Mini One
Mini One wywodzi się z końca lat 50., od kultowego modelu Mini, pochodzącego od koncernu British Motor Corporation. Ikona motoryzacji brytyjskiej niejednokrotnie wygrywała nawet prestiżowe rajdy Monte Carlo. Mini One trafiło w 1994 roku do BMW. Rodzina aut stopniowo rozszerza się o ciekawe modele, takie jak chociażby dwudrzwiowy Mini Cabrio, Mini Paceman czy Mini Countryman.
Mini One – dane techniczne
Mini One to trzydrzwiowy hatchback i typowy samochód klasy miejskiej. Pojazd jest kombinacją klasycznego sznytu Mini Coopera, brytyjskich genów oraz bawarskiej precyzji z nowym designem. Frank Stephenson zaprojektował swoją koncepcję, zgodną z retrostylingiem i stworzył projekt Mini One, nieco większego samochodu niż legendarny Mini Morris.
W Mini One stosowano automatyczne oraz manualne skrzynie biegów. Podstawowa wersję Mini One wyposażono w silnik benzynowy R4 1.6 z 90 KM, z maksymalną prędkością 185 km/h, przyspieszającym do setki w 10,9 sekundy. Mini One to napęd na przednią oś, a także wentylowane hamulce tarczowe. Maksymalna pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń wynosi 670 litrów, minimalna przy ich normalnym ustawieniu to 160 litrów.
Poza wersją cabrio Mini One posiada 4 miejsca. Z czasem i z kolejnymi generacjami Mini One rosło, zarówno w środku, jak i w obrębie pojemności bagażnika. Zmiany kosmetyczne są tutaj tak naprawdę kwestią gustu.
Mini One – spalanie
Pierwsza generacja aut z silnikiem benzynowym 1.6 i 90 KM to przeciętne spalanie Mini One wynoszące 7,2 litra na 100 kilometrów. Zamontowana instalacja LPG przy podobnym silniku powoduje, że samochód spali około 9,7 litra gazu. Diesel 1.4 z 75 KM w Mini One związany jest ze spalaniem rzędu 5,2 litra na 100 kilometrów, natomiast z 88 KM – 5,9 litra.
Mini One drugiej generacji, wyposażony w silnik benzynowy 1.4 z 95 KM pali przeciętnie 6,5 litra na 100 kilometrów. Silniki 1.6 z 90 KM wykazują spalanie benzyny na poziomie 5,8 litra, a z 98 KM – 6,8 litra na 100 kilometrów.
Mini One – opinie
Mimo wysokiej ceny Mini One sprzedaje się dość dobrze. Samochód ma ładne nadwozie, nowatorskie wnętrze, pozostaje jednak niewielki i mało przestrzenny – tylna kanapa nie jest komfortowa, a bagażnik ma zbyt małe wymiary. Lajfstajlowego podejścia do designu samochodów twórcom Mini One nie można jednak odmówić. Został on doceniony chociażby poprzez przyznanie Mini One tytułu Samochodu Roku w Ameryce Północnej.
Wrażenia z jazdy Mini One są pozytywne, a auto uchodzi za dosyć dynamiczne. Nie powinno być ono jednak traktowane jako główny samochód w gospodarstwie domowym ani pojazd na dłuższe trasy. Idealne nadaje się jednak za to do poruszania się po mieście, z parkowaniem także nie powinno być większych trudności. Części do Mini One nie są niestety najtańsze, a koszty eksploatacji pozostają ogólnie raczej przeciętne.