Renault 5

Model
Renault 5 Zobacz 5 zdjęć

Renault 5

Renault 5 to kamień milowy w historii motoryzacji. To auto jest też jednym z najbardziej charakterystycznych i przełomowych modeli francuskiego producenta. Również w Polsce był to samochód niezwykle popularny i do niedawna często spotykany na drogach.

Renault 5, produkowane w latach 1972-1996, było bezpośrednim następcą Renault 4. W roku 1990 oficjalnie zastąpiło je Renault Clio, z którym R5 był produkowany równolegle jeszcze kilka lat. W kilku fabrykach w Europie, USA, Wenezueli oraz irańskim Teheranie wyprodukowano łącznie około 5,5 mln sztuk Renault 5.

Pierwszą generację piątki wytwarzano do roku 1984 w wersjach 3- i 5-drzwiowej. Charakterystycznym rozwiązaniem designerskim były montowane w tylnych słupkach zintegrowane światła. Pod względem technicznym R5 bazował w dużej części na Renault 4, miał m.in. podobne zawieszenie i układ napędowy – silnik ułożony wzdłużnie i napęd na przednie koła. Pojemności silników montowanych w pierwszej generacji wahały się od 0,8 l do 1,4 l. Moce, jakie osiągały, to zakres od 36 KM do już pokaźnych jak na tak małe i lekkie auto 110 KM. Najmocniejsza wersja pozwalała przyspieszać do setki w czasie niewiele przekraczającym 9 s.

Produkowana od 1985 do 1996 roku druga generacja, choć wizualnie nawiązywała do poprzedniej, była już znacznie nowocześniejsza i bazowała na płycie podłogowej Renault 9/11. Nowością była wersja użytkowa Express, która w Wielkiej Brytanii otrzymała nazwę Extra, a w krajach niemieckojęzycznych - Rapid. W 1989 roku belgijska firma EBS zaprezentowała też kabriolet na bazie Renault 5. Wyprodukowano go w liczbie 1400 sztuk, z czego jedynie 14 miało kierownicę po prawej stronie. W drugiej wersji pojawiły się także nowe silniki, w tym wysokoprężny 1,6 l. W wersji Superfive montowano poprzecznie nową jednostkę o pojemności 1,7 l.

Jedną z najbardziej znanych i pożądanych przez kierowców wersji był produkowany w latach 1985-1991 usportowiony model GT Turbo. Doładowany sprężarką Garetta silnik 1,4 l osiągał moc 115 KM, a po modyfikacji w roku 1987 już 120 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h oscylowało w granicach 7 s, a prędkość maksylalna dochodziła do 200 km/h. Koniec produkcji tej smakowitej wersji nastąpił w 1991 roku. Bezpośrednim następcą R5 GT Turbo było Clio 16V, do spółki z modelem Clio Williams.
Jeszcze dalej w modyfikacji modelu R5 producent poszedł w przypadku rajdowej wersji Turbo oraz odmiany Turbo 2 (wersje bazujące na pierwszej generacji modelu). Z powodów homologacyjnych R5 Turbo był także dostępny w wersji cywilnej. Napędzał go turbodoładowany, umieszczony centralnie silnik o pojemności 1397 cm³, który w podstawowej odmianie osiągał moc 160 KM. Napęd przenoszony był na koła tylnej osi, jednak w wersjach rajdowych pojawiały się samochody z napędem na cztery koła. R5 Turbo 2 wykorzystywał więcej seryjnych części niż jedynka. Zrezygnowano z wielu aluminiowych elementów na rzecz stali. Mimo tego samochód uzyskiwał osiągi na podobnym poziomie (6,6 s do 100 km/h). Dealerzy Renault oferowali także zestawy, które podnosiły moc silnika tych wersji do 180-250 KM, oraz szereg innych akcesoriów tuningowych. Łącznie wyprodukowano prawie 5000 egzemplarzy tych samochodów. Na zamówienie teamów wspieranych przez Renault Sport zbudowano także 20 egzemplarzy Renault 5 Maxi z silnikiem rozwijającym moc ponad 350 KM.

Jeżeli chodzi o awaryjność Renault 5, to ze względu na wiek zepsuć się może praktycznie wszystko, choć są to z reguły drobne usterki. Poważny problem stanowi korozja nadwozia – w zasadzie trudno spotkać model, którego by nie nadgryzła rdza. Przy ewentualnym zakupie trzeba wziąć pod uwagę także niski poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego.

4.79
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy

Generacje Renault 5

Inne modele Renault

Renault 5: newsy, testy i recenzje

Renault Megane RS Trophy-R z rekordem toru Suzuka

... Renault kontynuuje serię rekordów na słynnych światowych torach. Megane RS Trophy-R zostało najszybszym kompaktem na japońskim torze Suzuka. Wynik dołączy do imponującej kolekcji najszybszych przejazdów. Wcześniej ostre Renault pojawiło się ...

tydzień temu

Tancerka z korporacji, czyli jak znaleźć balans w życiu

Nowe Renault Captur wycenione. Kosztuje co najmniej 66 900 zł

... Druga generacja Renault Captur wjeżdża do polskich salonów. Auto jest większe i dojrzalsze niż poprzednik, co ma swoje odzwierciedlenie w cenie. Za podstawową odmianę trzeba wyłożyć niecałe 67 tysięcy złotych. Klienci, póki co mogą wybierać ...

godzinę temu

Elektryczne Renault K-ZE trafi do Europy. Będzie naprawdę tanie

... Czyżby czekała nas cenowa rewolucja w segmencie pojazdów elektrycznych? Wiele na to wskazuje. Wszystko za sprawą Renault K-ZE znanym już m.in. z chińskiego rynku. Francuzi potwierdzili, że auto niebawem trafi także do Europy, gdzie będzie ...

miesiąc temu

Renault Clio R.S. może zostać zastąpione elektrycznym Zoe R.S.

... Renault nie planuje sportowej wersji najnowszego Clio. Francuzi twierdzą, że w dobie coraz ostrzejszych norm emisji spalin stworzenie nowego Clio R.S. byłoby niezmiernie trudne oraz kosztowne. Auto zostanie prawdopodobnie zastąpione elektrycznym ...

2 miesiące temu

Nowe Renault Clio - znamy polskie ceny

... Renault pochwaliło się pełnym cennikiem nowego Clio. Wszystko wskazuje na to, że francuski mieszczuch bez problemu utrzyma swoją pozycję w segmencie B. Atrakcyjne wyposażenie, bogata gama silników oraz rozsądne ceny powinny okazać się przepisem ...

3 miesiące temu

Renault Megane RS Trophy-R zmiażdżyło Civica Type-R na torze Spa

... Przez kilkanaście ostatnich miesięcy Honda Civic Type-R sukcesywnie kolekcjonowała rekordy najsłynniejszych, światowych torów. Niestety Japończycy niedługo cieszyli się tymi wynikami. Do gry wchodzi najnowsze Renault Megane RS Trophy-R, które ...

4 miesiące temu

Grupa FCA rozmawia z Renault. Nowy rozdział dla Fiata i Francuzów

... Włosi od dawna poszukiwali partnera, z którym mogliby rozwinąć skrzydła. Renault staje na nogi po mocnym uderzeniu – aferze z Carlosem Ghosnem. Razem mogą stworzyć trzecią największą siłę motoryzacyjną na świecie. ... do napędów elektrycznych i ...

6 miesięcy temu

Renault Arkana debiutuje w Rosji. Będzie celować w Mercedesa i BMW

... Po studyjnym koncepcie przyszedł czas na oficjalną wersję produkcyjną. Renault prezentuje model Arkana, stworzony z myślą o rynku rosyjskim. Auto ma być tam tańszą alternatywą dla luksusowych, sportowo wystylizowanych SUV-ów. Aż szkoda, że nie ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie