Porsche 914

Model
Porsche 914 Zobacz 5 zdjęć

Porsche 914 to z pewnością nie tak popularny i legendarny samochód jak na przykład Porsche 911, jednak to auto również ma swoich miłośników i bogatą, choć krótką historię.

Tym, co wyróżniało Porsche 914, był na pewno silnik umieszczony w centralnej części samochodu, pomiędzy przednią i tylną osią kół. Silnik Porsche 914 był dostępny w wersji o pojemności 1.7, 1.8 i 2 litrów. Model Porsche 914 miał nadwozie typu targa i tylny napęd. Samochód uchodził powszechnie za roadstera, a jego produkcja odbywała się w niemieckich fabrykach w miejscowościach Stuttgart i Osnabrück.

Historia Porsche 914

Wbrew nazwie tego modelu firma Porsche nie była jedyną, którą przyłożyła rękę do jego produkcji i promocji. Porsche 914 powstało bowiem przy współpracy z niemieckim Volkswagenem. Jak do tego doszło?

Pod koniec lat 60. zarówno firma Porsche, jak i Volkswagen myślały nad wprowadzeniem na rynek motoryzacyjny nowych modeli aut. Porsche kończyło powoli produkcję modelu 912, natomiast Volkswagen chciał zastąpić czymś swoje auto o nazwie Karmann Ghia. Poza tym niemiecki gigant miał od dłuższego czasu podpisany kontrakt z Porsche, z którego chciał się jak najszybciej wywiązać, a wystarczyło do tego stworzenie jednego modelu.

W takich okolicznościach firmy wspólnymi siłami opracowały projekt Porsche 914. Ciekawostką jest fakt, że początkowo miały powstać dwa modele tego samochodu - jeden pod nazwą Porsche, a drugi pod nazwą Volkswagen, które różniłyby się tylko silnikami. Zarząd Porsche uznał jednak, że to zbyt ryzykowne przedsięwzięcie, bo dwa modele aut o tym samym wyglądzie nie zawojują skutecznie rynku motoryzacyjnego. Stanęło więc na tym, że Volkswagen ustąpił i pozwolił, by model, za który częściowo odpowiadał, nosił nazwę Porsche 914.

Prototyp Porsche 914 został zaprezentowany 1 marca 1968 roku. I gdy wydawało się, że lada moment ruszy produkcja Porsche 914, w firmie Volkswagen doszło do zmiany prezesa. Zmarłego Heinza Nordhoffa zastąpił Kurt Lotz, który stwierdził, że to Volkswagen ma prawa do modelu Porsche 914, a współpraca z Porsche nie jest dla jego firmy opłacalna.

Ostatecznie, po wielu przepychankach pomiędzy niemieckimi firmami, na rynek trafiły dwa modele: Porsche 914/6 i Porsche 914/4. O ile ten pierwszy model okazał się totalnym niewypałem sprzedażowym, o tyle zainteresowanie autem Porsche 914/4 przeszło najśmielsze oczekiwania. Model 914/4 sprzedawał się w pewnym momencie nawet lepiej niż słynne Porsche 911T.

Porsche 914/6 przestało być produkowane już w 1972 roku, a z taśmy produkcyjnej zdążyło zjechać tylko nieco ponad 3 tysiące egzemplarzy tego auta.

Pozostałe wersje Porsche 914 przestały być produkowane w 1976 roku, po siedmiu latach od startu. Jednak dwurzędowy silnik Porsche 914 o pojemności 2 litrów był z powodzeniem stosowany jeszcze kilka lat później w modelu 912.

Zmiany w Porsche 914

W ciągu siedmiu lat w Porsche 914 doszło do wielu zmian – zarówno drobnych, jak i tych bardziej znaczących.

Sporo korekt przeszły na przykład zderzaki Porsche 914, które na początku były dostępne w wersji pokrytej farbą oraz w wersji pokrytej chromem. W 1973 roku na tylnym zderzaku Porsche 914 pojawiła się osłona, która rok później była też montowana z przodu auta. Następnie zderzaki Porsche 914 zaczęto pokrywać specjalną gumową powłoką, dzięki której lepiej sprawdzały się podczas szybkiej jazdy i pozytywnie wpływały na stabilność samochodu.

Co ciekawe do 1972 roku auto nie miało regulowanych siedzeń, choć bardzo wygodnym rozwiązaniem zastosowanym we wnętrzu Porsche 914 były znajdujące się pod fotelami podnóżki dla pasażerów.

4.55
Ocena na postawie 35 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
TypSamochód osobowy
SegmentG

Inne modele Porsche

G - Inne modele

Porsche 914: newsy, testy i recenzje

Porsche 718 GTS z 4-litrowym silnikiem. Wszystko wraca do normy

... Po premierze topowego wariantu GT4, bogato wyposażone Porsche 718 GTS dostaje 4-litrowy silnik boxer z 6 cylindrami w miejsce 2,5-litrowego 4-cylindrowca. Kiedy normy zużycia paliwa stają się bardziej realne, również silniki aut sportowych ...

wczoraj

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Nowiutkie Porsche 911 GT2 RS zostało rozbite podczas jazdy próbnej

... Porsche 911 GT2 RS nie należy do najłatwiejszych w prowadzeniu. Przekonał się o tym pewien Walijczyk, który zabrał to cudo na jazdę próbną. Udało mu się bezpiecznie przejechać zaledwie kilkaset metrów. Potem doszło do kolizji z udziałem aż 5 ...

miesiąc temu

Porsche 914 - czyli 40 lat minęło...

... Porsche 914 obchodzi swoje 40 urodziny. Małe, zadziorne i nieco plebejskie. Ale zawsze to Porsche... ... Porsche 914 obchodzi swoje 40 urodziny. Małe, zadziorne i nieco plebejskie. Ale zawsze to Porsche... Mały, sportowy model 914 z centralnie ...

dawno temu

Hybrydowe Porsche 911 będzie najmocniejszym 911 w historii

... Elektryfikacja dotyka modele Porsche w coraz większym stopniu. Mamy już hybrydową Panamerę i Cayenne, w pełni elektrycznego Taycana, a niedługo możemy się spodziewać także Macana na prąd. Wciąż ... jednak nie doczekaliśmy się elektrycznej lub ...

miesiąc temu

Test Porsche Panamera GTS: trudna sztuka konfiguracji

... 1938 Porsche Panamera GTS - test, opinia ^^^Najlepiej znaczenie rodziny GTS widać w kolejności wprowadzania nowych modeli. Najpierw na rynku pojawiła się "bazowa" wersja Panamery oraz topowa Turbo ... , który w tym wypadku wyjątkowo nie zawodzi, ...

miesiąc temu

Porsche i Boeing wspólnie zbudują latający samochód elektryczny

... właśnie nadchodzi, dzięki wspólnym wysiłkom firm Porsche i Boeing, które zamierzają wspólnie stworzyć latający samochód elektryczny. ... Czy można wyobrazić sobie lepszych kandydatów do stworzenia latającego samochodu elektrycznego? Porsche jest ...

3 miesiące temu

Nowe Porsche 911 Turbo S w drodze. Znamy dane techniczne

... Porsche potwierdziło plany dotyczące wprowadzenia najnowszej generacji modelu 911 w wersjach Turbo oraz Turbo S. Auta wchodzą właśnie w ostatnią fazę testów i będą gotowe w 2020 roku. Choć ... Porsche nie zamierza trzymać wszystkich w ...

2 miesiące temu

Elektryczne Porsche Taycan z nowym rekordem Nürburgringu

... Ci, którzy obawiali się, że elektryczny napęd odbierze Porsche jego sportową duszę, mogą spać spokojnie. Pierwsze, w pełni elektryczne auto tej marki - Taycan - właśnie ustanowiło nowy rekord toru Nürburgring, udowadniając, że ekologia nie musi ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie