Daewoo Matiz

Model
Daewoo Matiz Zobacz 5 zdjęć

Matiz to mały samochód produkowany w latach 1998-2008 przez południowokoreański koncern Daewoo. Auto było następcą przestarzałego Daewoo Tico. Matiz otrzymał wewnętrzne oznaczenie M100.

Nadwozie Matiza jest rozwinięciem projektu nadwozia prototypu o nazwie Lucciola, przedstawionego przez firmę Italdesgin w 1992 roku. Lucciola bazowała na Fiacie Cinquecento i była studium ewentualnego następcy Fiata 500. Włoski producent odrzucił jednak projekt, który został przebudowany i wdrożony do produkcji przez Daewoo.

Nowoczesne nadwozie Matiza wzbudziło sensację i zostało dobrze przyjęte przez klientów. Daewoo postawiło na 5-drzwiową kabinę, która jest znacznie praktyczniejsza od 3-drzwiowych nadwozi. Matiz był samochodem małym i mimo że producent rejestrował go jako auto 5-miejscowe, to podróż dla pięciu osób nawet na krótkim dystansie była uciążliwa.

Ze względu na rozmiary Matiz miał też bardzo mały, liczący tylko 169 l bagażnik. Często jednak Matizy wykorzystywali przedstawiciele handlowi, którzy składali tylną kanapę, powiększając przestrzeń bagażową do ponad 600 l.

Matiz był samochodem znacznie bezpieczniejszym nie tylko od pudełkowatego Daewoo Tico, ale też od swojego bezpośredniego konkurenta – Fiata Cinquecento. W teście zderzeniowym Euro NCAP otrzymał 3 gwiazdki, podczas gdy jego włoski konkurent zaledwie jedną.

Chociaż Matiz był nową konstrukcją, to producent postanowił przejąć jednostkę napędową ze starszego modelu – Tico. Był to 0,8-litrowy, 3-cylindrowy silnik, który w Matizie otrzymał wielopunktowy wtrysk paliwa oraz układ wydechowy z reaktorem katalitycznym. Silnik generował moc 51 KM przy 5900 obr./min i maksymalny moment obrotowy 69 Nm przy 4600 obr./min.

Z ustawionym z przodu poprzecznie motorem współpracowała 5-biegowa, manualna skrzynia biegów, która przekazywała napęd na przednie koła. Ponieważ Matiz ważył więcej od Tico, jego osiągi były nieco gorsze od protoplasty. Na rozpędzenie się do 100 km/h Matiz potrzebował 16,9 s i osiągał prędkość 144 km/h. Ekonomia jednostki napędowej też pozostawia wiele do życzenia. Spalanie przekraczające niejednokrotnie 8 l benzyny na 100 km w mieście, jak na silnik o tak małej objętości, jest zdecydowanie za duże.

Daewoo Matiz w podstawowej wersji został wyposażony bardzo ubogo (nie było nawet wspomagania układu kierowniczego), ale kosztował niewiele, mniej niż 30 tys. zł. W najlepszych i najdroższych odmianach znajdowały się jednak wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja, ABS czy poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Matiz miał przeciętne hamulce. Ze 100 km/h auto zatrzymywało się po 42,9 m - jest to wynik nie najgorszy, jednak do liderów w klasie Daewoo było daleko.

Mimo że Daewoo zainwestowało wiele pieniędzy w zaprojektowanie Matiza, nie był to samochód bezawaryjny. Statystyki wskazują nawet, że pod względem awaryjności Matiz wypada gorzej niż Tico.

Najczęściej pojawiały się usterki układu zapłonowego. Konieczne są częste wymiany rozdzielacza i aparatu zapłonowego, którego koszt osiąga cenę 300 zł. Z innych poważniejszych usterek warto wymienić nieszczelności w obiegu płynu chłodzącego, który wycieka zwykle przez kolektor. Winny temu jest źle zaprojektowany i nieszczelny kolektor dolotowy. Niektóre egzemplarze dotyka też problem korozji, ale to mniejszość.

W 2002 roku przeprowadzono modernizację Matiza, który firma w swoich dokumentach oznaczyła jako M150. Zmienił się przede wszystkim przód samochodu, w którym zastosowano inne światła.

Największą jednak nowością był 4-cylindrowy silnik o objętości skokowej 1,0 l, który miał moc 64 KM i maksymalny moment obrotowy 87 Nm. Dzięki niemu małe auto stało się nieco żwawsze – na osiągnięcie 100 km/h Matiz potrzebował 13,7 s i rozpędzał się do 152 km/h. Zużycie paliwa pozostało przy tym na poziomie mniejszej jednostki napędowej.

W 2004 roku, gdy z Polski wycofało się upadające Daewoo, firma FSO odkupiła licencję na produkcję pierwszej wersji Matiza (M100) i wytwarzała go przez 3 lata jako FSO Matiz.

W 2005 roku nowy właściciel Daewoo – firma GM – pod marką Chevrolet wprowadziła do produkcji Chevroleta Spark, który był w rzeczywistości poważnie zmodyfikowanym Daewoo Matizem. Samochód otrzymał wewnętrzne oznaczenie M200.

3.81
Ocena na postawie 200 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaDaewoo
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Daewoo Matiz

Inne modele Daewoo

A - Inne modele

Oceny użytkowników (171)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 9

Daewoo Matiz: newsy, testy i recenzje

Czy opłaca się kupować nowe opony zimowe w naszym klimacie?

Dziewczyny lubią Daewoo Matiza [wideo]

... Żeby zaimponować dziewczynie nie trzeba mieć super auta, które ma pod maską gigantyczny silnik V8. Wystarczy Daewoo Matiz z silnikiem 0.8-litra, który przyspiesza do pierwszej setki w prawie 17 sekund i rozpędza się maksymalnie do 144 km/h. ...

dawno temu

Matiz o mocy 550KM!

... Jednym z popularniejszych samochodów w naszym kraju jest Daewoo Matiz (za granicą znany także jako Chevrolet Matiz). Jestem jednak w 100% przekonany, że żaden z właścicieli Matiza nie wiedział do tej pory, iż jego auto może po odpowiednich ...

dawno temu

1995 Daewoo Bucrane [zapomniane koncepty]

... Dzisiaj trochę egzotyki. I nie mam tutaj na myśli koncepcyjnych supersamochodów, a bardziej przyziemną markę - Deawoo. Tak, tak stara poczciwa marka Daewoo, której raczej bezpłciowe samochody ... pojazdem klasy GT. Dlatego też w środku było ...

dawno temu

Daewoo Matiz M100/M150 [awarie i problemy]

... motoryzacji nie darzy tego modelu szczególną sympatią. Dlaczego nie jest lubiany?Historia modeluTrudno w to uwierzyć, ale model Matiz miał być następcą małego Tico. Właściwie segment się zgadza, ale Daewoo ... jednak w ostatniej chwili wycofali ...

dawno temu

GM zadecydowało o przyszłości Daewoo

... Pamiętacie markę Daewoo? Te koreańskie auta w latach 90. zmotoryzowały niemal całą Polskę. Niskie ceny i świadomość posiadania nowego samochodu sprawiły, że salony pękały w szwach. Czasy świetności Daewoo jednak bezpowrotnie minęły, a dla marki ...

dawno temu

1997 Daewoo Joyster [zapomniane koncepty]

... Dwa lata po zjawiskowym i niespodziewanym koncepcie Daewoo Bucrane koreański producent zaskoczył raz jeszcze. W 1997 roku zaprezentowano bowiem koncepcyjny model o nazwie Joyster. ... Dwa lata po zjawiskowym i niespodziewanym koncepcie Daewoo ...

dawno temu

1997 Daewoo Mya [zapomniane koncepty]

... Dwa lata po debiucie ciekawego konceptu Daewoo Bucrane koreańska marka w 1997 roku zaprezentowała prototyp o nazwie Mya, który miał być małym, efektownym samochodem sportowym dla ludu. ... Dwa lata po debiucie ciekawego konceptu Daewoo Bucrane ...

dawno temu

Używane Daewoo Espero [awarie i problemy]

... autu, które nie wzbudza absolutnie żadnych odczuć. Daewoo Espero nie jest ani przesadnie urodziwe, ani też zbyt brzydkie. Jak sprawuje się ten niemiecko-włosko-koreański wynalazek w czasie eksploatacji? ... bezpieczeństwa? Auto niestety nie ...

dawno temu

Daewoo Tico [z drugiej ręki]

... oraz nowoczesnych rozwiązań, nadal można kupić samochody, które są stworzone wyłącznie do tej prostej czynności. Jednym z nich jest właśnie Daewoo Tico. ... oraz nowoczesnych rozwiązań, nadal można kupić samochody, które są stworzone wyłącznie ...

dawno temu

Używane Daewoo Nexia – awarie i problemy

... Jeśli rozglądacie się za budżetowym hatchbackiem lub sedanem i w ogóle nie interesuje Was efekciarski design czy sportowe zacięcie, to Daewoo Nexia ma szansę trafić w Wasze gusta. Może nie jest ona ... Używane Daewoo Nexia – historia modelu ...

dawno temu

Reklama: Matiz nr.2

... Pamiętacie reklamę Matiza sprzed 3 tygodni? Jestem pewien, że tak - głównie ze względu na pewien występujący w niej czynnik. Co więcej - jest też inna jej wersja, tym razem jeszcze ciekawsza. Czemu? - kliknijcie play i się przekonajcie: ... ...

dawno temu

Intrygujący daewoo lanos V6 - najmocniejszy w Polsce?

... W polskich serwisach ogłoszeniowych pojawił się na krótko dość intrygujący pojazd na sprzedaż. To popularne kilkanaście lat temu auto Daewoo Lanos z zainstalowanym silnikiem V6 Opla, rozwijającym 283 KM. Szybko wywołał niemałe poruszenie w ...

dawno temu

Daewoo Tico [awarie i problemy]

... rozwiązaniem dla osób z ograniczonym budżetem jest Daewoo Tico. Co prawda nie powala na kolana ani designem, ani osiągami, ale dzięki niskim kosztom eksploatacji pozwoli się uniezależnić się od środków komunikacji miejskiej. ... ryzykiem, więc ...

dawno temu

Takie rzeczy tylko w Rosji. Ukradł czołg, żeby pojechać po wino

... W tej historii jest wszystko, czego oczekujemy od dobrego filmu akcji. Bohater, który ma potrzebę zrobienia jakiejś zmiany, impuls do działania, kradziony wóz wojskowy, rozjechane daewoo i zbita witryna w sklepie. ... pijany. Znaleziono też przy ...

dawno temu

Sensowne auto za 5000 zł na D [część 3]

... Kontynuujemy poszukiwania auta za niewielkie pieniądze, a konkretnie za nie więcej niż 5000 zł, czyli 1,5-2 przeciętne pensje. Tym razem szybki przegląd aut Daewoo i Daihatsu. ... i odchodzą w zapomnienie. Jednak wielu z Was jeździło Nubirą, ...

dawno temu

Daewoo Nubira I [awarie i problemy]

... dla większości Polaków jeszcze za drogie i właśnie wtedy pojawili się Koreańczycy ze swoją tajną bronią, którą wielu kierowców do dziś wspomina z sentymentem. Co to takiego? Oczywiście Daewoo Nubira. ... dla większości Polaków jeszcze za drogie ...

dawno temu

Reklama: Matiz

... &w=21&color1=000000&color2=ffffff&color3=054a90,425,349,8,ffffff Reklama była wyemitowana w Grecji - dla potwierdzenia dodam jedynie, że prezentuje ona Matiza. Chevroleta Matiza. Kobieta, którą ... na filmie widzimy jest naprawdę smukła, ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie