Ford Freda

Model
Ford Freda Zobacz 2 zdjęcia

Ford Freda jest pierwszą generacją przedłużonego minivana produkowanego oryginalnie pod nazwą Mazda Bongo przez japońskiego producenta Mazdę we współpracy z amerykańskim koncernem. Ford Freda produkowany jest do dzisiaj (czwarta generacja) od 1966 roku.

Ford Freda - historia

Ford Freda był udaną próbą zdobycia przez amerykańską markę większych wpływów w trudnym segmencie K (vany). Historia Forda Fredy zaczyna się wraz ze wzrostem gospodarczym wśród bogatej klasy średniej, która zwiększyła popularność spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu w formie pikniku czy dłuższych wyjazdów pod namiot. Ford Freda miał odpowiedzieć na to zapotrzebowanie, nie tylko sprawdzając się jako swoista przyczepa kempingowa (wersja z aneksem kuchennym), ale również jako kompletny minibus mający możliwość przewieźć na wycieczkę naraz do ośmiu osób.

Ford Freda – dane techniczne

Freda wyposażony był w silnik WL-T napędzany Dieselem o pojemności 2499 cm3. Jednostka posiada cztery cylindry i miała wbudowaną turbosprężarkę z intercooler'em. Dodatkowo dużym udogodnieniem, a zarazem nowoczesnym rozwiązaniem był w pełni elektryczny system kontroli wtrysku paliwa. Napęd przełożony został na przednią część pojazdu, a silnik obsługiwała 5-biegowa manualna skrzynia.

Ford Freda – wyposażenie

Amerykańskie marki znane są z dużej uwagi, jaką poświęcają na wykończenie wnętrza swoich modeli. W przypadku Fredy, która powstawała we współpracy z japońską Mazdą. nie jest inaczej. W podstawowej wersji właściciel auta mógł swobodnie korzystać z klimatyzacji umieszczonej z przodu, jak i z tyłu kabiny, automatycznej skrzyni biegów, wspomagania układu kierowniczego, elektrycznie sterowanych szyb i lusterek, szyberdachu, centralnego zamka, przyciemnianych szyb bocznych i ośmiu wygodnych foteli oraz od 1996 roku z systemu ABS. Co więcej, fotele podlegają swobodnej modyfikacji, a ich zakres to 60/40, co pozwala na złożenie siedzenia do formy podwójnego łóżka.

Ford Freda - wymiary

Freda z oczywistych względów był jednym z większych minivanów na rynku. Jego długość wynosiła 4,60 metra, przy szerokości 1,70 metra i wysokości 2,10 metra. Masa całkowita Forda Fredy wynosiła 2800 kg, a zbiornik paliwa mieścił 65 litrów.

Ford Freda – osiągi/spalanie

Freda nie należał do demonów prędkości głównie ze względu na swoje turystyczne przeznaczenie i średniej klasy jednostki napędowe. Jego prędkość maksymalna wynosiła ok. 99 km/h, co w opinii użytkowników wystarczało do spokojnej jazdy poza miastem – Ford Freda do setki rozpędzał się w ok. minutę. Gorzej, jeśli planowaliśmy dłuższy wyjazd, a na pustej trasie nie mogliśmy optymalnie wykorzystać czasu pozostającego do końca podróży. Z drugiej strony to, co cieszyło to z pewnością parametry spalania. Ford Freda w zakorkowanym mieście potrzebował tylko ok. 9,5 l/100 km w trasie schodząc do nawet 7,5 l/100 km. To świetny wynik zważywszy na dużą masę całkowitą auta i dodatkowe obciążenie w przypadku wiezionych pasażerów.

Ford Freda – wersja camping

Ford Freda dostępny jest na rynku amerykańskim w tzw. wersji campingowej. Od standardowej różni się całkowicie zmienionym wnętrzem, które oddzielone jest od kabiny kierowcy jak w klasycznych wozach campingowych. Tylna część wyposażona jest w meble, szafki i stół (aneks kuchenny), a dach na całej długości można otwierać do góry, co pozwala na nocleg dwóch dodatkowych osób. Producentem wyposażenia kuchennego jest Mazda, a przeniesione z amerykańskich modeli rozwiązanie coraz częściej można zauważyć w brytyjskich odpowiednikach.

3.50
Ocena na postawie 16 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy
SegmentK

Inne modele Ford

K - Inne modele

Ford Freda: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie