Ford Probe

Ford Probe to sportowy samochód osobowy o nadwoziu coupe, stworzony przez koncern Ford Motor Company – produkcja odbywała się w latach 1989-1997. Ford Probe zastąpił Forda EXP. Probe charakteryzował się awangardową linią nadwozia, a napędzająca moc silnika skierowana była na przednią oś.

  • W początkowym stadium rozwoju, Ford Probe miał być kolejną generacją modelu Mustang. Ze względu na panujący wówczas kryzys paliwowy Ford musiał obniżyć koszty produkcji swojego pony cara,  zaprojektował więc nowoczesne, aerodynamiczne auto bazujące na platformie GD stworzonej przez Mazdę
  • Ford Probe co roku przechodził drobne modyfikacje, by sprostać potrzebom rynku
  • Ford Probe to dobry wybór dla osób szukających taniego coupé, których nie odstrasza nieco archaicznie i nieciekawie wyglądające wnętrze (szczególnie dotyczy to pierwszej generacji
  • Dodatkowe wyposażenie Forda Probe stanowił układ kierowniczy, który swoją czułość dostosowywał do prędkości, z jaką poruszał się aktualnie pojazd. Ponadto Probe dysponował regulowanym zawieszeniem
  • Wnętrze Forda Probe nie rozpieszczało luksusem, ale dostępne opcje spełniały zazwyczaj podstawowe zachcianki nabywców. I tak to nieduże coupé można było wyposażyć fabrycznie w klimatyzację, centralny zamek, elektrycznie sterowane lusterka oraz szyberdach
  • Ford Probe, jak większość aut sportowych lat 90' XX wieku, posiada wysuwane reflektory przednie
[1/6] W początkowym stadium rozwoju, Ford Probe miał być kolejną generacją modelu Mustang. Ze względu na panujący wówczas kryzys paliwowy Ford musiał obniżyć koszty produkcji swojego pony cara, zaprojektował więc nowoczesne, aerodynamiczne auto bazujące na platformie GD stworzonej przez Mazdę

Probe jest owocem współpracy Forda z Mazdą, dlatego posiada płytę podłogową i silnik stworzony przez japońskiego producenta samochodów. Probe osiągał maksymalną prędkość wynoszącą 220 km/h, a przyspieszenie do „setki” zajmowało mu osiem sekund.

Ford Probe w pełni bazował na platformie G od Mazdy, przejął również unikalną blachę Mazdy oraz jej wnętrze. Deska rozdzielcza wraz ze wskaźnikami i innymi instrumentami, za pomocą których obsługujemy auto, zapożyczone jest z Mazdy RX-7.

W oparciu o Mazdę MX-6 jako sportowym, kompaktowym coupe, Probe miał wypełnić niszę rynkową, którą zajmował w Europie Ford Capri. Ford Probe w pierwotnych założeniach twórców miał być czwartą generacją Forda Mustanga na rynku Ameryki Północnej, stającą w szranki z Nissanem 200SX, Acurą Integra i Toyotą Celica. Jednak w międzyczasie zespół Forda ds. marketingu zdecydował, że platforma od Mazdy z napędem na przednią oś przeniesiona do Proby, zmniejszy koszt produkcji. Poza tym platforma ta swego czasu zyskała popularność wśród klientów.

Dumni fani Mustanga nie mogli pogodzić się, aby czwarta generacja Mustanga miała skonfigurowany napęd na przednią oś i zawierała japońską inżynierię. Ponadto, projektanci Forda Proby nie przewidzieli włączenia do modelu silnika V8, jaki dotychczas występował w Mustangu, miała go zastąpić jednostka napędowa Mazdy.

Inżynierowie Forda musieli więc rozpocząć prace nad nowym projektem dla modelu Mustang. W 1997 roku, 17 marca, Ford Motor Company ogłosił zakończenie prac nad kolejnymi generacjami Forda Proby.

Używany Ford Probe II - typowe awarie i problemy
Zapisz na później