Porsche 911

Model
Porsche 911 Zobacz 133 zdjęcia

Porsche 911 (964)

Pod koniec lat 80. XX wieku Porsche miało już ugruntowaną pozycję na rynku. Wszyscy doskonale wiedzieli, że kiedy ktoś wymawia nazwę tej marki, od razu chodzi o model 911. Pomimo że niemieckie zakłady w Zuffenhausen zajmowały się także produkcją takich aut jak 924 czy 944, to właśnie 911, która udowodniła, że jest niezastąpiona, była najbardziej popularnym modelem Porsche.

Odmiana 964, czyli ta, która pojawiła się na rynku w 1989 roku, łączyła bardzo charakterystyczną linię i styl pierwowzoru sprzed ponad 25 lat z najnowszymi osiągnięciami motoryzacji.

Silnik umieszczony z tyłu oraz napęd na tylną oś nigdy nie były optymalnym połączeniem. Doskonale wiedzą o tym ci kierowcy, którzy próbowali jeździć mocnymi 911 po mokrej nawierzchni. Dlatego też w tej generacji 911 po raz pierwszy Porsche zastosowało napęd na 4 koła, który był całkowitą nowością w Zuffenhausen.

Mało tego, był to bardzo zaawansowany technicznie system. Moc rozdzielana była w proporcjach 61% na tył oraz 39% na przód, a w razie potrzeby z pomocą komputera system rozpoznawał, które koło traci przyczepność i tak nastawiał szpery, żeby kierowca miał do dyspozycji możliwie jak największą trakcję.

Ze względu na wykorzystanie tego systemu Porsche musiało przebudować układ jezdny, w którym zamiast zawieszenia na drążkach skrętnych z przodu zamontowano wahacze trójkątne i amortyzatory teleskopowe, a z tyłu wahacze skośne, sprężyny śrubowe oraz amortyzatory.

Poza napędem na obie osie po raz pierwszy w modelu 911 pojawił się system ABS, wspomaganie kierownicy, a później automatyczna skrzynia biegów Tiptronic, która dawała kierowcy możliwość ręcznej zmiany przełożeń.

Prawie 80% części w stosunku do poprzedniego modelu było całkowicie nowych, a mimo to stylistyka została prawie nietknięta. Porsche 911 generacji 964 miało jedynie bardziej współczesny wygląd, który uzyskano poprzez wygładzenie krawędzi oraz zamontowanie zderzaków lakierowanych w kolorze nadwozia.

Standardowa Carrera, która zadebiutowała na rynku w 1989 roku, napędzana była chłodzonym powietrzem silnikiem typu bokser o pojemności 3,6 l, który produkował 250 KM oraz 310 Nm momentu obrotowego. To pozwoliło autu na sprint od 0 do 100 km/h w 5,9 s oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 260 km/h. Po przekroczeniu 80 km/h z tyłu wysuwał się spojler, który nie tylko lepiej dociskał tylną oś, ale także dbał o chłodzenie jednostki napędowej.

Także w 1989 roku w salonach pojawiła się Carrera 4 z napędem na 4 koła i niemal identycznymi osiągami jak Carrera. Dwa lata później Porsche zaprezentowało Carrerę RS niemal całkowicie pozbawioną wyposażenia. Auto nie miało nawet wspomagania kierownicy. Zawieszenie obniżono o 4 cm, a jednostkę napędową wzmocniono do 260 KM oraz 325 Nm momentu obrotowego. W rezultacie sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 5,3 s.

Dla tych kierowców, którzy oczekiwali porównywalnych osiągów z Carrerą RS, ale nie chcieli rezygnować z luksusowego wyposażenia, Porsche wprowadziło na rynek odmiany Turbo oraz Turbo S. Ta ostatnia zadebiutowała dopiero w 1992 roku i wytwarzano ją aż do całkowitego zakończenia produkcji 911 generacji 964, czyli do 1993 roku.

Dzięki pomocy turbosprężarki silnik generował aż 360 KM i 490 Nm momentu obrotowego. Sprint do 100 km/h trwał jedynie 4,7 s, a prędkość maksymalna wynosiła aż 290 km/h. Topowe odmiany 911 charakteryzowały się dużym skrzydłem zdobiącym pokrywę silnika.

Co ciekawe, 320-konne Turbo było napędzane nową jednostką o pojemności 3,3 l. Silnik ten zadebiutował w 1990 roku i pozwalał autu na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,0 s oraz rozpędzenie się do prędkości 270 km/h.

Porsche 911 generacji 964 było bardzo ważnym etapem nieustannej ewolucji, jaką jest najbardziej znany pojazd wyjeżdżający z fabryki w Zuffenhausen.

Plusy:
- napęd na cztery koła
- luksusowe wyposażenie
- szybkie Turbo S
Minusy:
- słaba Carrera
- bezpłciowa stylistyka

Porsche 911 (993)

1993 rok przyniósł Porsche kolejny etap ewolucji stylistycznej. W przypadku modelu 911 o jakiejkolwiek rewolucji nie ma mowy, chociaż tę generację czteromiejscowego coupé z silnikiem umieszczonym z tyłu można bardzo łatwo rozpoznać po unowocześnionej stylistyce.

Nadwozie zyskało bardziej aerodynamiczny kształt dzięki wydłużeniu przedniego zderzaka oraz większemu pochyleniu reflektorów. Zmiany stylistyczne to jednak nie wszystko, co przygotował producent z Zuffenhausen wraz z Harmem Lagaayem, designerem Porsche 993.

Wielowahaczowe tylne zawieszenie pozytywnie wpłynęło na właściwości jezdne 911, które wreszcie stało się mniej narowiste, bardziej neutralne. Co więcej, pojawiła się celowo zaplanowana podsterowność. Odpowiadają za nią podwójne wahacze poprzeczne oraz inaczej zestrojone zawieszenie, nadal jednak da się wprowadzić auto w nadsterowny poślizg, który wymaga sporych umiejętności.

Bokser pracujący za tylną osią dostał układ Bosch Motronic, hydrauliczne popychacze, większe zawory dolotowe oraz wylotowe, dzięki czemu w podstawowej odmianie Carrera pod prawą nogą kierowca ma do dyspozycji 272 KM oraz 330 Nm momentu obrotowego. Taka dawka mocy sprawia, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s oraz osiąga prędkość maksymalną 270 km/h.

Do wyposażenia standardowego trafiła 6-biegowa manualna przekładnia, która montowana była w każdej odmianie 911. Wersja z napędem na obie osie ważyła tylko 50 kg więcej niż zwykła Carrera, co było szczególnym powodem do dumy w Zuffenhausen.

W 1995 roku, czyli 2 lata po wejściu na rynek generacji 993, Porsche wzmocniło standardowe boksery o pojemności 3,6 l o dodatkowe 13 KM, co było możliwe dzięki zastosowaniu drugiego wałka rozrządu w głowicy. Wersja oznaczona dodatkową literką S generowała dokładnie taką samą moc jak Carrera 2 oraz Carrera 2, ale charakteryzowała się o 4 cm szerszym nadwoziem i układem hamulcowym pochodzącym z odmiany Turbo.

W tej generacji Porsche zrezygnowało z charakterystycznego pałąka w półotwartej wersji Targa z przeszklonym dachem, przez co z boku trudno odróżnić tę wersję od odmiany z zamkniętym dachem. Oczywiście dach można było chować elektrycznie, a po całkowitym "złożeniu" chował się on pod tylną szybę. Idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie są na tyle odważni, by zdecydować się na kabriolet.

Pojawiła się także tradycyjna już odmiana RS z 300-konnym silnikiem rozwierconym do 3,7 l. Ważące 1270 kg auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,1 s oraz osiąga prędkość maksymalną 280 km/h. Oczywiście jest to wersja pozbawiona jakichkolwiek luksusów, przeznaczona do klientów, którzy ponad wszystko cenią sobie sportowe emocje. Ponadto Carrera RS różni się od Carrery zestawem spojlerów przejętym z wersji Turbo oraz na stałe zamontowanym tylnym skrzydłem. W "cywilnych" odmianach spojler ten był wysuwany elektrycznie.

Na szczycie wszystkich odmian Porsche 911 generacji 993 stanęły wersje Turbo, Turbo S oraz GT2. Turbo było dla tych kierowców, którzy chcą w komfortowych warunkach pokonywać na światłach wszystko i wszystkich. Napęd na 4 koła, 408 KM i 540 Nm momentu obrotowego oraz luksusowe wyposażenie, w skład którego wchodziły takie gadżety jak telefon. Pomimo zwiększonej masy na sprint 0-100 km/h auto potrzebowało tylko 4,3 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się dopiero na 290 km/h.

Nieco szybsze było Turbo S, jednak sprzedano tylko 183 egzemplarze tego modelu, który w wersji przeznaczonej na amerykański rynek produkował 430 KM oraz 540 Nm. Sprzedawane na innych rynkach Turbo S rozwijało już moc 450 KM i 585 Nm momentu obrotowego.

Najciekawsza jest jednak odmiana GT2, która w przeciwieństwie do turbopochodnych ma napęd na tylną oś i dzięki pominięciu wszelkich luksusów jest aż o 210 kg lżejsza, dzięki czemu jej prowadzenie sprawia o wiele więcej frajdy. Obniżenie masy poprawiło także osiągi. Porsche 911 GT2 generacji 993 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s i osiąga prędkość maksymalną 307 km/h. Optycznie ta wersja różni się od Turbo i Turbo S jeszcze bardziej napompowanym nadwoziem z poszerzonymi błotnikami i ogromnym tylnym skrzydłem.

Łącznie w latach 1993-1998 Porsche wyprodukowało 60 029 egzemplarzy 911 generacji 993.

Plusy:
+ ewolucja, nie rewolucja
+ odmiana GT2
+ poprawione zawieszenie
Minusy:
- jedna z najbrzydszych 911
- nadal odrobinę narowiste

Porsche 911 (996)

O ile do Porsche 911 pojęcie „rewolucja” w ogóle nie pasuje, o tyle pisząc o generacji 996, która została zaprezentowana w 1998 roku, można by pokusić się o użycie tego określenia. Niemiecki producent zaczął prace nad autem od budowy całkowicie nowego silnika. Wprawdzie układ pozostał bez zmian - to wciąż 6-cylindrowy bokser, jednak w wolnossących modelach produkowanych do 2002 roku zmniejszono jego pojemność do 3,4 l oraz, co najważniejsze, sposób chłodzenia.

Typ 996 jest bowiem chłodzony cieczą, co było krytykowane przez zagorzałych miłośników modelu 911. Ich zdaniem auto straciło charakterystyczny dźwięk - metaliczny warkot chłodzonej powietrzem jednostki typu bokser.

Znaczące zmiany zaszły także w zakresie stylistyki. Zamiast klasycznych okrągłych przednich reflektorów pojawiły się charakterystyczne łezki, które połączyły klosze reflektorów z kierunkowskazami umieszczanymi wcześniej w przednim zderzaku. Za to też krytykowano auto. Zdaniem entuzjastów niepotrzebnie nawiązywało ono do tańszego i wolniejszego Boxstera.

Nadwozie wersji 996 zyskało 4 cm szerokości i aż 18 cm długości, jednocześnie jednak producent z Zuffenhausen obniżył masę o 50 kg w stosunku do modelu 993. Zmiany łatwo dostrzec także w nowoczesnym wnętrzu. Nadal to obrotomierz jest na środku tablicy zegarów, ale pozostałe wskaźniki nachodzą na siebie w bardzo charakterystyczny sposób.

Od 1998 do 2000 roku w ofercie Porsche znajdowały się tylko najsłabsze odmiany auta, czyli Carrera oraz Carrera 4 z napędem na obie osie. Silnik typu bokser o pojemności 3,4 l produkował 300 KM oraz 350 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu wersje te przyspieszały od 0 do 100 km/h w 5,2 s oraz osiągały prędkość maksymalną 285 km/h.

Obie wersje były dostępne w wersji otwartej i zamkniętej, a za ulepszenie właściwości jezdnych odpowiadał system PSM (Porsche Stability Management).

W 2000 roku Porsche zaprezentowało światu nowe Turbo, którego sercem był turbodoładowany silnik o pojemności 3,6 l. 420 KM i 560 Nm sprawiają, że pojazd osiąga pierwszą setkę w 4,2 s i rozpędza się do maksymalnie 304 km/h. Dla bardziej wymagających Porsche przygotowało jeszcze odmianę Turbo S. Tutaj do dyspozycji kierowcy było już stadko 450 KM, dzięki czemu sprint od 0 do 100 km/h trwał zaledwie 3,9 s. Miłośnicy przyspieszeń powinni jednak zainteresować się wersją GT2.

462 KM, a od 2004 roku nawet 483 KM powodują, że auto jest jeszcze szybsze i maksymalnie rozpędzi się do blisko 320 km/h. GT2 poza zestawem progów i zmienionymi zderzakami odróżnia się od Carrery na stałe zamontowanym tylnym skrzydłem, które było większe od tego występującego w odmianie Turbo. Podobnie jak w przypadku 911 993 GT2 pojawił się napęd tylko na tylną oś.

Porsche 911 generacji 996 występowało w kilkunastu najróżniejszych wersjach, dzięki czemu absolutnie każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

Fanatycy marki z Zuffenhausen machnęli ręką na chłodzone cieczą silniki oraz kontrowersyjną stylistykę dopiero po tym, jak na rynku ukazała się najbardziej hardcorowa odmiana tego modelu, czyli GT3 RS. Elementy nadwozia wykonane z włókna węglowego, 18-calowe czerwone obręcze, kubełkowe fotele we wnętrzu, manualna skrzynia biegów i absolutnie bezkompromisowy charakter.

Z elektronicznych wspomagaczy w aucie znajdował się tylko układ ABS, poza tym była to prawdziwa wyścigówka, którą można poruszać się po drogach. Szpera, tytanowe korbowody oraz 381 KM przy masie poniżej 1400 kg sprawiły, że GT3 RS pokonało Północną Pętlę toru Nurburgring w czasie 7:47.

Generacja 996 dostępna w latach 1998-2005 udowodniła, że pomimo kontrowersyjnych modyfikacji Porsche 911 nadal jest dziełem genialnych inżynierów i autem, które w zależności od wersji z 5-biegową przekładnią tiptronic i z opuszczonym dachem może służyć do spokojnej podróży po wybrzeżu, do ścigania się na światłach jako Turbo S oraz ucinania dziesiątych części sekundy na torze wyścigowym w skórze GT3 RS.

Plusy:
+ hardcorowe GT3 RS
+ więcej nowoczesnych gadżetów
+ system PSM
Minusy:
- kontrowersyjna stylistyka
- przerwanie łańcucha ewolucji

Porsche 911 (997)

Wydawać by się mogło, że Porsche wyciągnęło wnioski z krytyki, która spadła na 911 generacji 996, i nowsza odmiana tego modelu, oznaczona jako 997, jest w pewnym sensie stylistycznym krokiem do tyłu dla niemieckiego producenta.

Z przodu pojawiły się okrągłe reflektory, a kierunkowskazy wróciły tam, gdzie ich miejsce, czyli na przedni zderzak. Auto ponownie delikatnie urosło, dzięki czemu w każdej odmianie wygląda naprawdę atrakcyjnie.

Porsche po raz kolejny zbudowało nową jednostkę napędową, tym razem o pojemności 3,8 l. Jest to serce Carrery S, czyli mocniejszej wolnossącej odmiany 911. Silnik ten produkuje 355 KM oraz 400 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu wóz rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 293 km/h. Słabsza Carrera z jednostką o mocy 325 KM i 370 Nm przyspiesza o 0,3 s wolniej oraz rozpędza się maksymalnie do 285 km/h.

W 2008 roku Porsche wzmocniło te jednostki odpowiednio o 20 KM, dzięki czemu osiągi samochodów nieznacznie się poprawiły. Naturalnie, niemiecki producent nadal oferował takie wersje, jak Carrera 4 czy Carrera 4S, odmiany Cabriolet czy Targa, dostępne wyłącznie z napędem na obie osie.

Dla miłośników luksusowej i bardzo szybkiej jazdy przygotowano odmiany Turbo oraz Turbo S. Zamiast zwiększać poziom doładowania i eksperymentować z wydajnością jednostek, Niemcy zastosowali bardzo prosty zabieg - Turbo jest napędzane turbodoładowaną odmianą mniejszego boksera o pojemności 3,6 l, a sercem Turbo S jest turbodoładowany bokser o pojemności 3,8 l, który napędza m.in. Carrerę S.

W efekcie do 2009 roku 911 Turbo daje kierowcy frajdę z obcowania ze stadem 480 KM oraz 680 Nm momentu obrotowego. Dopiero w 2009 roku na targach we Frankfurcie Porsche zaprezentowało poliftingową odmianę modelu 911.

Zmieniły się m.in. klosze tylnych reflektorów, pojawiła się przekładnia PDK, która zastąpiła klasyczny już triptronic, a Turbo dostało większy silnik o pojemności 3,8 l, dzięki czemu moc tej wersji zwiększyła się do 500 KM.

Turbo S z 2010 roku to już 530 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Dzięki napędowi na obie osie auto wystrzeliwuje do przodu i rozpędza się od 0 do 100 km/h już w 3,1 s, a po dłuższej chwili wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na 315 km/h.

Kultywując tradycję, Porsche oferuje także lżejsze, bardziej bezkompromisowe odmiany, takie jak: GT3, GT3 RS, GT3 RS 4,0, GT2 oraz GT2 RS, z których najszybsza jest ta ostatnia.

Co ciekawe, GT2 RS jest także najszybszą wersją Porsche 911 w historii. Sprint 0-100 km/h zajmuje autu 3,5 s, to za sprawą zastosowania wyłącznie napędu na tylną oś, ale kolosalne 620 KM daje o sobie znać chwilę później. Wóz osiąga bowiem prędkość maksymalną aż 330 km/h, krzywdząc przy tym włoskie i japońskie auta sportowe.

Po raz kolejny dla tych, którzy chcą poczuć prawdziwe wyścigowe emocje, powstały wersje GT3, GT3 RS oraz najnowsza GT3 RS 4,0. Decydując się na odmianę RS, można całkowicie zrezygnować z nawigacji satelitarnej oraz zamontować lżejsze przednie reflektory bez systemu zmywania. Klamki zastąpiono materiałowymi paskami, a fotele wykonano z włókna węglowego.

Bardzo ciekawą wersją Porsche 911 generacji 997 jest Carrera GTS. Pod tylną pokrywą tego modelu pracuje wolnossąca jednostka o pojemności 3,8 l, czyli dokładnie ta sama, która napędza Carrerę S, ale na potrzeby GTS została ona wzmocniona do 408 KM i 420 Nm momentu obrotowego. Carrera GTS dostępna jest z nadwoziem coupé oraz kabriolet, a także w odmianie z napędem na obie osie.

Ze skrzynią PDK i opcjonalnym pakietem Sport+ auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,2 s oraz osiąga prędkość maksymalną 304 km/h. Co ciekawe, wersja z 6-biegowym manualem jest o 2 km/h szybsza.

Łącznie Porsche oferuje ponad 20 najróżniejszych wersji modelu 911 generacji 997, który wciąż produkowany jest równolegle z nową Carrerą i Carrerą S 991.

Plusy:
+ mnogość wersji
+ wprowadzenie odmiany GTS
+ przekładnia PDK
+ powrót do tradycji

Minusy:
- najczęściej odbierane auto za niepłacenie leasingu

Porsche 911 (991)

Porsche 911 Carrera serii 991 to siódma odsłona legendarnego wozu sportowego firmy z Zuffenhausen. W 2011 roku zastąpiło ono produkowane przez 6 lat auto o oznaczeniu kodowym 997. Pierwsze oficjalne zdjęcia pojawiły się 23 sierpnia, a kilka tygodni później pojazd został zaprezentowany podczas targów Motor Show we Frankfurcie.

Samochód nie pozostał obojętny wobec bogatej historii modelu. Seria 991 to rozwinięcie dotychczasowej wersji, tak jak ma to miejsce od 1964 roku. Nowa 911 różni się w zasadzie głównie wielkością nadwozia i jego nielicznymi detalami. Zmieniły się wymiary auta - prawie 7 cm więcej długości (4491 mm), szerokość bez zmian - 1808 mm, niespełna 1 cm niższa sylwetka (1303 mm).

Do budowy pojazdu użyto wielu zaawansowanych konstrukcyjnie stali i stopów aluminium. Kilka podzespołów wykonano z kompozytów włókna węglowego. Porsche 911 serii 991 charakteryzuje się niesamowitym poziomem technologicznego dopracowania - aucie nic nie jest w nim przypadkowe. Ważące 1380 kg auto (45 kg mniej względem 997) posadzono na podwoziu z o 10 cm dłuższym rozstawem osi (2450 mm).

Samochód z ewolucji na ewolucję robi się bardziej luksusowym GT, choć inżynierowie chwalą się, że wzrasta zarówno poziom komfortu, jak i agresywności z wydajnością. Zmodernizowano zderzaki, w których zamontowano światła do jazdy dziennej, rozciągnięto przednie błotniki ciągnące się aż do słupków A i poprawiono aerodynamikę (cx=0,29). Nowe reflektory leżą teraz pod innym kątem i są nieco dłuższe. Tylna część nadwozia charakteryzuje się nowym układem wydechowym (2 lub 4 symetrycznie rozstawione końcówki) oraz niskimi poziomymi światłami wykonanymi w technologii LED, przywodzącymi na myśl niektóre modele Astona Martina.

We wnętrzu także czuć powiew nowoczesności, co jest nieodzownym elementem stylistyki każdej wprowadzanej do produkcji serii 911. Główna zmiana w porównaniu z 997 to tunel środkowy, biegnący przez środek wnętrza. Zlokalizowano na nim przyrządy i guziki przypominające te, które można spotkać w limuzynie Panamera i SUV-ie Cayenne.

W wyposażeniu standardowym Porsche 911 znajduje się w zasadzie wszystko, czego można oczekiwać po ekskluzywnym samochodzie sportowym. Od automatycznej klimatyzacji i skórzanej tapicerki, przez podgrzewane i wentylowane fotele o elektrycznej regulacji, po nawigację satelitarną. Lista opcji opiera się głównie na personalizacji wnętrza i znajdziemy na niej m.in. wykończenia w karbonie, efektowny zegarek ze stoperem z pakietu Sport+ na podszybiu czy wiele elementów dekoracyjnych w przeróżnych kolorach i materiałach wykończenia. W wyposażeniu dodatkowym jest również ceramiczny układ hamulcowy oraz zestaw sterujący sztywnością amortyzatorów czy sportowy układ wydechowy.

Do napędu Porsche 911 serii 991 oferowanej jako coupé oraz kabriolet służą standardowo dwie jednostki benzynowe. Podstawowa Carrera z silnika typu boxer o pojemności 3,4 l osiąga 345 KM i 390 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mocniejsza jest wersja S, która otrzymała powiększony do 3,8 l motor generujący 400 KM i 440 Nm. Takie auto pozwala osiągnąć 100 km/h w 4,5 s (w przypadku wozu z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną PDK - 4,3 s, a przy obecności dodatkowego pakietu Sport+ - 4,1 s) i mknąć nawet 304 km/h. W przygotowaniu są również doładowana wersja Turbo, która będzie rozwijała około 500 KM, oraz wyczynowe GT3 i GT2.

991 jest oferowane ze wspomnianą opcjonalną przekładnią PDK o 7 przełożeniach lub z mechaniczną skrzynią o takiej samej liczbie biegów. Jest to przełom w motoryzacji, ponieważ nikt wcześniej nie zastosował manualnej przekładni o tylu przełożeniach w seryjnie produkowanym samochodzie osobowym.

Plusy:
- klasyczna, niepowtarzalna sylwetka
- najwyższa liga osiągów
- piękne brzmienie
- bogate wyposażenie
Minusy:
- elektroniczny hamulec postojowy w wersjach Carrera
- wysoka cena

Szybkie fakty
MarkaPorsche
TypSamochód osobowy

Generacje Porsche 911

Inne modele Porsche

Porsche 911: newsy, testy i recenzje

Porsche 911 Turbo S - launch control

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie