Dodge 600

Model
Dodge 600 Zobacz 2 zdjęcia

Model 600 to średniej wielkości samochód osobowy (w Europie zaliczany do dużych aut rodzinnych), który firma Dodge produkowała na przestrzeni 7 lat, od 1982 do 1988 r. Pojazd zastąpił Dodge'a 400 i był oferowany także pod nazwami: Volare E By Chrysler i Chrysler Dart Europa.

Dodge 600 – nadwozie

Ponieważ w latach 80. na rynku dobrze radziły sobie sedany europejskich marek, amerykańska firma Dodge postanowiła stworzyć swój model pojazdu z 4-drzwiowym nadwoziem tego typu. Tak powstał Dodge 600, którego nazwa i konstrukcja tylnej bryły nadwozia celowo nawiązywały do pojazdów luksusowej niemieckiej marki Mercedes-Benz. Inna sprawa, że inspiracji podczas projektowania Dodge'a 600 dostarczyły również takie modele, jak Pontiac 6000, Chevrolet Celebrity oraz Ford Fairmont. Poza tym samochód przypominał produkowanego do 1983 r. Dodge'a Mirandę.

Podstawową wersją Dodge'a 600 na zawsze pozostał sedan, który zresztą był najdłużej sprzedawaną odmianą tego modelu. Amerykańskie przedsiębiorstwo oferowało go z dwoma rodzajami wyposażenia. Najtaniej można było kupić auto w wersji podstawowej, które nie wyróżniało się niczym szczególnym, biorąc pod uwagę realia rynku motoryzacyjnego w Stanach Zjednoczonych lat 80. Jednak dostępny był jeszcze Dodge 600 ES (skrót od "Euro Sport"), który posiadał nieco bardziej agresywną stylistykę nadwozia, a opcjonalnie mógł zostać wyposażony w mocniejszy silnik.

W 1984 r. firma Dodge postanowiła wzbogacić model 600 o dwa dodatkowe typy nadwozia: 2-drzwiowe coupe i także 2-drzwiowy kabriolet. Oba samochody były produkowane tylko przez 2 lata, do 1986 r., i w odróżnieniu od Dodge'a 600 sedan powstawały na płycie podłogowej K-body, nie zaś E-body.

Dodge 600 – produkcja i sprzedaż

O ile Dodge 600 typu sedan był konstruowany przez inżynierów zatrudnionych w fabryce zlokalizowanej w Detroit, tak ten sam model w wariantach coupe oraz kabriolet powstawał w St. Louis. O tym, że Dodge 600 zniknie z rynku, było wiadomo już w 1987 r., kiedy w sprzedaży zabrakło egzemplarzy z 2-drzwiowym nadwoziem. Ostatnim rocznikiem Dodge'a 600 był 1988; na miejsce tego modelu w Stanach Zjednoczonych wskoczył Dodge Dynasty, natomiast w Kanadzie zastąpił go Dodge Spirit.

Wycofanie z salonów samochodowych Dodge'a 600 nie miało raczej związku z jego sprzedażą, która utrzymywała się w gruncie rzeczy na stałym poziomie. Słaby był jedynie rok 1983, kiedy to rozeszło się niewiele ponad 33 tys. sztuk Dodge'a 600, oraz rok 1987, w którym auto zanotowało około 40-tysięczną sprzedaż. W pozostałych latach Dodge 600 znajdował od 55,5 do ponad 61 tys. nabywców rocznie. Łącznie jego sprzedaż zamknęła się w liczbie 309,505 egzemplarzy.

Co ciekawe produkcję Dodge'a 600 chciała jeszcze wznowić chińska firma Hongqi. Jej przedstawiciele prowadzili zaawansowane rozmowy z szefostwem Dodge'a, a inżynierom azjatyckiej firmy udało się nawet stworzyć kilka prototypów z przeprojektowanym tyłem nadwozia i zmodyfikowanym wyposażeniem. Samochód miał trafić na chiński rynek pod nazwą Hongqi CA750F, jednak ostatecznie z tego projektu nic nie wyszło. Azjaci niemal w ostatniej chwili zdecydowali się na współpracę z Audi, w ramach której zbudowali wariant modelu 100.

Dodge 600 – dane techniczne

Podstawowy silnik Dodge'a 600 miał 2.2 l pojemności skokowej i 4 cylindry. Była to benzynowa jednostka napędowa typu K. Jako dodatkową opcję, za którą oczywiście trzeba było sporo dopłacić, producent oferował 2.6-litrowy motor wyprodukowany przez firmę Mitsubishi, który również charakteryzował się 4 cylindrami. Poza tym pod maską Dodge'a 600 można było jeszcze znaleźć 2.5-litrowy silnik typu K z 4 cylindrami rozmieszczonymi wzdłużnie (biorąc pod uwagę ich położenie w stosunku do wału korbowego).

Dodge 600 mógł być wyposażony nie tylko w tradycyjną, 5-stopniową przekładnię manualną, lecz również w automatyczną skrzynię biegów mającą tylko 3 przełożenia.

Dodge 600 ES Turbo

Specjalną wersją Dodge'a 600 był model nazwany ES Turbo. W tym przypadku skrót "ES" również oznaczał "Euro Sport", natomiast dopisek "Turbo" informował o zainstalowanej w silniku tego pojazdu turbosprężarce, która zwiększała jego osiągi. Silnik Dodge'a 600 ES turbo posiadał 2.2-litrową pojemność oraz moc rzędu 142 koni mechanicznych. Samochód miał poza tym sportowe, poddane tuningowi zawieszenie, nadwozie typu kabriolet, 4-ramienną kierownicę i skórzane fotele w standardzie.

Jego produkcja trwała od 1984 do 1986 r. Cena Dodge'a 600 ES Turbo z podstawowym wyposażeniem wynosiła niespełna 15 tys. dolarów.

4.15
Ocena na postawie 41 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDodge
TypSamochód osobowy
SegmentD

Inne modele Dodge

D - Inne modele

Dodge 600: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie