Pontiac Fiero

Model
Pontiac Fiero Zobacz 3 zdjęcia

Pontiac Fiero był niewielkim samochodem sportowym produkowanym przez koncern General Motors pod marką Pontiac. Produkcja trwała od 1984 do 1988 roku. Dla Pontiac była to szansa na stworzenie swojego, oryginalnego projektu sportowego samochodu.

Historia Pontiaca Fiero

Marka Pontiac należąca do General Motors miała w latach 60. na swoim koncie model Firebird. Co prawda samochód cenili sobie klienci jako na tyle dobry, że z powodzeniem mógłby konkurować z Fordem Mustangiem, ale nie był to do końca oryginalny projekt. Firebird stanowił kopię Chevroleta Camaro, co nie satysfakcjonowało firmy Pontiac walczącej o wizerunek i rozpoznawalność na amerykańskim rynku samochodów. Pontiac Fiero stanowił więc dla marki szansą na zaistnienie.

Projektowanie Pontiaca Fiero było obwarowane ścisłymi ograniczeniami finansowymi narzuconymi przez koncern General Motors. W Stanach Zjednoczonych szalał wówczas kryzys paliwowy, więc czasy dla przemysłu motoryzacyjnego były niespokojne. W związku z tym najważniejszą zaletą Pontiaca Fiero miało się stać niskie spalanie. Budżet na produkcję, jaki firmie Pontiac wygospodarowało General Motors był ściśle określony i nie mógł przekroczyć limitu 400 milionów dolarów.

Silnik Pontiaca Fiero

Marka Pontiac szczególnie upodobała sobie tworzenie samochodów koncepcyjnych z silnikiem umieszczonym centralnie. Pomysł ten firma chciała zastosować również w produkcji Pontiaca Fiero. Silnik umieszczony centralnie nadawał co prawda sportowego charakteru samochodom, ale miał sporo wad. Przede wszystkim taką, że wnętrze samochodu zmieniało się przy takim rozwiązaniu w mały kokpit jak w samochodach wyścigowych, a bagażnik ulegał diametralnemu zmniejszeniu. Nie zważając na to, inżynierowie Pontiaca Fiero zastosowali ten pomysł w projekcie modelu.

Dzięki temu Pontiac Fiero przeszedł do historii amerykańskiej motoryzacji jako jedyny samochód produkowany masowo z silnikiem umieszczonym centralnie. Twórcy samochodu musieli jednak pamiętać o priorytetowym niskim spalaniu, dlatego silnik Pontiaca Fiero był mały: miał pojemność 2,5 l i maksymalną moc 93 koni mechanicznych.

Nadwozie Pontiaca Fiero

Budowa nadwozia w Pontiacu Fiero opierała się na bardzo ciekawym pomyśle. A mianowicie przeniesieniu rozwiązania świetnie sprawdzającego się w sporcie do produkcji samochodu osobowego. Szkielet przestrzenny w Pontiacu Fiero był wykonany ze stalowych profili, a rozwiązanie to zdawało już wówczas egzamin w samochodach biorących udział w wyścigach NASCAR. Dzięki niemu konstrukcja karoserii była możliwie najlżejsza, a jednocześnie zachowywała dużą wytrzymałość.

Zawieszenie i hamulce Pontiaca Fiero

Chcąc zmieścić budżet produkcyjny Pontiaca Fiero w określonym limicie, inżynierowie postanowili wykorzystać do budowy zawieszenia i hamulców części innych samochodów produkowanych w General Motors. Dlatego zawieszenie i hamulce w Pontiacu Fiero pochodzą od Chevroleta Chevette i Chevroleta Citation.

Sportowy charakter Pontiaca Fiero ratowało tylko nadwozie stworzone z wykorzystaniem włókien węglowych, centralnie umieszczony silnik i napęd umieszczony z tyłu.

Wersje Pontiaca Fiero

Zaraz po tym jak Pontiac Fiero trafił do sprzedaży (a miało to miejsce w 1984 roku) dostępny był w trzech kolorach: srebrnym, czarnym i czerwonym. Ponadto kierowcy mieli do wyboru Pontiaca Fiero z trzybiegową automatyczną skrzynią biegów albo czterobiegową manualną. Dostępne były również trzy typy nadwozia Pontiaca Fiero: coupe, cupe sport oraz SE.

Rok później na rynku pojawił się również Pontiac Fiero z mocniejszym silnikiem - pojemność 2,8 l w układzie V6. Dodawało to samochodowi 48 koni mechanicznych. Wtedy też General Motors dorzuciło do słabszych silników Pontiaca Fiero pięciobiegową manualną skrzynię biegów.

W roku 1988 pojawiła się też wersja Pontiaca Fiero z poprawionym zawieszeniem i hamulcami. Wtedy dopiero auto nabrało prawdziwie sportowego charakteru. Niestety wkrótce potem General Motors podjęło decyzję o zamknięciu produkcji Pontiaca Fiero.

Dostępność Pontiaca Fiero

Dzisiaj samochód ten można kupić na aukcjach klasyków nawet w Polsce. Ceny Pontiaca Fiero wahają się od 21 000 złotych do nawet 48 000 zł. Warto pamiętać, że najlepsze modele Pontiaca Fiero pochodzą z 1988 roku.

4.85
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPontiac
TypSamochód osobowy
SegmentG

Inne modele Pontiac

G - Inne modele

Pontiac Fiero: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie