Renault 5

Model
Renault 5 Zobacz 5 zdjęć

Renault 5

Renault 5 to kamień milowy w historii motoryzacji. To auto jest też jednym z najbardziej charakterystycznych i przełomowych modeli francuskiego producenta. Również w Polsce był to samochód niezwykle popularny i do niedawna często spotykany na drogach.

Renault 5, produkowane w latach 1972-1996, było bezpośrednim następcą Renault 4. W roku 1990 oficjalnie zastąpiło je Renault Clio, z którym R5 był produkowany równolegle jeszcze kilka lat. W kilku fabrykach w Europie, USA, Wenezueli oraz irańskim Teheranie wyprodukowano łącznie około 5,5 mln sztuk Renault 5.

Pierwszą generację piątki wytwarzano do roku 1984 w wersjach 3- i 5-drzwiowej. Charakterystycznym rozwiązaniem designerskim były montowane w tylnych słupkach zintegrowane światła. Pod względem technicznym R5 bazował w dużej części na Renault 4, miał m.in. podobne zawieszenie i układ napędowy – silnik ułożony wzdłużnie i napęd na przednie koła. Pojemności silników montowanych w pierwszej generacji wahały się od 0,8 l do 1,4 l. Moce, jakie osiągały, to zakres od 36 KM do już pokaźnych jak na tak małe i lekkie auto 110 KM. Najmocniejsza wersja pozwalała przyspieszać do setki w czasie niewiele przekraczającym 9 s.

Produkowana od 1985 do 1996 roku druga generacja, choć wizualnie nawiązywała do poprzedniej, była już znacznie nowocześniejsza i bazowała na płycie podłogowej Renault 9/11. Nowością była wersja użytkowa Express, która w Wielkiej Brytanii otrzymała nazwę Extra, a w krajach niemieckojęzycznych - Rapid. W 1989 roku belgijska firma EBS zaprezentowała też kabriolet na bazie Renault 5. Wyprodukowano go w liczbie 1400 sztuk, z czego jedynie 14 miało kierownicę po prawej stronie. W drugiej wersji pojawiły się także nowe silniki, w tym wysokoprężny 1,6 l. W wersji Superfive montowano poprzecznie nową jednostkę o pojemności 1,7 l.

Jedną z najbardziej znanych i pożądanych przez kierowców wersji był produkowany w latach 1985-1991 usportowiony model GT Turbo. Doładowany sprężarką Garetta silnik 1,4 l osiągał moc 115 KM, a po modyfikacji w roku 1987 już 120 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h oscylowało w granicach 7 s, a prędkość maksylalna dochodziła do 200 km/h. Koniec produkcji tej smakowitej wersji nastąpił w 1991 roku. Bezpośrednim następcą R5 GT Turbo było Clio 16V, do spółki z modelem Clio Williams.
Jeszcze dalej w modyfikacji modelu R5 producent poszedł w przypadku rajdowej wersji Turbo oraz odmiany Turbo 2 (wersje bazujące na pierwszej generacji modelu). Z powodów homologacyjnych R5 Turbo był także dostępny w wersji cywilnej. Napędzał go turbodoładowany, umieszczony centralnie silnik o pojemności 1397 cm³, który w podstawowej odmianie osiągał moc 160 KM. Napęd przenoszony był na koła tylnej osi, jednak w wersjach rajdowych pojawiały się samochody z napędem na cztery koła. R5 Turbo 2 wykorzystywał więcej seryjnych części niż jedynka. Zrezygnowano z wielu aluminiowych elementów na rzecz stali. Mimo tego samochód uzyskiwał osiągi na podobnym poziomie (6,6 s do 100 km/h). Dealerzy Renault oferowali także zestawy, które podnosiły moc silnika tych wersji do 180-250 KM, oraz szereg innych akcesoriów tuningowych. Łącznie wyprodukowano prawie 5000 egzemplarzy tych samochodów. Na zamówienie teamów wspieranych przez Renault Sport zbudowano także 20 egzemplarzy Renault 5 Maxi z silnikiem rozwijającym moc ponad 350 KM.

Jeżeli chodzi o awaryjność Renault 5, to ze względu na wiek zepsuć się może praktycznie wszystko, choć są to z reguły drobne usterki. Poważny problem stanowi korozja nadwozia – w zasadzie trudno spotkać model, którego by nie nadgryzła rdza. Przy ewentualnym zakupie trzeba wziąć pod uwagę także niski poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego.

4.79
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy

Generacje Renault 5

Inne modele Renault

Renault 5: newsy, testy i recenzje

Gwiazdy na premierze BMW iX

Renault będzie w pełni elektryczną marką w Europie. Znamy termin

... Renault oficjalnie dołącza do grona marek, które wyznaczyły ostateczny termin przejścia na elektromobilność w Europie. Potwierdził to sam szef, Luca de Meo, przy okazji zdradzając konkretną datę transformacji. ... CEO Renault, Luca de Meo, ...

2 tygodnie temu

0 gwiazdek Renault Zoe w testach Euro NCAP. Wpadło na elektronice

... Renault Zoe – trzeci najchętniej wybierany elektryk w Europie – otrzymało 0 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, choć w 2013 roku lśniło z wynikiem 5 gwiazdek. Co się zmieniło? Z perspektywy zwykłego kierowcy – nie za wiele. I w tym ...

2 miesiące temu

Test: Renault Kangoo Van - gdy każdy twój dzień jest inny

... Renault Kangoo Van nie jest autem, które ma zawsze być umyte i dobrze prezentować się podczas weekendowych przejażdżek. To auto, które ma być gotowe do pracy 365 dni w roku bez względu na pogodę, bo reprezentuje tak zwaną klasę robotniczą. Ale ...

miesiąc temu

Test: Renault Express Van - V max = 100 km/h? To nie są żarty!

... Samochody dostawcze zawsze miały trochę łatwiej na rynku motoryzacyjnym. Ich narzędziem w walce o klienta najczęściej była cena oraz walory użytkowe. Renault Express Van jest samochodem, który może do siebie przekonać właśnie tymi dwoma ...

2 miesiące temu

Renault Austral będzie następcą Kadjara. Niekoniecznie w Australii

... Kadjar jest z nami już blisko 7 lat. Nic dziwnego, że Renault w końcu postanowiło wprowadzić następcę. Wiemy już, jak będzie się nazywał i kiedy mniej więcej zadebiutuje. Czy jest na co czekać? ... Austral to nazwa nawiązująca do łacińskiego ...

2 miesiące temu

Euro NCAP rozbiło kolejne modele. Opel i renault bez rewelacji

... Renault Kangoo i Opel Mokka to kolejne "ofiary" Euro NCAP, a przy okazji modele, które nie zasłużyły na maksymalny, 5-gwiazdkowy wynik. Nie oznacza to jednak, że strach nimi jeździć, co zresztą potwierdzają szczegółowe wyniki. ... Wymogi Euro ...

7 miesięcy temu

60 lat Renault 4. Jeżdżę samochodem z muzeum!

... Renault 4 obchodzi w tym roku 60. urodziny. To nie tylko samochód, który znacząco zwiększył mobilność Francuzów, ale i wóz, który radził sobie w najcięższej sportowej rywalizacji. Nie trzeba więc szukać dalszych powodów by wyciągnąć jeden z ...

2 miesiące temu

Mazda odświeżyła MX-5. Najbardziej zmieniło się podwozie

... Mazda zaprezentowała odświeżone wydanie swojego hitowego roadstera na rok modelowy 2022. MX-5, bo o tym modelu mowa, zyskał nowe opcje wykończenia i system pozwalający uczynić prowadzenie jeszcze bardziej emocjonującym. ... Mazda MX-5 to bez ...

miesiąc temu

Test: hybrydowe Renault Clio – naprawdę "wącha paliwo"

... "Wącha paliwo, co?" – zapytał mnie jeden ze sprzedawców Renault. Nie mylił się. Układ hybrydowy nowego Clio nie grzeszy kulturą pracy, ale jest wyjątkowo oszczędny. Szkoda, że za kilka lat unijny urzędnicy nie będą patrzeć na takie układy ...

2 miesiące temu

Test: Renault Express van 1.3 TCe – dobrze przejął rolę dacii

... Renault, wprowadzając nową gamę małych samochodów dostawczych, podjęło decyzję o zakończeniu produkcji Dacii Dokker. Jej miejsce na rynku wypełnia teraz Renault Express, które też jest najtańszym autem w swojej klasie. ... 1938 Renault Express ...

4 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie