BMW X5 E53

Generacja
BMW X5 E53

BMW X5 (E53)

BMW X5 serii E53 było pierwszym pojazdem wielozadaniowym (SUV) produkowanym przez markę z Monachium. Wysoka i groźna sylwetka w 1999 roku zachwyciła zdecydowaną większość odbiorców. Pojazd sprawnie łączył dotychczasowy zadziorny charakter i luksus z przyzwoitymi właściwościami terenowymi. Powstał w czasie, gdy Land Rover nadal był własnością BMW, dzięki czemu X5 otrzymał wiele komponentów związanych z jazdą w terenie z wcześniej opracowanego Range Rovera. Mechanika i elektronika zostały przejęte z osobowego modelu serii 5 E39.

Historia powstania X5 E53 sięga wczesnych lat 90., kiedy to Chris Bangle (stylista, który w XXI wieku zasłynął kontrowersyjnymi projektami) przygotował pierwsze szkice SUV-a. Pracował wówczas dla amerykańskiego biura stylistycznego BMW. W 70% rysunki te nie zostały zmienione i auto czerpie z nich garściami. Ponownie przywołując mariaże z Range Roverem, warto wspomnieć, że dwuczęściowa tylna klapa niemal w całości pochodzi od brytyjskiego auta. Samochody miały różnić się jednak charakterem - X5 nadal miał kipieć sportowymi emocjami (stylistom udało się to uzyskać). Pojazd został potraktowany łagodnymi liniami, choć nie brakuje kilku ostrych cięć. Nie pozwalają one zapomnieć, że to BMW.

Samochód składany w fabryce w Greer (Karolina Południowa) mierzył 4666 mm długości, 1872 mm szerokości oraz 1715 mm wysokości, dzięki czemu komplet pasażerów podróżował w wyjątkowo komfortowych warunkach. Wyposażenie stało na bardzo przyzwoitym poziomie (wnętrze w zdecydowanej większości zostało w niezmienionej formie przekopiowane z auta osobowego serii 5 E39). Łatwo spotkać X5 wyposażone w skórzaną tapicerkę, dwustrefową klimatyzację, pełną elektrykę szyb i foteli, szyberdach, aluminiowe felgi, podgrzewane siedzenia, 8 poduszek powietrznych, systemy stabilizujące jazdę (z ABS i kontrolą trakcji na czele), zmieniarkę płyt CD, a nawet nawigację satelitarną czy odtwarzacz DVD.

W 2004 roku auto przeszło lifting, głównie opierający się na zmianie przednich lamp, nowym napędzie na cztery koła oraz odświeżonej gamie silnikowej.

Do napędu X5 E53 służyło 6 jednostek. Gamę benzynowych silników otwierał motor 3,0i, generujący 231 KM. Wyższe modele to już odmiany V8: 4,4i oferował 286 KM, 4,6is (opracowany przez M GmbH) - 347 KM, a 4,8is 360 KM,. Pozwalało to rozpędzić ważące 2275 kg auto do 100 km/h w 6,1 s oraz mknąć nawet 250 km/h, dzięki czemu X5 z tym silnikiem swego czasu nosił miano najszybszego SUV-a świata. Diesle były reprezentowane przez auta o oznaczeniu 3,0d. W pierwszej wersji jednostka ta rozwijała 184 KM, a po modyfikacjach 218 KM. Moc każdego motoru była przekazywana na wszystkie koła za pomocą manualnej 5- lub 6-biegowej skrzyni albo 5-stopniowego automatu. Ciekawą wariacją na temat X5 E53 była odmiana LM, pod której maską znalazł się silnik V12 o mocy 750 KM. Auto niewyróżniające się z zewnątrz potrafiło przejechać tor Nürburgring w czasie 7:50, a więc równo z BMW M3 CSL i szybciej niż Lamborghini Gallardo LP 560-4.

Model produkowany w amerykańskiej fabryce (a przez jakiś czas także w Toluca, w Meksyku) zjeżdżał z taśmy montażowej do 2006 roku, kiedy to został zastąpiony drugą generacją modelu X5, fabrycznie oznaczoną kodem E70.

Plusy:
- atrakcyjna sylwetka nawet kilkanaście lat po debiucie
- bogate wyposażenie seryjne
- ogromna przestrzeń dla pasażerów
Minusy:
- wysokie koszty utrzymania
- podatność na podmuchy boczne przy wyższych prędkościach

4.86
Ocena na postawie 37 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW X5
Produkcja od1999
Produkcja do2003

Wybrane wersje BMW X5 E53

Inne generacje BMW X5

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (6)

BMW X5 E53: newsy, testy i recenzje

BMW X5 M i X6 M z silnikiem od M5, czyli 600 KM w SUV-ie

... Dwa duże SUV-y BMW otrzymają silnik z modelu M5. Oznacza to, że pod maską z ośmiu cylindrów na cztery koła będzie płynęła moc 600 KM. A to dopiero punkt wyjścia. ... Nowe BMW X5 M oraz X6 M są wyposażone w silnik V8 turbo o mocy 600 KM i ...

3 tygodnie temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

BMW X5 w opancerzonej wersji Protection VR6

... Opancerzone SUV-y cieszą się coraz większym wzięciem. Nic więc dziwnego, że BMW także postanowiło uzupełnić ofertę o taki model. X5 Protection VR6 wytrzyma najróżniejsze ataki balistyczne, a przy tym jest całkiem szybkie jak na solidnie ...

2 miesiące temu

Nowe SUV-y BMW debiutują z pakietami M Performance

... BMW X5, X6 oraz X7 doczekały się nowych pakietów M Performance, które czynią prezencję bawarskich SUV-ów jeszcze bardziej agresywną, żeby nie powiedzieć wulgarną. Fani takich modyfikacji powinni być jednak zadowoleni, ponieważ elementy pakietu ...

3 tygodnie temu

BMW X5 z pakietem xOffroad: rzucamy nowego SUV-a w teren

... X5 było pierwszym SUV-em marki BMW i już od dwudziestu lat pozostaje dla niej strategicznym modelem. Nic dziwnego więc, że tworząc nową generację modelu, producent chciał poszerzyć spektrum jego możliwości. Udało się to, choć nie w zupełności. ...

9 miesięcy temu

BMW wrzuciło V8 do X5 i X7. Są szybsze niż niejedno auto sportowe

... 4,7 s to czas sprintu największego SUV-a w ofercie BMW, X7, który to porusza się 22-calowych, aluminiowych obręczach. Dotychczas producent oferował do niego 3-litrowy silnik Diesla o mocy 400 KM ... w zakresie 1800-4600 obr./min. 380295 Z kolei ...

5 miesięcy temu

BMW Serii 2 Gran Coupe z polskimi cenami. Nie jest tani

... Kilka dni po premierze BMW Serii 2 Gran Coupe niemiecki producent otworzył konfigurator na swojej stronie internetowej, a tym samym pokazuje jak kształtują się ceny poszczególnych wersji i dodatków. Nie jest tanio - podstawowa odmiana kosztuje ...

13 godzin temu

Projektant BMW broni stylistyki nowych modeli marki

... Najnowsze modele BMW wyglądają kontrowersyjnie. Głównie za sprawą ogromnej atrapy chłodnicy, która nie podoba się większości zagorzałych fanów aut z Bawarii. Główny stylista BMW - Adrian van Hooydonk - twierdzi, że takie rozwiązanie pozwala się ...

2 tygodnie temu

BMW zderzyło się z samolotem. Na szczęście wszyscy przeżyli

... Do groźnie wyglądającego wypadku z udziałem BMW i samolotu doszło na jednej z ulic w miasteczku Washington Township w stanie Ohio. Samolot, który musiał awaryjnie lądować na drodze, uderzył w jadące nią BMW. Choć sytuacja wyglądała bardzo ...

2 tygodnie temu

BMW M8 doczekało się polskich cen. Cabrio jest najdroższe

... W polskim konfiguratorze na stronie internetowej BMW pojawiły się wszystkie odmiany nowego M8. Otwarta wersja jest oczywiście najdroższa, jednak cena czterodrzwiowego Gran Coupe plasuje się niżej niż klasycznego Coupe. ... Dopiero co ...

2 tygodnie temu

BMW szykuje M2 CS. Będzie jeszcze lżejsze i mocniejsze

... BMW, po wypuszczeniu modeli M3 CS i M4 CS, idzie za ciosem i planuje niebawem wypuścić ostrzejszą odmianę modelu M2 Competition. Czego możemy się spodziewać w nowym M2 CS? ... Szybki, zwinny, bywa niegrzeczny – takie jest obecne BMW M2 ...

3 tygodnie temu

Poznajcie BMW M8 Gran Coupe, które idealnie łączy osiągi i styl

... BMW oficjalnie pochwaliło się swoją najpotężniejszą, sportową limuzyną. Mowa o modelu M8 Gran Coupe, który właśnie zadebiutował w wirtualnym świecie, a w sprzedaży pojawi się w najbliższych ... Z pewnością jest to ważna premiera - szczytowe ...

2 tygodnie temu

BMW i3s jest drogie, ale życie z nim jest wyjątkowo tanie

... Miesiąc z BMW i3s był świetną okazją, by policzyć, ile tak naprawdę kosztuje jazda takim samochodem. Nie ograniczałem się do darmowych stacji ładowania, a nawet pojechałem autem na przegląd. Okazuje się, że oszczędności są nie tylko na paliwie. ...

3 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie