Renault 5

Model
Renault 5 Zobacz 5 zdjęć

Renault 5

Renault 5 to kamień milowy w historii motoryzacji. To auto jest też jednym z najbardziej charakterystycznych i przełomowych modeli francuskiego producenta. Również w Polsce był to samochód niezwykle popularny i do niedawna często spotykany na drogach.

Renault 5, produkowane w latach 1972-1996, było bezpośrednim następcą Renault 4. W roku 1990 oficjalnie zastąpiło je Renault Clio, z którym R5 był produkowany równolegle jeszcze kilka lat. W kilku fabrykach w Europie, USA, Wenezueli oraz irańskim Teheranie wyprodukowano łącznie około 5,5 mln sztuk Renault 5.

Pierwszą generację piątki wytwarzano do roku 1984 w wersjach 3- i 5-drzwiowej. Charakterystycznym rozwiązaniem designerskim były montowane w tylnych słupkach zintegrowane światła. Pod względem technicznym R5 bazował w dużej części na Renault 4, miał m.in. podobne zawieszenie i układ napędowy – silnik ułożony wzdłużnie i napęd na przednie koła. Pojemności silników montowanych w pierwszej generacji wahały się od 0,8 l do 1,4 l. Moce, jakie osiągały, to zakres od 36 KM do już pokaźnych jak na tak małe i lekkie auto 110 KM. Najmocniejsza wersja pozwalała przyspieszać do setki w czasie niewiele przekraczającym 9 s.

Produkowana od 1985 do 1996 roku druga generacja, choć wizualnie nawiązywała do poprzedniej, była już znacznie nowocześniejsza i bazowała na płycie podłogowej Renault 9/11. Nowością była wersja użytkowa Express, która w Wielkiej Brytanii otrzymała nazwę Extra, a w krajach niemieckojęzycznych - Rapid. W 1989 roku belgijska firma EBS zaprezentowała też kabriolet na bazie Renault 5. Wyprodukowano go w liczbie 1400 sztuk, z czego jedynie 14 miało kierownicę po prawej stronie. W drugiej wersji pojawiły się także nowe silniki, w tym wysokoprężny 1,6 l. W wersji Superfive montowano poprzecznie nową jednostkę o pojemności 1,7 l.

Jedną z najbardziej znanych i pożądanych przez kierowców wersji był produkowany w latach 1985-1991 usportowiony model GT Turbo. Doładowany sprężarką Garetta silnik 1,4 l osiągał moc 115 KM, a po modyfikacji w roku 1987 już 120 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h oscylowało w granicach 7 s, a prędkość maksylalna dochodziła do 200 km/h. Koniec produkcji tej smakowitej wersji nastąpił w 1991 roku. Bezpośrednim następcą R5 GT Turbo było Clio 16V, do spółki z modelem Clio Williams.
Jeszcze dalej w modyfikacji modelu R5 producent poszedł w przypadku rajdowej wersji Turbo oraz odmiany Turbo 2 (wersje bazujące na pierwszej generacji modelu). Z powodów homologacyjnych R5 Turbo był także dostępny w wersji cywilnej. Napędzał go turbodoładowany, umieszczony centralnie silnik o pojemności 1397 cm³, który w podstawowej odmianie osiągał moc 160 KM. Napęd przenoszony był na koła tylnej osi, jednak w wersjach rajdowych pojawiały się samochody z napędem na cztery koła. R5 Turbo 2 wykorzystywał więcej seryjnych części niż jedynka. Zrezygnowano z wielu aluminiowych elementów na rzecz stali. Mimo tego samochód uzyskiwał osiągi na podobnym poziomie (6,6 s do 100 km/h). Dealerzy Renault oferowali także zestawy, które podnosiły moc silnika tych wersji do 180-250 KM, oraz szereg innych akcesoriów tuningowych. Łącznie wyprodukowano prawie 5000 egzemplarzy tych samochodów. Na zamówienie teamów wspieranych przez Renault Sport zbudowano także 20 egzemplarzy Renault 5 Maxi z silnikiem rozwijającym moc ponad 350 KM.

Jeżeli chodzi o awaryjność Renault 5, to ze względu na wiek zepsuć się może praktycznie wszystko, choć są to z reguły drobne usterki. Poważny problem stanowi korozja nadwozia – w zasadzie trudno spotkać model, którego by nie nadgryzła rdza. Przy ewentualnym zakupie trzeba wziąć pod uwagę także niski poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego.

4.79
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy

Generacje Renault 5

Inne modele Renault

Renault 5: newsy, testy i recenzje

Trzecia Rewolucja Volkswagena. ID. 3 kontra jego duchowi poprzednicy.

Nowe Renault Trafic w oficjalnej zapowiedzi. Debiut już niebawem

... Renault za pośrednictwem mediów społecznościowych pochwaliło się planowaną premierą tajemniczego modelu. Wszystko wskazuje jednak, że jest to dostawczy Traffic, który poza nowym wyglądem prawdopodobnie dostanie też zaktualizowaną gamę silników, ...

4 tygodnie temu

Renault 5 Turbo we współczesnej interpretacji. Hit czy kit?

... Renault 5 Turbo to jeden z najostrzejszych samochodów w historii francuskiej motoryzacji, który łączył niską masę z mocnym, umieszczonym centralnie, doładowanym silnikiem i napędem na tył. Dzięki ... bowiem wziąć na warsztat wyjątkową, ...

7 miesięcy temu

Pożegnamy Renault Sport? Szybkie modele dostaną znaczki Alpine

... Renault Sport znane też jako R.S. to prawdziwa legenda w świecie hothatchy. Zarówno Clio, jak i Megane sygnowane tymi oznaczeniami dobrze zapisały się w historii motoryzacji. Wszystko wskazuje jednak, że przyszłe modele nie będą kontynuować ...

miesiąc temu

Kamper Renault Master Ebacamp - jedna wada, brak zalet

... Testowany przez nas kamper został zbudowany przy współpracy Renault i firmy Ebacamp. Za bazę wybrano Mastera w wersji L2H1. Niestety efekt tej współpracy nie jest zachwycający. Ebacamp jest zupełnym ...

3 tygodnie temu

Renault Megane po faceliftingu. Polskie ceny modelu

... Po 5 latach od rynkowego debiutu Renault zdecydowało się odświeżyć swój kompaktowy model Megane. Auto nie tylko wyładniało, ale i zyskało nowe wyposażenie oraz wersje napędu. Niestety jak zwykle bywa w takich przypadkach, także nieco podrożało. ...

5 miesięcy temu

Renault Talisman przeszło facelifting. Ceny modelu w Polsce

... Flagowy model Renault jest z nami od 2015 roku. Niedawno został odświeżony. Chętni klienci mogą już składać zamówienia na egzemplarze po liftingu. Za "nowego" Talismana trzeba wyłożyć co najmniej 119 400 zł. ... Renault Talisman nie jest ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie