Ford Probe 2 generacji

Generacja
Ford Probe 2 generacji Zobacz 5 zdjęć

Druga generacja coupé Forda Probe powstała, podobnie jak pierwsza, przy współpracy z japońskim koncernem Mazda. Zadebiutowała ona na rynku w 1993 roku. W projekcie użyto płyty podłogowej znanej z modeli 626 oraz MX-6. Głównym zadaniem Forda była stylizacja nadwozia i wnętrza nowego Probe’a. Oprócz płyty podłogowej Mazda dostarczyła również silniki dla tego pojazdu.

Nowe coupé, powstałe przy współpracy dwóch koncernów, było dłuższe i szersze od poprzednika. Mimo wzrostu rozmiarów konstruktorom udało się zredukować masę pojazdu o ponad 50 kg względem poprzedniej generacji.

Podstawowa wersja Probe’a II otrzymała 2-litrową, rzędową jednostkę Mazdy z podwójnym wałkiem
rozrządu, generującą 118 KM. Odmianę GT również napędzał silnik japońskiego producenta. Było to V6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Motor o pojemności 2,5 l miał moc 164 KM. W zestawieniu z tymi jednostkami dostępne były trzy przekładnie. Jedna ręczna, 5-biegowa G5M oraz dwie automatyczne o czterech przełożeniach: CD4E oraz F-4EAT. Co ciekawe, mimo że Probe na rynku japońskim również był wyposażony w V6 o tej samej pojemności co w odmianach amerykańskiej i europejskiej, to miał o 36 KM większą moc. Wynikało to z tego, że były to nieco inne typy silników. W Europie i Stanach Zjednoczonych sprzedawano V6 w wersji KL-DE, a w Japonii KL-ZE o większym stopniu sprężania i rozrządzie o bardziej agresywnej charakterystyce.

Probe drugiej generacji doczekał się dwóch wersji specjalnych: Wild Orchid oraz GTS. Nie wniosły one jednak żadnych zmian w osiągach, a jedynie kilka stylistycznych dodatków.

Co istotne w samochodach o nadwoziu coupé, układ jezdny Forda Probe II został świetnie dopracowany. Był to owoc wielu godzin spędzonych z samochodem na torze testowym. Gwarantowało to amerykańsko-japońskiej konstrukcji miejsce w czołówce najlepiej prowadzących się samochodów w swojej klasie.

Probe co roku przechodził drobne modyfikacje, by sprostać potrzebom rynku. W 1994 roku nieco przemodelowano prawą część deski rozdzielczej, by zmieściła ona poduszkę powietrzną pasażera. Zmieniono również kilka mniej istotnych detali. W 1995 roku zmodyfikowano tylne światła, panele wewnętrzne drzwi, wprowadzono oświetlenie podłogi, a ABS stał się standardowym wyposażeniem. Rok później ujednolicono wygląd tylnych lamp we wszystkich wersjach, wprowadzono inną końcówkę układu wydechowego. Najistotniejszą zmianą w 1996 roku była poprawa komfortu w zawieszeniu wersji GT, ponieważ do tej pory było ono zbyt sztywne jak na codzienne użytkowanie samochodu. Wprowadzono też zgodność złącza diagnostycznego z systemem OBD-II. W 1997 roku pojawiły się jedynie drobne zmiany stylistyczne, a ABS przestał być standardem w wersji GT.

Tak samo jak nadchodząca generacja Mustanga w swoim czasie stała się nowym Probe, tak i nadchodząca, trzecia generacja Probe’a została ostatecznie wprowadzona do produkcji jako nowy model – Cougar. I tak w 1997 roku zakończono produkcję amerykańsko-japońskiego coupé. Było to związane również z coraz gorszymi wynikami sprzedaży. W samych Stanach Zjednoczonych sprzedano w 1993 roku około 120 000 egzemplarzy, a rok przed zakończeniem produkcji zaledwie 25% tej wartości.

Probe jest chwalony za bardzo dobrą dynamikę jazdy. Z pewnością przypadnie do gustu młodym ludziom. Wnętrze zapewnia duży komfort kierowcy oraz jednemu pasażerowi. Druga generacja Probe’a jest chwalona za niską awaryjność. Jeśli jednak dojdzie już do awarii, naprawy mogą być kosztowne. Kupując to coupé, trzeba się liczyć z corocznym spadkiem jego wartości.

3.89
Ocena na postawie 49 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Probe
Produkcja od1993
Produkcja do1998

Wybrane wersje Ford Probe 2 generacji

Inne generacje Ford Probe

Inne modele Ford

Ford Probe 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Przyszłość samochodów elektrycznych...

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie