Sprawdź VIN samochodu przed zakupem. Nowe narzędzie AutoCentrum.pl

BMW X5 E53

Generacja
BMW X5 E53

BMW X5 (E53)

BMW X5 serii E53 było pierwszym pojazdem wielozadaniowym (SUV) produkowanym przez markę z Monachium. Wysoka i groźna sylwetka w 1999 roku zachwyciła zdecydowaną większość odbiorców. Pojazd sprawnie łączył dotychczasowy zadziorny charakter i luksus z przyzwoitymi właściwościami terenowymi. Powstał w czasie, gdy Land Rover nadal był własnością BMW, dzięki czemu X5 otrzymał wiele komponentów związanych z jazdą w terenie z wcześniej opracowanego Range Rovera. Mechanika i elektronika zostały przejęte z osobowego modelu serii 5 E39.

Historia powstania X5 E53 sięga wczesnych lat 90., kiedy to Chris Bangle (stylista, który w XXI wieku zasłynął kontrowersyjnymi projektami) przygotował pierwsze szkice SUV-a. Pracował wówczas dla amerykańskiego biura stylistycznego BMW. W 70% rysunki te nie zostały zmienione i auto czerpie z nich garściami. Ponownie przywołując mariaże z Range Roverem, warto wspomnieć, że dwuczęściowa tylna klapa niemal w całości pochodzi od brytyjskiego auta. Samochody miały różnić się jednak charakterem - X5 nadal miał kipieć sportowymi emocjami (stylistom udało się to uzyskać). Pojazd został potraktowany łagodnymi liniami, choć nie brakuje kilku ostrych cięć. Nie pozwalają one zapomnieć, że to BMW.

Samochód składany w fabryce w Greer (Karolina Południowa) mierzył 4666 mm długości, 1872 mm szerokości oraz 1715 mm wysokości, dzięki czemu komplet pasażerów podróżował w wyjątkowo komfortowych warunkach. Wyposażenie stało na bardzo przyzwoitym poziomie (wnętrze w zdecydowanej większości zostało w niezmienionej formie przekopiowane z auta osobowego serii 5 E39). Łatwo spotkać X5 wyposażone w skórzaną tapicerkę, dwustrefową klimatyzację, pełną elektrykę szyb i foteli, szyberdach, aluminiowe felgi, podgrzewane siedzenia, 8 poduszek powietrznych, systemy stabilizujące jazdę (z ABS i kontrolą trakcji na czele), zmieniarkę płyt CD, a nawet nawigację satelitarną czy odtwarzacz DVD.

W 2004 roku auto przeszło lifting, głównie opierający się na zmianie przednich lamp, nowym napędzie na cztery koła oraz odświeżonej gamie silnikowej.

Do napędu X5 E53 służyło 6 jednostek. Gamę benzynowych silników otwierał motor 3,0i, generujący 231 KM. Wyższe modele to już odmiany V8: 4,4i oferował 286 KM, 4,6is (opracowany przez M GmbH) - 347 KM, a 4,8is 360 KM,. Pozwalało to rozpędzić ważące 2275 kg auto do 100 km/h w 6,1 s oraz mknąć nawet 250 km/h, dzięki czemu X5 z tym silnikiem swego czasu nosił miano najszybszego SUV-a świata. Diesle były reprezentowane przez auta o oznaczeniu 3,0d. W pierwszej wersji jednostka ta rozwijała 184 KM, a po modyfikacjach 218 KM. Moc każdego motoru była przekazywana na wszystkie koła za pomocą manualnej 5- lub 6-biegowej skrzyni albo 5-stopniowego automatu. Ciekawą wariacją na temat X5 E53 była odmiana LM, pod której maską znalazł się silnik V12 o mocy 750 KM. Auto niewyróżniające się z zewnątrz potrafiło przejechać tor Nürburgring w czasie 7:50, a więc równo z BMW M3 CSL i szybciej niż Lamborghini Gallardo LP 560-4.

Model produkowany w amerykańskiej fabryce (a przez jakiś czas także w Toluca, w Meksyku) zjeżdżał z taśmy montażowej do 2006 roku, kiedy to został zastąpiony drugą generacją modelu X5, fabrycznie oznaczoną kodem E70.

Plusy:
- atrakcyjna sylwetka nawet kilkanaście lat po debiucie
- bogate wyposażenie seryjne
- ogromna przestrzeń dla pasażerów
Minusy:
- wysokie koszty utrzymania
- podatność na podmuchy boczne przy wyższych prędkościach

4.86
Ocena na postawie 37 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW X5
Produkcja od1999
Produkcja do2003

Wybrane wersje BMW X5 E53

Inne generacje BMW X5

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (6)

BMW X5 E53: newsy, testy i recenzje

BMW X5 w opancerzonej wersji Protection VR6

... Opancerzone SUV-y cieszą się coraz większym wzięciem. Nic więc dziwnego, że BMW także postanowiło uzupełnić ofertę o taki model. X5 Protection VR6 wytrzyma najróżniejsze ataki balistyczne, a przy tym jest całkiem szybkie jak na solidnie ...

7 miesięcy temu

Nowe BMW X5 M i X6 M nie są tanie - znamy polskie ceny

... Najnowsze odsłony dużych i szybkich SUV-ów BMW wjeżdżają właśnie do polskich salonów. Mowa o modelach X5 M oraz X6 M napędzanych 600-konnym silnikiem V8. Świetne osiągi i luksusowy charakter znajdują swoje odzwierciedlenie w cenie - zdecydowanie ...

5 miesięcy temu

Youngtimer z ikrą - piękne BMW E30 M3 do kupienia w Polsce

... Coraz trudniej o zadbany egzemplarz legendarnego BMW E30 M3, dlatego firmy - trudniące się sprzedażą takich aut - szukają ich często poza Europą. Prezentowana sztuka pochodzi z Japonii. U nas została jednak w pełni odrestaurowana i przygotowana, ...

tydzień temu

Test BMW X4 M40d: tradycja się nie liczy

... . Ratują go jednak wybitne podzespoły, dzięki którym X4 udowadnia swoją wartość jako pełnoprawne BMW. Klientów interesuje jednak coś innego… ... BMW X4 M40d - opinia, test, zużycia paliwa, cena ^^^Gdy obserwuję obecne trendy modowe, dochodzę do ...

4 dni temu

BMW E39 pickup wystawione na sprzedaż w Rosji. Cena zwala z nóg

... BMW Serii 5 generacji E39 powoli staje się poszukiwanym youngtimerem. Prezentowany egzemplarz z pewnością nim jednak nie będzie. Wszystko dlatego, że właściciel postanowił przerobić bawarską limuzynę na pickupa. Poświęcił na to 4 lata swojego ...

6 dni temu

BMW X5 M i X6 M z silnikiem od M5, czyli 600 KM w SUV-ie

... Dwa duże SUV-y BMW otrzymają silnik z modelu M5. Oznacza to, że pod maską z ośmiu cylindrów na cztery koła będzie płynęła moc 600 KM. A to dopiero punkt wyjścia. ... Nowe BMW X5 M oraz X6 M są wyposażone w silnik V8 turbo o mocy 600 KM i ...

6 miesięcy temu

Awarie i problemy: BMW X5 E53

... Moda na SUVy zaczęła się w USA jakiś czas temu, europejscy producenci chcąc wykorzystać nową niszę zaczęli wprowadzać na ten rynek podwyższone auta z napędem na 4 koła, ale przeznaczone do jazdy typowo miejskiej. Właśnie z takim zamysłem ...

dawno temu

BMW wrzuciło V8 do X5 i X7. Są szybsze niż niejedno auto sportowe

... 4,7 s to czas sprintu największego SUV-a w ofercie BMW, X7, który to porusza się 22-calowych, aluminiowych obręczach. Dotychczas producent oferował do niego 3-litrowy silnik Diesla o mocy 400 KM ... w zakresie 1800-4600 obr./min. 380295 Z kolei ...

11 miesięcy temu

BMW X5 z pakietem xOffroad: rzucamy nowego SUV-a w teren

... X5 było pierwszym SUV-em marki BMW i już od dwudziestu lat pozostaje dla niej strategicznym modelem. Nic dziwnego więc, że tworząc nową generację modelu, producent chciał poszerzyć spektrum jego możliwości. Udało się to, choć nie w zupełności. ...

dawno temu

BMW ma nowe logo. Na pewno nie wszystkim się spodoba

... Wraz z prezentacją koncepcyjnego BMW i4 marka pokazała mocno zmienione logo. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie stał się przezroczysty. Czy to dobry ruch? Zdania są podzielone. ... Logotyp BMW, na który składały się ...

miesiąc temu

Koronawirus w biurach BMW. Pracownicy zostali wysłani do domów

... Epidemia koronawirusa dotarła także do Niemiec. Jednym z zarażonych okazał się pracownik biura BMW w Monachium. W związku z tym firma wysłała ponad 150 osób do domów, gdzie mają one odbywać 14-dniową kwarantannę. ... Monachijska siedziba BMW ...

miesiąc temu

Nowe SUV-y BMW debiutują z pakietami M Performance

... BMW X5, X6 oraz X7 doczekały się nowych pakietów M Performance, które czynią prezencję bawarskich SUV-ów jeszcze bardziej agresywną, żeby nie powiedzieć wulgarną. Fani takich modyfikacji powinni być jednak zadowoleni, ponieważ elementy pakietu ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie