Maserati Biturbo

Model
Maserati Biturbo Zobacz 2 zdjęcia

Biturbo to model należący do rodziny grand tourerów oraz luksusowych aut sportowych, który był produkowany pod marką Maserati przez 13 lat w dwóch ostatnich dekadach XX w. Samochód jest uważany za następcę modelu Maserati Merak.

Maserati Biturbo – najważniejsze informacje

Pierwszy egzemplarz Maserati Biturbo wyjechał z fabryki w Modenie – jedynym, poza Terrazzano di Rho, mieście, w którym wytwarzano ten model – w 1981 r. Dokładniej było to Maserati Biturbo coupe typu notchback w 2-drzwiowej wersji, w środku którego znajdowały się 4 siedzenia. Tyle samo miejsc dla podróżujących miała równie popularna wersja sedan tego modelu (4-drzwiowa). Poza tym samochód był jeszcze sprzedawany pod nazwą Maserati Biturbo Spyder, pod którą krył się 2-drzwiowy kabriolet z tylko dwoma fotelami i bez tylnej kanapy. Wariant Spyder zadebiutował nieco później niż pozostałe wersje Maserati Biturbo – w 1984 r. na imprezie z cyklu Motor Show w Turynie.

Wymiary Maserati Biturbo z 1981 r. były nieznacznie mniejsze od produkowanego w tamtym czasie BMW Serii 3. Analogia do niemieckiego samochodu jest o tyle trafna, że Maserati Biturbo miało odpowiadać sportowo-luksusowej charakterystyce, wyróżniając się przy tym stosunkowo przystępną ceną (uwzględniając oferowaną w zamian jakość). Dzięki temu w krótkim czasie sprzedało się 40 tys. sztuk Maserati Biturbo. Idylla nie trwała jednak długo – firma Maserati popadła w długi, przez co jakość wykonania modelu Biturbo stawała się coraz gorsza. Z tego względu sprzedaż Maserati Biturbo tylko w początkowym okresie wyglądała obiecująco.

Maserati Biturbo zostało wycofane z salonów w 1994 r. Na jego miejsce wskoczyły dwa inne pojazdy: Maserati Quattroporte IV oraz Maserati Ghibli.

Maserati Biturbo nadal można kupić – oczywiście tylko na rynku wtórnym. Ponieważ samochód ma sporą wartość kolekcjonerską, cena Maserati Biturbo jest nieco wyższa od kwoty, jaką trzeba zapłacić za większość masowo produkowanych pojazdów z lat 90. Używane Maserati Biturbo kosztuje w związku z tym nie mniej niż 10 tys. zł.

Maserati Biturbo – dane techniczne

Nazwa "Biturbo" w pojeździe produkowanym przez Maserati wzięła się od jego silnika z dwiema turbosprężarkami. Co ciekawe Maserati Biturbo to pierwszy samochód w historii motoryzacji, który posiadał podwójną turbosprężarkę.

Pierwszym silnikiem, który zagościł pod maską Maserati Biturbo był benzynowy model V6 o pojemności skokowej wynoszącej równe 2 l i mocy 150 koni mechanicznych (KM). Z czasem w ofercie Maserati pojawiły się też dwa inne silniki, w które mógł być wyposażony model Biturbo. Oba posiadały dwie turbosprężarki i 6 cylindrów o widlastym ułożeniu, tyle że jeden miał 2.5 l pojemności i 185 KM mocy (którą później zwiększono do 187 KM), a drugi – 2.8 l pojemności i 225 KM mocy.

W Maserati Biturbo miejsce na silnik znajdowało się w przedniej części nadwozia samochodu. Z kolei napęd Maserati Biturbo był przenoszony zawsze na tylną oś przy pomocy automatycznej skrzyni biegów (3-stopniowej) lub manualnej, typu ZF (4- lub 5-stopniowej).

3.82
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMaserati
TypSamochód osobowy
SegmentGT

Inne modele Maserati

GT - Inne modele

Maserati Biturbo: newsy, testy i recenzje

Używana Alfa Romeo 159. Nie tak straszna, jak mówią

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie