Pontiac Solstice

Model
Pontiac Solstice Zobacz 7 zdjęć

Pontiac Solstice

Solstice to model sportowego roadstera produkowanego w latach 2005-2009 pod nieistniejącą już marką samochodów Pontiac, należącą do amerykańskiego koncernu samochodu General Motors.

Samochód został po raz pierwszy zaprezentowany w 2004 roku podczas North American International Auto Show, a do produkcji trafił w 2005 roku.

Auto opracowano na płycie podłogowej GM Kappa, tej samej, na bazie której zbudowano model Saturn Sky, Opel GT i Daewoo G2X.

Pontiac Solstice miał nadwozie o łagodnych, ale wyrazistych liniach, a jego cechą charakterystyczną były duże przednie światła. Nadwozie miało niespełna 4 m długości, co czyniło Solstice’a jednym z najmniejszych dostępnych na rynku północnoamerykańskim samochodów.

Wóz miał dwumiejscowe wnętrze z otwieranym dachem. Przestrzeni na nogi dla kierowcy i pasażera było wystarczająco dużo, ale o wiele mniej niż w typowych amerykańskich samochodach. Deska rozdzielcza miała klasyczne zegary, a jej jakość wykonania była dużo wyższa niż w typowych amerykańskich samochodach. Dostępne były też wersje ze skórzaną tapicerką.

Pontiaca Solstice od początku produkcji sprzedawano z niewielkim jak na amerykańskie standardy silnikiem o czterech cylindrach ułożonych w rzędzie. Była to 2,4-litrowa jednostka napędowa LE5 będąca jedną z wersji motoru z grupy Ecotec. Silnik miał zmienne czasy otwarcia i zamknięcia zaworów i w modelu Solstice wytwarzał moc 175 KM przy 5800 obr./min i moment obrotowy 222 Nm przy 4500 obr./min.

Realizacją napędu na tylne koła zajmowała się 5-biegowa, automatyczna skrzynia biegów 5L40-E lub również 5-biegowa, manualna skrzynka Aisin AR5.

Od roku 2007 pod maską Pontiaca instalowany był też mniejszy, 2-litrowy motor o czterech cylindrach. Także należał on do grupy silników Ecotec, ale wyróżniał się m.in. bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oprócz tego miał też układ zmiennych czasów otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wydechowych oraz turbosprężarkę pracującą pod niskim ciśnieniem.

Jednostka napędowa rozwijała moc 177 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 265 Nm przy 2500-4000 obr./min.

Po dwóch latach produkcji rozpoczęło się wytwarzanie odmiany GPX, którą przedstawiono po raz pierwszy rok wcześniej na salonie samochodowym w Los Angeles. Wóz ten miał 2-litrowy motor LNF, który dzięki większej turbosprężarce niż normalnie miał nie 177 KM, ale 260 KM przy 5300 obr./min i maksymalny moment o wartości 353 Nm przy 2000 obr./min.

W 2008 roku na nowojorskim salonie samochodowym Pontiac zaprezentował odmianę z nadwoziem coupé. Wytwarzanie tego wozu rozpoczęło się rok później.

Samochód był dostępny w tych samych wersjach silnikowych co odmiana roadster. Niestety, nie cieszył się takim powodzeniem wśród klientów jak odmiana roadster. Przez dwa lata produkcji zbudowano nieco ponad 2500 egzemplarzy (1266 modelu roku 2008, 102 sztuki premodelu 2009, 1152 wozy modelu roku 2009 i 12 egzemplarzy wersji 2010). Na tle produkcji roadstera wynoszącej prawie 64 tysiące sztuk wersja z zamkniętym dachem wypadała blado.

Przez cztery lata produkcji Pontiac zaprezentował cztery koncepty. Pierwszym z nich był Weekend Club Racer wyposażony w 325-konny silnik i 18-calowe koła. Następnym (w 2006 roku) - GXP-R Concept. Była to wersja z silnikiem wzmocnionym do 300 KM. Na jej bazie potem powstał seryjny GXP. Trzeci prototyp to model SD-290 Race Concept uzbrojony w 290-konny motor, 19-calowe koła, regulowane zawieszenie KW i 330-milimetrowe tarcze hamulcowe z przodu.

Ostatnim z konceptów był Pontiac Solstice GXP Coupé Concept, który miał 290-konną jednostkę napędową i zapowiadał seryjną wersję Solstice’a z zamkniętym nadwoziem.

4.07
Ocena na postawie 28 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPontiac
TypSamochód osobowy

Generacje Pontiac Solstice

Inne modele Pontiac

Pontiac Solstice: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie