto użytkowane przez młodych ludzi, kuszonych przyzwoitymi osiągami, można spotkać się z zatuszowanymi uszkodzeniami, o których nie wszyscy kwapią się informować przy sprzedaży.

Silniki nie należą do oszczędnych, ale nie oszukujmy się – ktoś, kto kupuje samochód tego typu, nie robi tego z myślą o oszczędnej jeździe. Bardzo dobrą opinię mają szczególnie jednostki projektowane przez Japończyków. Warto więc zainwestować w odmiany z silnikami rzędowymi o pojemności 2,2 l. Pozostałe podzespoły również są chwalone za trwałość, a dostępne na rynku zamienniki sprawiają, że coupé Forda nie zdewastuje zanadto budżetu przy pierwszej awarii.

3.85
Ocena na postawie 33 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Probe
Produkcja od1988
Produkcja do1993

Wybrane wersje Ford Probe 1 generacji

Inne generacje Ford Probe

Inne modele Ford

Ford Probe 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Zaglądamy do wnętrza Volkswagena ID.3

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie