BMW X5 E53

Generacja
BMW X5 E53

BMW X5 (E53)

BMW X5 serii E53 było pierwszym pojazdem wielozadaniowym (SUV) produkowanym przez markę z Monachium. Wysoka i groźna sylwetka w 1999 roku zachwyciła zdecydowaną większość odbiorców. Pojazd sprawnie łączył dotychczasowy zadziorny charakter i luksus z przyzwoitymi właściwościami terenowymi. Powstał w czasie, gdy Land Rover nadal był własnością BMW, dzięki czemu X5 otrzymał wiele komponentów związanych z jazdą w terenie z wcześniej opracowanego Range Rovera. Mechanika i elektronika zostały przejęte z osobowego modelu serii 5 E39.

Historia powstania X5 E53 sięga wczesnych lat 90., kiedy to Chris Bangle (stylista, który w XXI wieku zasłynął kontrowersyjnymi projektami) przygotował pierwsze szkice SUV-a. Pracował wówczas dla amerykańskiego biura stylistycznego BMW. W 70% rysunki te nie zostały zmienione i auto czerpie z nich garściami. Ponownie przywołując mariaże z Range Roverem, warto wspomnieć, że dwuczęściowa tylna klapa niemal w całości pochodzi od brytyjskiego auta. Samochody miały różnić się jednak charakterem - X5 nadal miał kipieć sportowymi emocjami (stylistom udało się to uzyskać). Pojazd został potraktowany łagodnymi liniami, choć nie brakuje kilku ostrych cięć. Nie pozwalają one zapomnieć, że to BMW.

Samochód składany w fabryce w Greer (Karolina Południowa) mierzył 4666 mm długości, 1872 mm szerokości oraz 1715 mm wysokości, dzięki czemu komplet pasażerów podróżował w wyjątkowo komfortowych warunkach. Wyposażenie stało na bardzo przyzwoitym poziomie (wnętrze w zdecydowanej większości zostało w niezmienionej formie przekopiowane z auta osobowego serii 5 E39). Łatwo spotkać X5 wyposażone w skórzaną tapicerkę, dwustrefową klimatyzację, pełną elektrykę szyb i foteli, szyberdach, aluminiowe felgi, podgrzewane siedzenia, 8 poduszek powietrznych, systemy stabilizujące jazdę (z ABS i kontrolą trakcji na czele), zmieniarkę płyt CD, a nawet nawigację satelitarną czy odtwarzacz DVD.

W 2004 roku auto przeszło lifting, głównie opierający się na zmianie przednich lamp, nowym napędzie na cztery koła oraz odświeżonej gamie silnikowej.

Do napędu X5 E53 służyło 6 jednostek. Gamę benzynowych silników otwierał motor 3,0i, generujący 231 KM. Wyższe modele to już odmiany V8: 4,4i oferował 286 KM, 4,6is (opracowany przez M GmbH) - 347 KM, a 4,8is 360 KM,. Pozwalało to rozpędzić ważące 2275 kg auto do 100 km/h w 6,1 s oraz mknąć nawet 250 km/h, dzięki czemu X5 z tym silnikiem swego czasu nosił miano najszybszego SUV-a świata. Diesle były reprezentowane przez auta o oznaczeniu 3,0d. W pierwszej wersji jednostka ta rozwijała 184 KM, a po modyfikacjach 218 KM. Moc każdego motoru była przekazywana na wszystkie koła za pomocą manualnej 5- lub 6-biegowej skrzyni albo 5-stopniowego automatu. Ciekawą wariacją na temat X5 E53 była odmiana LM, pod której maską znalazł się silnik V12 o mocy 750 KM. Auto niewyróżniające się z zewnątrz potrafiło przejechać tor Nürburgring w czasie 7:50, a więc równo z BMW M3 CSL i szybciej niż Lamborghini Gallardo LP 560-4.

Model produkowany w amerykańskiej fabryce (a przez jakiś czas także w Toluca, w Meksyku) zjeżdżał z taśmy montażowej do 2006 roku, kiedy to został zastąpiony drugą generacją modelu X5, fabrycznie oznaczoną kodem E70.

Plusy:
- atrakcyjna sylwetka nawet kilkanaście lat po debiucie
- bogate wyposażenie seryjne
- ogromna przestrzeń dla pasażerów
Minusy:
- wysokie koszty utrzymania
- podatność na podmuchy boczne przy wyższych prędkościach

4.86
Ocena na postawie 37 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW X5
Produkcja od1999
Produkcja do2003

Wybrane wersje BMW X5 E53

Inne generacje BMW X5

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (6)

BMW X5 E53: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Test: BMW X5 M Competition – jednostronny pojedynek z prawami fizyki

... Widząc na mieście ogromnego SUV-a (pardon, wg BMW - SAV-a) obklejonego znaczkami M, z ogromnymi końcówkami wydechu i o ogólnej aparycji sprawiającej, jakby chciał nas połknąć w całości, można zadać ... , wyposażoną we wszystkie gadżety, o jakich ...

5 miesięcy temu

Nocne wybryki kierującej BMW. Policja udostępniła nagranie

... Kompletnie pijana 34-latka swoim czarnym BMW próbowała wyjechać z grudziądzkiego rynku. Swoim nieodpowiedzialnym zachowaniem spowodowała ogromne szkody. Jak się później okazało, miała blisko 3 ... promile alkoholu w organizmie. Grudziądz. Nocny ...

tydzień temu

Używane BMW X5 E53 - typowe awarie i problemy

... Moda na SUVy zaczęła się w USA jakiś czas temu, europejscy producenci chcąc wykorzystać nową niszę zaczęli wprowadzać na ten rynek podwyższone auta z napędem na 4 koła, ale przeznaczone do jazdy typowo miejskiej. Właśnie z takim zamysłem ...

dawno temu

Auto się serwisuje, a ty odpoczywasz. BMW wie, jak to połączyć

... Powiedzmy sobie szczerze. Nie lubimy odstawiać swojego auta do serwisu. Czas tam spędzony wolelibyśmy wykorzystać inaczej – chociażby wypić kawę ze znajomym lub zrelaksować się czytając książkę. BMW ... koncern samochodowy BMW znalazł ...

5 dni temu

BMW 3.0 CSL Jay Kay'a trafi na aukcję. To jeden z 500 egzemplarzy

... Jay Kay to frontman grupy Jamiroquai i wielki entuzjasta motoryzacji, który w swoim życiu miał i nadal ma wiele wspaniałych aut. W jego garażu parkowało również kultowe BMW 3.0 CSL, które właśnie zostało wystawione na sprzedaż. To numer 400 ...

4 tygodnie temu

Tak wygląda BMW i4. To bawarski rywal Tesli Model 3

... Po koncepcie przyszedł czas na długo oczekiwaną wersję produkcyjną. Wygląd BMW i4 nie jest już żadną tajemnicą - auto właśnie zadebiutowało podczas oficjalnej konferencji prasowej marki poświęconej biznesowym planom na kolejne lata. ... BMW i4 w ...

miesiąc temu

BMW iX nadciąga do Polski. Poznaliśmy już ceny elektrycznego SUV-a

... BMW iX to pierwszy SUV marki zaprojektowany od podstaw wyłącznie do elektrycznego napędu, a przy tym pojazd charakteryzujący się bardzo kontrowersyjną stylistyką. Duże nadwozie skrywa nowoczesną technikę - za taki zestaw trzeba słono zapłacić. ...

miesiąc temu

BMW X5 w opancerzonej wersji Protection VR6

... Opancerzone SUV-y cieszą się coraz większym wzięciem. Nic więc dziwnego, że BMW także postanowiło uzupełnić ofertę o taki model. X5 Protection VR6 wytrzyma najróżniejsze ataki balistyczne, a przy tym jest całkiem szybkie jak na solidnie ...

dawno temu

BMW X5 eDrive w Paryżu

... Po ulicach Paryża jeździł jakiś czas temu BMW X5 eDrive z napędem hybrydowym. ... Napęd wersji eDrive to 4-cylindrowy, benzynowy silnik turbodoładowany o mocy 245 KM oraz elektryczny o mocy 95 KM. Podobno sprint do setki ma zajmować 7 s. ...

dawno temu

Nowe BMW X5 M i X6 M nie są tanie - znamy polskie ceny

... Najnowsze odsłony dużych i szybkich SUV-ów BMW wjeżdżają właśnie do polskich salonów. Mowa o modelach X5 M oraz X6 M napędzanych 600-konnym silnikiem V8. Świetne osiągi i luksusowy charakter znajdują swoje odzwierciedlenie w cenie - zdecydowanie ...

dawno temu

Prototypowe BMW X5 z... włókna węglowego!

... BMW właśnie przedstawiło swój lekki prototyp modelu X5, którego nadwozie waży połowę masy zwykłego, standardowego X5! Zbijanie masy w motoryzacji jest częstsze niż w boksie... ... BMW właśnie przedstawiło swój lekki prototyp modelu X5, którego ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie