Cadillac CTS 1 generacji

Generacja
Cadillac CTS 1 generacji

Pierwsza generacja Cadillaca CTS została wprowadzona do produkcji w 2002 roku, a zadebiutowała na rynku jako rocznik modelowy 2003. Zastąpiła ona model Catera. Konstrukcja tego średnich rozmiarów sedana była oparta na nowej platformie Sigma. CTS wniósł wiele nowości i przypomniał niektóre rozwiązania wykorzystane już kiedyś w Cadillacu, ale zapomniane na wiele lat.

Pierwszą nowinką, jaką wniósł następca Catery, był nowy nurt stylistyczny marki, zwany Art. and Science. Amerykańskiego sedana cechowały charakterystyczne pionowo osadzone przednie światła, kanciaste kształty i ostre krawędzie. Tylne światła również zorientowano pionowo. Wszystkie detale i przetłoczenia zostały zaprojektowane tak, by nadać nadwoziu masywne kształty. W oczy rzucał się również grill złożony z grubych żeberek. Całość sprawia wrażenie solidnej i spójnej konstrukcji.
We wnętrzu, tak jak we wszystkich modelach Cadillaca z tego okresu, widać próby nadania desce rozdzielczej luksusowego charakteru, lecz wciąż materiały nie dorównują tym, które występują u europejskich konkurentów CTS-a. W wyposażeniu znalazły się m.in. nawigacja satelitarna z 7-calowym wyświetlaczem, poduszki bezpieczeństwa i klimatyzacja. Naturalnie, jak wszystkie modele tej marki, CTS gwarantuje komfort podróży na przyzwoitym poziomie. Zarówno przednie fotele, jak i tylna kanapa pozwalają wygodnie podróżować na dłuższych dystansach.

Ponieważ CTS miał trafić również w ręce europejskich klientów, Cadillac musiał udostępnić na tyle szeroką gamę jednostek, by zadowolić gusta Europejczyków, preferujących bardziej ekonomiczne rozwiązania, oraz Amerykanów, dla których często V6 to za mało. W efekcie najsłabszą jednostką dostępną w CTS-ie było V6 o pojemności 2,6 l i mocy 185 KM. W 2005 roku w Europie zastąpił ją motor LP1 V6 2,8 l o mocy 210 KM. Ten sam silnik w Stanach Zjednoczonych zajął miejsce 220-konnego V6 o pojemności 3,2 l. Najmocniejszą widlastą szóstką, jaka trafiała pod maskę CTS-a, było V6 LY7 o pojemności 3,6 l. Początkowo miała ona moc 220 KM, a od 2004 roku, po wprowadzeniu zmian, na koła trafiało z tego samego silnika aż 255 KM. Ukłonem w stronę amerykańskiej klienteli były dwie widlaste ósemki. Potężne LS6 o pojemności 5,7 l generowało 400 KM. Taką samą moc miał 6-litrowy motor benzynowy LS2 V8. Najmocniejsze silniki trafiały pod maskę odmiany CTS-V – usportowionej wersji, o nieco utwardzonym zawieszeniu i delikatnie zmienionej stylistyce, bardziej podkreślającej sportowy charakter samochodu.

Wyżej wspomnianym rozwiązaniem, które od dawna nie pojawiło się w żadnym modelu Cadillaca, były ręczne skrzynie biegów. Pierwszy raz od 1988 roku wprowadzono do palety dostępnych przekładni skrzynie manualne. Początkowo CTS-a oferowano z 5-biegowym automatem 5L40-E lub z 5-biegową przekładnią ręczną Getrag 260. Ta druga została później zastąpiona przez 6-stopniowy model Aisin AY-6. W zależności od wyboru dokonanego przez klienta moment obrotowy mógł być przekazywany wyłącznie na tylną oś bądź na wszystkie cztery koła.

Produkcję pierwszej generacji CTS-a zakończono w roku 2007. Szeroko zakrojona kampania reklamowa, obejmująca między innymi umieszczenie auta w drugiej części trylogii filmowej „Matrix”, pozwoliła osiągnąć średniemu sedanowi Cadillaca sukces, przede wszystkim na rynku amerykańskim. Największe bolączki tego modelu na tle europejskiej konkurencji to zbyt miękkie zawieszenie oraz niska jakość materiałów wewnątrz. Jest to zdecydowanie samochód dla indywidualistów szukających dynamicznego, rzucającego się w oczy samochodu.

4.44
Ocena na postawie 31 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaCadillac
ModelCadillac CTS
Produkcja od2002
Produkcja do2007

Wybrane wersje Cadillac CTS 1 generacji

Inne generacje Cadillac CTS

Inne modele Cadillac

Cadillac CTS 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie