Dodge Neon 2 generacji

Generacja
Dodge Neon 2 generacji Zobacz 2 zdjęcia

W 2000 roku wprowadzono drugą generację Neona. Sama koncepcja samochodu zmieniła się niewiele, ale auto nieco urosło w porównaniu z poprzednikiem. Chrysler zrezygnował z produkcji wersji z nadwoziem coupé.

W porównaniu z Neonem pierwszej serii nowe auto otrzymało ponad 1000 różnego rodzaju poprawek. Jedną z najważniejszych, a jednocześnie widocznych dla każdego było wprowadzenie ramek okiennych. Dzięki temu udało się wzmocnić strukturę samochodu, który w poprzednim wcieleniu uzyskał najniższe oceny.

Niestety, to ulepszenie niewiele pomogło i w ponownych testach zderzeniowych przeprowadzonych przez amerykański instytut zajmujący się bezpieczeństwem na autostradach przyznał mu ponownie ocenę „zły”. W wypowiedzi przedstawiciel IIHS stwierdził, że „ten samochód to katastrofa”. Zarekomendowano też potencjalnym klientom, by nie decydowali się na zakup Neona. Było to jedno z niewielu małych (Amerykanie Neona klasyfikowali jako mały samochód) aut, których zakup IIHS zdecydowanie odradzała.

W stosunku do poprzednika wnętrze zmieniło się niewiele, więc znowu pewne powody do narzekań mieli pasażerowie tylnej kanapy. Po raz kolejny fotele i kanapa zostały źle wyprofilowane, co przy dłuższej jeździe sprawiało dyskomfort pasażerom. Pozostawiono też niskiej jakości plastiki na desce rozdzielczej, które ostro kontrastowały ze skórzaną tapicerką siedzeń trafiającą się dość często w wielu Neonach.
Chrysler postawił zdecydowanie na komfort, zmieniając ustawienia zawieszenia na bardzo miękkie. Dzięki temu Neonem nie dało się dynamicznie podróżować po krętych drogach.

Producent zrezygnował z produkcji silnika 2.0 DOHC i pozostawił w ofercie tylko jednostkę 2-litrową z jednym wałkiem rozrządu. Miała ona, jak w poprzedniku, 132 KM mocy maksymalnej. Była też możliwość zakupienia odmiany motoru z dynamicznym doładowaniem, który osiągał moc 150 KM. Niezależnie od wersji dostępna była tylko 5-biegowa, manualna skrzynia biegów. Aby nieco poprawić dynamikę ciężkiego i powolnego samochodu, zmieniono w niej przełożenia biegów na wzór tych, które zastosowano w wersji R/T w pierwszej generacji modelu Neon.

W 2001 roku w ofercie pojawiła się odmiana R/T bazująca na nowym Neonie. W porównaniu ze zwykłym autem w R/T usztywniono sprężyny zawieszenia i zmieniono felgi na 16-calowe. Auto zyskało też niewielki spojler. W kabinie R/T odróżniał się od zwykłego samochodu m.in. białymi tarczami zegarów. Wersja R/T miała dobrze znany 2-litrowy silnik o mocy 150 KM.

Również w 2001 roku z taśm montażowych zjechał ostatni Plymouth Neon. Było to 28 czerwca. Wkrótce firma Plymouth zniknęła z mapy marek samochodowych.

W 2002 roku do oferty włączono mniejszy 1,6-litrowy silnik z serii Tritec, który był popularny przede wszystkim w Europie i Meksyku. Paleta produktów powiększyła się też o 4-biegową automatyczną skrzynię biegów.

Rok później na rynku pojawiła się najbardziej sportowa odmiana SRT-4. Była ona uzbrojona w 2,4-litrowy czterocylindrowy silnik z turbosprężarką. W modelu rocznikowym 2003 jednostka napędowa osiągała moc 205 KM i pozwalała rozpędzić auto do 96 km/h w zaledwie 5,9 s. Model rocznikowy 2004 był jeszcze mocniejszy, bo jego silnik rozwijał moc 233 KM.

Do zalet Neon można zaliczyć trwałe silniki oraz stosunkowo niskie ceny. Wadami są niska ochrona z zakresu bezpieczeństwa, nie najlepsza widoczność, słabe wyciszenie i niska jakość powłoki antykorozyjnej. W Polsce Neon nie jest popularnym samochodem, ale można dość łatwo znaleźć auto w nie najgorszym stanie.

W 2005 roku zakończono produkcję modelu Neon, zastępując go kilka miesięcy później Dodge’em Caliberem.

4.01
Ocena na postawie 6 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDodge
ModelDodge Neon
Produkcja od1999
Produkcja do2017

Wybrane wersje Dodge Neon 2 generacji

Inne generacje Dodge Neon

Inne modele Dodge

Dodge Neon 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Test: Mazda2 1.5 Skyactiv-G MT - trzy zalety to trochę za mało

... Gdyby na chłodno ocenić Mazdę 2 z benzynowym silnikiem 1.5, to miałaby tylko trzy duże zalety. Choć co do jednej z nich przez pewien czas miałem sporo wątpliwości, bo z tak dziwną skrzynią biegów jeszcze się nie spotkałem. Trzeba było ją ...

4 tygodnie temu

Hyundai Bayon zadebiutuje 2 marca. Będzie ważnym modelem dla marki

... Hyundai oficjalnie zapowiedział premierę nowego crossovera. Bayon, bo o nim mowa, ujrzy światło dzienne już 2 marca 2021 roku. Czego powinniśmy się spodziewać? ... i informuje o dokładnej dacie premiery, która ma odbyć się już 2 marca 2021 roku: ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie