#Porsche 914

Porsche 914

Porsche 914 to z pewnością nie tak popularny i legendarny samochód jak na przykład Porsche 911, jednak to auto również ma swoich miłośników i bogatą, choć krótką historię.

  • Porsche 914 to sportowe auto produkowane w latach 1969-1975
  • Najmocniejsza jednostka 914-ki miała 112 KM, co przy niewielkiej masie auta pozwalało rozpędzić się do 201 km/h
  • Porsche 914 powstało przy współpracy z niemieckim Volkswagenem
  • Modele produkowane do 1972 roku nie posiadały regulowanych siedzeń
  • Tym, co wyróżniało Porsche 914, był na pewno silnik umieszczony w centralnej części samochodu
[1/5] Porsche 914 to sportowe auto produkowane w latach 1969-1975Źródło zdjęć: © en.wheelsage.org/paulk888

Tym, co wyróżniało Porsche 914, był na pewno silnik umieszczony w centralnej części samochodu, pomiędzy przednią i tylną osią kół. Silnik Porsche 914 był dostępny w wersji o pojemności 1.7, 1.8 i 2 litrów. Model Porsche 914 miał nadwozie typu targa i tylny napęd. Samochód uchodził powszechnie za roadstera, a jego produkcja odbywała się w niemieckich fabrykach w miejscowościach Stuttgart i Osnabrück.

Historia Porsche 914

Wbrew nazwie tego modelu firma Porsche nie była jedyną, którą przyłożyła rękę do jego produkcji i promocji. Porsche 914 powstało bowiem przy współpracy z niemieckim Volkswagenem. Jak do tego doszło?

Pod koniec lat 60. zarówno firma Porsche, jak i Volkswagen myślały nad wprowadzeniem na rynek motoryzacyjny nowych modeli aut. Porsche kończyło powoli produkcję modelu 912, natomiast Volkswagen chciał zastąpić czymś swoje auto o nazwie Karmann Ghia. Poza tym niemiecki gigant miał od dłuższego czasu podpisany kontrakt z Porsche, z którego chciał się jak najszybciej wywiązać, a wystarczyło do tego stworzenie jednego modelu.

W takich okolicznościach firmy wspólnymi siłami opracowały projekt Porsche 914. Ciekawostką jest fakt, że początkowo miały powstać dwa modele tego samochodu - jeden pod nazwą Porsche, a drugi pod nazwą Volkswagen, które różniłyby się tylko silnikami. Zarząd Porsche uznał jednak, że to zbyt ryzykowne przedsięwzięcie, bo dwa modele aut o tym samym wyglądzie nie zawojują skutecznie rynku motoryzacyjnego. Stanęło więc na tym, że Volkswagen ustąpił i pozwolił, by model, za który częściowo odpowiadał, nosił nazwę Porsche 914.

Prototyp Porsche 914 został zaprezentowany 1 marca 1968 roku. I gdy wydawało się, że lada moment ruszy produkcja Porsche 914, w firmie Volkswagen doszło do zmiany prezesa. Zmarłego Heinza Nordhoffa zastąpił Kurt Lotz, który stwierdził, że to Volkswagen ma prawa do modelu Porsche 914, a współpraca z Porsche nie jest dla jego firmy opłacalna.

Ostatecznie, po wielu przepychankach pomiędzy niemieckimi firmami, na rynek trafiły dwa modele: Porsche 914/6 i Porsche 914/4. O ile ten pierwszy model okazał się totalnym niewypałem sprzedażowym, o tyle zainteresowanie autem Porsche 914/4 przeszło najśmielsze oczekiwania. Model 914/4 sprzedawał się w pewnym momencie nawet lepiej niż słynne Porsche 911T.

Porsche 914/6 przestało być produkowane już w 1972 roku, a z taśmy produkcyjnej zdążyło zjechać tylko nieco ponad 3 tysiące egzemplarzy tego auta.

Pozostałe wersje Porsche 914 przestały być produkowane w 1976 roku, po siedmiu latach od startu. Jednak dwurzędowy silnik Porsche 914 o pojemności 2 litrów był z powodzeniem stosowany jeszcze kilka lat później w modelu 912.

Zmiany w Porsche 914

W ciągu siedmiu lat w Porsche 914 doszło do wielu zmian – zarówno drobnych, jak i tych bardziej znaczących.

Sporo korekt przeszły na przykład zderzaki Porsche 914, które na początku były dostępne w wersji pokrytej farbą oraz w wersji pokrytej chromem. W 1973 roku na tylnym zderzaku Porsche 914 pojawiła się osłona, która rok później była też montowana z przodu auta. Następnie zderzaki Porsche 914 zaczęto pokrywać specjalną gumową powłoką, dzięki której lepiej sprawdzały się podczas szybkiej jazdy i pozytywnie wpływały na stabilność samochodu.

Co ciekawe do 1972 roku auto nie miało regulowanych siedzeń, choć bardzo wygodnym rozwiązaniem zastosowanym we wnętrzu Porsche 914 były znajdujące się pod fotelami podnóżki dla pasażerów.